4572
Sök

brun, trögflytande olje-vatten i expansionskärlet VW!

10 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
hejsan, har en vw golf 3 med problem som vanligt!

upptäckte idag att det droppade nån brun och ganska så trögflytande sörja ut ur expansionskärlet. och när jag skruvade upp locket såg jag till min förvåning att hela kärlet va fyllt till max! Kan detta vara topplockspackingen? eller är det något annat, typ rost i kylsystemet. Bilen har inte stått länge utan körts dagligen i ca. två månader, dock stog den ungerför ett halvår innan det.
Behöver få veta om jag kan köra med bilen eller om jag ska skicka in den till verkstad med en gång?!

Tack på Förhand alla duktiga mekaniker i vårt avlånga land! big_smile

Billackerare
58 Inlägg
22 november 2008
Näst intill garanterat topplocks-packningen.
Har du kollat hur oljan ser ut? Öpnna påfyllningslocket och ser du en beige brun tendens på oljan har du vatten i den tyvärr. Brukar även kunna vara nästan vit ( glykolen )

Bil och MC guru
272 Inlägg
22 november 2008
Kolla om oljan ser ut som kaffe med mjölk...

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

10 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Okej, ja jag kollade på oljan dock inte i påfyllningen! men den såg bra ut iaf! A i expansionskärlet såg det precis ut som kaffe med mjölk, farmor hade garanterat druckit upp det om man hade det i en kopp tongue

10 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Okej, men blir den lika trögflytande som olja då? inte riktigt som olja men nästintill!

1 785 Inlägg
23 november 2008
-gummiKiller- skrev:
hejsan, har en vw golf 3 med problem som vanligt!

upptäckte idag att det droppade nån brun och ganska så trögflytande sörja ut ur expansionskärlet. och när jag skruvade upp locket såg jag till min förvåning att hela kärlet va fyllt till max! Kan detta vara topplockspackingen? eller är det något annat, typ rost i kylsystemet. Bilen har inte stått länge utan körts dagligen i ca. två månader, dock stog den ungerför ett halvår innan det.
Behöver få veta om jag kan köra med bilen eller om jag ska skicka in den till verkstad med en gång?!

Tack på Förhand alla duktiga mekaniker i vårt avlånga land! big_smile

Om du startar bilen med locket på expansionskärlet avskruvat. Känner du ett övertryck när du lägger handen över kärlet? Denna test ska göras med KALL motor.

Kolla också efter vatten i oljan som de andra här nämde, det blir precis som en "cappucino" i färgen eller "bailes"

Om du inte känner något övertryck i behållaren eller oljan är missfärgad så testa att spola rent ditt kylsystem och blanda 50% glykol 50% vatten det håller för 37grader celsius.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Audi/Wv mek
148 Inlägg
23 november 2008
om du har olja i glykolen brukar det oftast bli "svarta fläckar" i expansionskärlet, men prova att spola rent systemet!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

1 867 Inlägg
23 november 2008
Har du blandat röd och blå glykol kan det bli liknande fenomen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Sök