3825
Sök

service dokumentation borta.

Allt i allo
358 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Hejsan! var och kollade på en Fd taxi bil, en volvo 855 årsm 1995.
saken är den att service dokumentationen är borta. dock logist sett borde bilen vara servad med jämna mellanrum då det har varit en taxi, right?

den har gått 56000mil var av 45000 någonting som taxi.

senaste kamrems kvittot (det under huven) visar 38000 mil.

finns det något sett man kan få reda på om bilen är servad efter 38000 mil?
är den värd att införskaffa? får byta till mig den mot en volvo 745 turbo 86a.

kan även tillägga att det hörs ett skrapande ljud från någon av remmarna antingen multidrivremmen eller kamremmen, svårt att urskilja då dom sitter så nära varandra.

men synpunkter tack! och som sakt kan man fåtag i dokumentationen i efterhand?

De é nice !

4 001 Inlägg
20 november 2008
diesel eller?

kamremsbyte är nog lämpligt att göra eftersom det inte finns nåt dokumenterat när det gjordes sist

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allt i allo
358 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
nope. 2.5 SE.
jo det viste jag ju att det är förmodligen på tiden. men åter igen, går det att typ ringa till verkstaden som servat bilen och fråga om dom har någon info?

De é nice !

Egenföretagare
999 Inlägg
20 november 2008
Om du vet vilken verkstad som servat den kan du alltid ringa dit, det har jag gjort och fått utskrifter.
En stor volvo-verkstad borde ha ett datorsystem där dom kan plocka fram kvitton.
Fast det är klart, inte säkert att det finns saker från 1995 sparat..

Men på en 850 2.5 -95 känns inte dokumentation som det viktigaste, provkör den noga och kolla allt på bilen istället.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 november 2008
me tanke de höga miltalen så kvittar de ju om de är nått dokumenterat. de man ska gå efter istället är ju hur den går beter sig låter. och att den gick ingenom senaste bes utan anmärkning...

Allt i allo
358 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
nja förra besiktningen var bara skitfel, typ skyltbelysning en styrled. kollade igenom alla bes papper han hade, inga dåliga avgasvärden eller oljelekage. så ur den punkten är det ju bra. men så ni menar att går bilen bra när jag provkör den så är det garanterat att den inte packar ihop efter 100mil? viserligen ska ja försöka skrapa ihop pengar till en service på den med kamrem och sådant. men ändå? man kanske skulle låna den över dagen å försöka fixa lite komptest å sådant.

De é nice !

3 235 Inlägg
20 november 2008
Komptesta den om du har möjlighet, den har ju gått långt.
Testa lådan också, menuell eller automat: mycket stadskörning sliter en del på transmissionen.

Allt i allo
358 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
sådär har provkört den, gick satan så fint. hade det inte stått 56000mil på mätaren så skulle jag trott att den gått 15000 lite plastskrammel etc. annars gick den skit fint. jämt stadigt drag, inga ryckningar etc. växellådan var visserligen lite slapp i spaken men man fick i växlarna som vanligt. så det blir nog ett köp ändå:)

De é nice !

Sök