4145
Sök

Göra service eller inte?

1 037 Inlägg
23 november 2008
Martin 9-3 skrev:
Lite dubbla budskap också. Säg att det gäller en bil som körs 3000 mil om året. Ägaren servar på verkstad en gång om året, dvs oljan har gått 3000mil också. Ingen mellanservice.

Då ser ju serviceboken helt ok ut med årlig service men den är också körd 3ggr så långt på samma sorts olja som min.

Många bilar som körs 2000-3000mil årligen ju. Säkert är merparten bara in på service en gång om året utan mellanservice.

Kanske inte ofta köpare tänker på detta, jag skulle då hellre se att ägaren gjort oljebyten själv var 1000:e mil och visar kvitto än att köpa en som gått 3000mil mellan bytena och kan styrkas med stämpel i boken...

Sen sköter man självklart resten via verkstad, det man inte kan fixa själv och ligger som serviceintervall.

Håller helt och håller med dig! Gör själv ett extra oljebyte på min saab vid 1000mil,, efter ytterligare 1000 mil åker bilen in på service och får stämpel i boken, Kvittot sparar jag på mitt oljebyte+filtret..
Sen om bilen gått 10000mil, eller som i mitt fall 22500 mil, så tycker jag stämpel i serviceboken är grymt viktigt.. Är boken fullstämplad vid rätt miltal och med de saker som ska bytas vid varje serviceintervall, så är jag som köpare riktigt nöjd iaf, ännu nöjdare då jag ser att säljaren varit klok nog att göra ett extra oljebyte.smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Miklen skrev:
Många verkstäder som fuskar med filter och sånt.. Lämnar aldrig in min bil om ja inte får se va dom gör.

Väldigt mycket det här som skrämmer mig också.

Jag har bara haft strul.

Fick bilen fellevererad med fel utrustning. Fick inte ens i motorvärmare förrän till våren och fick bilen innan jul.
Lika vad gäller Navigation mm. När de var klar med detta och hade rivit innertaket för att komma åt antennen så satt antennen/hajfenan snett efteråt.
Efter detta var plastklipsen på täcklocket som sitter vid bromsljuset knäckta och ramlar lätt bort.
5+3 brytmärken (!!!) i luftutblåsen som måste bort för att byta själva skärmen/huvudenheten.

Haft bilen inne 3ggr på en enkel mjukvaruuppdatering varav de första 2gångerna fick jag åka i onödan för de hade fel grejer.
Sen strax efter så började den larma över det mesta och kom meddelande "Dags för service, kontakta verkstad". De lyckades de fixa bort med ny mjukvara men då försvann röststyrningen som de försökt fixa en gång men inte fick till det.

De har för övrigt ifrågasatt om jag visste vart backen låg!
Jag hade åkt flera hundra mil när plötsligt det vart omöjligt att lägga i backen en fredagskväll.
Jag testade sen att åka ett par svängar under helgen och aktade mig för att behöva backen men det släppte inte.
Självklart släppte problemet inne på Saab på måndag morgon och fick frågan om jag visste var backen verkligen låg.
Kan ju tillägga att jag backar ut både från hemmet och från jobbet dagligen.

Innan jag gjorde mellanservicen själv så ringde jag och frågade om de hade filter inne till Aeron eftersom min var den första V6an de sålt i stan. De kollade under tiden vi pratade i telefon och han sa att de hade till min Aero.
Åkte in och betalade, köpte ny plugg och packning samtidigt och på väg till dörren så ropar han högt "Vänta. Har inte du en Aero???  Då ska du ha ett annat filter till dem och det måste jag beställa. Sådana har vi inte på lager"  (Samma kille och dagen efter samtalet)

Hade inte han fått denna snilleblixt så hade jag stått där med bilen upphissad och tappad på olja och sett att jag fått fel filter först då. mad

Så jag har tappat förtroende för min käre saabhandlare. roll

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök