3885
Sök

Volvo V70 2,5 Turbo -99 Trimvänlig etc ?

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Tjenixen!   Som ni säkert sett några trådar ifrån mig på sistone, nu kom farsan med ett näst intill oemotståndligt erbjudande på våran familjebil  Volvo v70 2,5 turbo -99 som gått 12800Mil  fullservad 2 ägare.

Passar bra när jag skall bygga ljud med smile

men hur är det med motorerna?  Kan man skrämma upp dem i en 500hk relativt enkelt? iallafall inte svårare än på övriga bilar!   Alu eller gjutjärns block?

Förlåt om jag går er på nerverna, samlar allt i en tråd!

MVH
Senast redigerat av Dawe_A (20 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

8 283 Inlägg
20 november 2008
Det är alu-block och 2,4L motorerna är kända för att kunna spricka om man börjar ladda på. Det går ju att förstärka så man troligen klarar sig. Men det är avsevärt säkrare att bygga på en 2,3-maskin istället. Hur svårt det blir beror på vad man har för krav och samma sak med slutnotan, för det blir allt annat än billigt.

Sen beror det ju lite på drivlinan, är det en awd så är det ingen ide du börjar vässa. Samma sak med automat, det går naturligtvis att förstärka en automat, men det kostar satan.

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Det är alu-block och 2,4L motorerna är kända för att kunna spricka om man börjar ladda på. Det går ju att förstärka så man troligen klarar sig. Men det är avsevärt säkrare att bygga på en 2,3-maskin istället. Hur svårt det blir beror på vad man har för krav och samma sak med slutnotan, för det blir allt annat än billigt.

Sen beror det ju lite på drivlinan, är det en awd så är det ingen ide du börjar vässa. Samma sak med automat, det går naturligtvis att förstärka en automat, men det kostar satan.

detta är en 2,5L  manuell .. ingen 2,4L ?   (du kanske skrev fel)

framhjulsdriven!

tack för svaret!
Senast redigerat av Dawe_A (20 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 november 2008
-99orna heter 2,5 men är 2,4. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 november 2008
Om du skaffar dig en S60R/V70R botten, så pallar den nog utan problem 500hk. smile
Edit: Den är ju för övrigt på äkta 2,5liter.

Annars blir det som Marlboroman skriver, att man får förstärka och hålla på.
Svagheten är tjockleken på godset mellan cylindrarna, ju större cylindrar, ju mindre gods, dvs kan bränna igenom lättare.

LeifH här på forumet bygger ju 1000hk 850, fast med ett förstärkt D5-block.
Senast redigerat av TurbOla (20 november 2008)

8 283 Inlägg
20 november 2008
TurbOla skrev:
Om du skaffar dig en S60R/V70R botten, så pallar den nog utan problem 500hk. smile
Edit: Den är ju för övrigt på äkta 2,5liter.

Annars blir det som Marlboroman skriver, att man får förstärka och hålla på.
Svagheten är tjockleken på godset mellan cylindrarna, ju större cylindrar, ju mindre gods, dvs kan bränna igenom lättare.

LeifH här på forumet bygger ju 1000hk 850, fast med ett förstärkt D5-block.

En nackdel med RN R-maskin är ju jobbet för att få i en sådan, då de inte passar i fästena. Ser lär man antingen byta eller göra kammarna stumma eftersom du inte har nåt stöd för VVT i 4.4. Sen är vi tillbaks på det där med 83mm borrning om man bygger på en sån...

I kombination med förstärkningarna så går det ju även att sänka grundkompressionen vilket skonar väggarna med, men att bygga på en 83mm botten är riskabelt.

D5-blocken skiljer en hel del från bensinblocken dessutom.

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 november 2008
Marlboroman skrev:
En nackdel med RN R-maskin är ju jobbet för att få i en sådan, då de inte passar i fästena. Ser lär man antingen byta eller göra kammarna stumma eftersom du inte har nåt stöd för VVT i 4.4. Sen är vi tillbaks på det där med 83mm borrning om man bygger på en sån...

I kombination med förstärkningarna så går det ju även att sänka grundkompressionen vilket skonar väggarna med, men att bygga på en 83mm botten är riskabelt.

D5-blocken skiljer en hel del från bensinblocken dessutom.

Vaktkonstapeln har ju en S60R motor i sin T-gul, och kör med 500hk+.
Har för mig att han renoverade motorn i somras, men han upptäckte inget extremt slitage eller dyl.

Vet ej om han eller Leif monterade hans motor, men kan ju alltid fråga honom ang. fästena. smile

8 283 Inlägg
20 november 2008
Mycket effekt och 83 borr är ingen omöjlig kombination. Det finsn ju många som kör så, det jag försökte poängtera att det inte är riskfritt. Det är ju mycket som spelar, det handlar ju inte bara om hur motorn är byggd, handlar ju om att den som mappar vet vad han/hon gör med.

4 824 Inlägg
20 november 2008
TurbOla skrev:
Vaktkonstapeln har ju en S60R motor i sin T-gul, och kör med 500hk+.
Har för mig att han renoverade motorn i somras, men han upptäckte inget extremt slitage eller dyl.

Vet ej om han eller Leif monterade hans motor, men kan ju alltid fråga honom ang. fästena. smile

Det va Leif som monterade i den motorn i T-gulen, jag va delvis med när han och en annan kompis lyfte ur orginalmotorn och lyfte i den andra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök