Skillnad mellan Syncro och 4motion

wirex Skoterdåre
20 juli 2008 · 32 Inlägg

Som rubriken säger, vad är egentligen skillnaden och vilken håller bäst och är bäst att köpa? rollsmile

MvH wirex tongue

Volkswagen Passat Variant "TDI Highline" (2003)
Hoevding Withlimb
20 juli 2008 · 210 Inlägg

Vad jag vet så är Syncro endast den gamla benämningen på VWs fyrhjulsdrift. Om någon annan är mer insatt så får den gärna rätta mig.

105hk rent vansinne!
Eisenhut
20 juli 2008 · 1 827 Inlägg

Ja det är två helt olika system... Synchron är väl viskos och 4 motion är väl "riktig" 4wd...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
MeloveGolf Vw trimmare
20 juli 2008 · 2 995 Inlägg

syncro = visco
4-motion = haldex dvs "datastyrd" 4WD
haldex bakaxlarna är hållbarare samt att däck differans inte är någon större fara på ett haldex system, på syncron spränger man packningarna pga av värmen som uppstår om man kör med fel dimensioner...

båda har för och nackdelar 4-motion är ju nyare bil men det är helt induviduelt vad man vill ha men som sagt haldex är nyare och hållbarare men precis som syncron så kostar delarna enormt med flis och haldex är elektroniskt styrt via abs och elektronik = 8-10år sen krånglar det som helvete...

Senast redigerat av MeloveGolf (20 juli 2008)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
NoBra1n
20 juli 2008 · 175 Inlägg

MeloveGolf skrev:
syncro = visco
4-motion = haldex dvs "datastyrd" 4WD
haldex bakaxlarna är hållbarare samt att däck differans inte är någon större fara på ett haldex system, på syncron spränger man packningarna pga av värmen som uppstår om man kör med fel dimensioner...

båda har för och nackdelar 4-motion är ju nyare bil men det är helt induviduelt vad man vill ha men som sagt haldex är nyare och hållbarare men precis som syncron så kostar delarna enormt med flis och haldex är elektroniskt styrt via abs och elektronik = 8-10år sen krånglar det som helvete...

Är det inte torsen diff på passaterna och haldex på tex golf?

Like A Glove
BMW 325 e91 (2006)
Mortalis VW-nörd?
20 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Varför skulle haldex krångla som helvete efter 8-10 år, för att det är elektronik i de? Finns mkt elektronik som håller mer än 8 år...

wirex Skoterdåre
20 juli 2008 · 32 Inlägg

Tack för svaren, hade nämligen en diskussion med en igår om det där och nu fick jag lite mer kött på benen så jag kan hänga med wink

När liks tråden är uppe så kan jag ju passa på att fråga om det är haldex-fyrhjulsdrift i Skoda Octavia 4x4 -00 och uppåt? roll

Volkswagen Passat Variant "TDI Highline" (2003)
enpatte
21 juli 2008 · 498 Inlägg

Skrev en tråd om det för något år sedan:

Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.

Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsodiff (quattro, 4motion)  och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi  har torsodiff utom TT och a3 som har haldex.
Alla vw  har haldex utom passat och pheaton som har torsodiff (tror att motorn sitter på fel ledd för haldex).
Dock har nya passat haldex.
Skoda har bara 4wd på oktavian och där är det haldex.

Vad skiljer systemen åt?

Torsodiff är en mekanisk (BRA!)fyrhjulsdrift som normalt alltid ger 50/50 fördelning, diffen kan dock om ett hjulpar får sämre grepp skjuta över 60%(ännu mer på de nyare modellerna) till det hjulpar som har bättre grepp.
Detta sker genom ett sinnrikt system som bygger på att kraften bara kan gå från större kugghjul till mindre(eller om det är tvärtom)  detta säkerställer i sin tur att det hjulpar som har bäst grepp alltid får mest kraft.
Detta kompleteras ofta av eldiffar(eds genom abs bromsarna) på varje hjul vilket kan skjuta över kraften mellan varje  enskilt hjulpar.

Haldex är ett el/hydraliskt(ekonomiskt men fortfarande hyffsat) 4wd system.
Detta ger inormalfallet 95/5(inte så säker på siffran) fördelning mellan hjulparen vilket ger en mer ekonomisk drift.
Systemet känner av hastighetsskillnad mellan hjulen och kan då elektroniskt påverka en ventil som hydraliskt flyttar drivkraften mellan hjulen.
beroende på hur ny bilen är sker detta olika snabbt, framhjulen kan snurra 1/4 varv innan systemet griper in på äldre bilar och 1/20 varv på nyare(är dock inte 100 på siffrorna igen).

Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hadde den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..

Hoppas att jag klargjorde lite med detta.
//Putte

enpatte
21 juli 2008 · 498 Inlägg

wirex skrev:
Tack för svaren, hade nämligen en diskussion med en igår om det där och nu fick jag lite mer kött på benen så jag kan hänga med wink

När liks tråden är uppe så kan jag ju passa på att fråga om det är haldex-fyrhjulsdrift i Skoda Octavia 4x4 -00 och uppåt? roll

Svar ja, tror att den har uppdaterad haldex från -04

AndreasPlars
21 juli 2008 · 1 062 Inlägg

Skoda Superb har ju Quattro ala Torsendiffar m.m. vad jag vet..?  smile
Har annars hört att alla och bara de med längsmonterad motor har "Quattro" medan övriga har haldex/VW synkro.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (21 juli 2008)

Saab 900i (1989)
enpatte
22 juli 2008 · 498 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Skoda Superb har ju Quattro ala Torsendiffar m.m. vad jag vet..?  smile
Har annars hört att alla och bara de med längsmonterad motor har "Quattro" medan övriga har haldex/VW synkro.

M.V.H.

Superb har aldrig haft 4wd.
Den nya modellen som kommer i september kommer att finnas med betäckningen 4x4 och då med haldex.

AndreasPlars
22 juli 2008 · 1 062 Inlägg

Ok! Jag som trodde mig ha sett en diesel 4wd på Blocket jag ringt på men jag måste sett galet eller nåt!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
wirex Skoterdåre
24 juli 2008 · 32 Inlägg

enpatte skrev:
Skrev en tråd om det för något år sedan:

Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.

Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsodiff (quattro, 4motion)  och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi  har torsodiff utom TT och a3 som har haldex.
Alla vw  har haldex utom passat och pheaton so..........

Där var det en som kunde mycket smile Nu fick man mycket kunskap om ämnet smile
Tackar tackar för alla svar!

Volkswagen Passat Variant "TDI Highline" (2003)
enpatte
25 juli 2008 · 498 Inlägg

enpatte skrev:
Skrev en tråd om det för något år sedan:

Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.
osv....

Det heter givetvis torsendiff och inte torsodiff, får väl skylla på att det var ett tag sedan jag skrev det.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 juli 2008 · 2 972 Inlägg

wirex skrev:

enpatte skrev:
Skrev en tråd om det för något år sedan:

Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.

Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsodiff (quattro, 4motion)  och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi  har torsodiff utom TT och a3 som har haldex.
Alla vw  har haldex utom passat och pheaton so..........

Där var det en som kunde mycket smile Nu fick man mycket kunskap om ämnet smile
Tackar tackar för alla svar!

Det finns ytterligare ett (gammalt) namn för 4wd - syncro.. De var med visko-koppling, på t ex VR6or på 90-talet. Idag helt ersatt av Haldex.

Alla S3 har också Haldex.
Nya Passat (från -03?? osäker när den kom?) har också Haldex.

För att göra det skit-enkelt så är det såhär:
Alla bilar i VAG-gruppen med 4wd från -98/-99 nåt har om det sitter en tvärställd motor 4wd-lösning med Haldex-koppling (Svensktillverkad) och alla med längsmonterad motor har Torsen.

Värt att veta är att Audi Q7 har ytterligare ett system, som jag tyvärr inte kan nånting om.
VW Touareg har inte Haldex, eventuellt samma som Q7, annars Torsen.

Senast redigerat av matteeee (25 juli 2008)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
roxe Jesus didn´† Tap
25 juli 2008 · 1 146 Inlägg

Då har man lärt sig något nytt då smile

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
JimBoo
11 augusti 2008 · 5 Inlägg

wirex skrev:
Tack för svaren, hade nämligen en diskussion med en igår om det där och nu fick jag lite mer kött på benen så jag kan hänga med wink

När liks tråden är uppe så kan jag ju passa på att fråga om det är haldex-fyrhjulsdrift i Skoda Octavia 4x4 -00 och uppåt? roll

Som svar på 4x4 frågan är svaret ja from -00 är det haldex.

caseih
17 november 2008 · 296 Inlägg

har golf syncro -87 visko 4wd eller?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
decib3L Körv
17 november 2008 · 3 535 Inlägg

caseih skrev:
har golf syncro -87 visko 4wd eller?

Om du läste hela tråden så ja.

Truckdriving Man
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 november 2008 · 2 972 Inlägg

Kom på en sak till, Audis värsting, R8 har visko!  För mer kul kring alla olika system så kan ni kolla bland mina videos. Testat lite olika system (Tyvärr ingen sunchro med, än)
(Om nån har en 4wd-bil och vill komma till Malmö och testa så är ni välkomna!! Hör av er!)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang