4371
Sök

Volvo 240 GLT svarar inte riktigt vid gaspådrag. HJÄLP!!

344 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Jag har en 240 GLT som e helt knas. Den e jätte svårstartad och får man väl igång den så svarar den liksom inte när man ger den lite gas, precis som att det e nåt som inte hänger me men så ger man lite till så bara rusar den upp 4000-5000 varv, släpper man då efter lite så dör bilen direkt. Men jag lyckades hålla den på 2500 varv då gick den askasst. Den skjöt i avgasröret och luftfiltret hela tiden.

Jag har bytt tändstift, tändkablar, tändmodul, rotor och fördelarlock men felet kvartsår. Har även kollat så kammen står rätt och alla märkningar står där dem ska och rotorn pekar på ettans cylinder när den står i nollläge. Den går oftast igång på startgas så det känns som att det e nåt me tändningen men man vet ju aldrig.

Finns det nån här som vet mer vad man ska kolla eller om nån kanske har haft samma fel. Vore snällt me svar.

Mvh
Fredrik

21 761 Inlägg
22 november 2008
När hände det där, helt plötsligt eller har du gjort någonting med motorn nyligen?

344 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
jag har inte gjort nånting me den. den har bara stått förvarad i garaget över sommaren. jag starta den en gång i somras och då gick den igång HUR lätt som helst, men nu när jag skulle ta ut den och köra me på vintern så e den helt konstig så jag fattar inte alls vad som hänt

699 Inlägg
22 november 2008
Tycker det låter som att bälgen under insuget har lossant.. Kolla det och spruta lite startgas däromkring så är du nog felet på spåret!

Bilgalen elektriker :)

344 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Tycker det låter som att bälgen under insuget har lossant.. Kolla det och spruta lite startgas däromkring så är du nog felet på spåret!

menar du den där svarta gummislangen typ? den har jag kollat och den sitter på plats. problemet e bara att den startar nästan aldrig och startar den så finns ingen tomgång.

699 Inlägg
22 november 2008
precis den.. är väl någon form av mekanisk luftmängdmätare i den.. kolla efter sprickor med.. Är ett väldigt vanligt fel på dessa..

Bilgalen elektriker :)

21 761 Inlägg
22 november 2008
Har du kollat så att bälgen är hel?

Den måste vara helt tät, annars blir det inte bra. Tillsatsluftsliden har iof med tomgången att göra, men jag tror inte att den kan påverka på det där sättet.

Oj, var sen där.

Jo, K-Jet ska tydligen vara väldigt känsligt för tjuvluft har jag sett bla på 240-forumet.
Senast redigerat av Drönirettab (22 november 2008)

344 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
ok ska kolla dessa saker. kommer ni på nåt mer som det kan vara så kom gärna me råd och tips

huh?
10 427 Inlägg
22 november 2008
Se över tätningarna/oringarna till spridarna, brukar bli väldigt torra och hårda efter 20 år verkar det som wink

Min gamle 740 GLE 1988 med B230E gick lite jämnare efter att det inte sögs in tjuvluft vid spridarna.
Testa med startgas som tidigare påpekats, OKQ8s funkar bra wink

13 Inlägg
23 november 2008
Har du kollat så att spjällaxellägesgivaren funkar?  ...

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
23 november 2008
Så här fungerar K-Jetronic. Du har en Styrtrycksventil som styr hur lätt mängd armen skall gå upp. Ju lägre tryck du har på den ju lättare går armen. Har de stått länge kan det tendera till att blir skit i dessa och du får gigant tryck och armen orkar inte lyfta. Utan den går bara på kallstarten.

Det optimala trycker ligger mellan 2.0-2.5 beronde på trim. När den går sönder ligger det fullt tryck på 4.5-5bar.
Skall du mäta detta tryck gör du det på den stora ingången på strytrycket!
14mm är den.

För att kolla att det inte är skit i spridarna lyfter du bara upp spridarna och lyfter upp armen så skall det komma en fin "dimma" av bränsle. Glöm inte att ha tändning på så pumpen går!

K-jettronic är väldigt enkelt när man vet hur det fungerar!

Och nej man ställer inte bränslemängden på CO- skruven!
Senast redigerat av Topper (23 november 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

344 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
2takt_nicke skrev:

var sitter den? jag e inte så jätte kunnig på dessa E motorer än

344 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Topper skrev:
Så här fungerar K-Jetronic. Du har en Styrtrycksventil som styr hur lätt mängd armen skall gå upp. Ju lägre tryck du har på den ju lättare går armen. Har de stått länge kan det tendera till att blir skit i dessa och du får gigant tryck och armen orkar inte lyfta. Utan den går bara på kallstarten.

Det optimala trycker ligger mellan 2.0-2.5 beronde på trim. När den går sönder ligger det fullt tryck på 4.5-5bar.
Skall du mäta detta tryck gör du det på den stora ingången på strytrycket!
14mm är den.

För att kolla att det inte är skit i spridarna lyfter du bara upp spridarna och lyfter upp armen så skall det komma en fin "dimma" av bränsle. Glöm inte att ha tändning på så pumpen går!

K-jettronic är väldigt enkelt när man vet hur det fungerar!

Och nej man ställer inte bränslemängden på CO- skruven!

ok ska försöka kolla detta. vart sitter styrtrycksventilen?

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
23 november 2008
Den sitter på blocket bredvid bälgen.
Är en rektangulär sakca 10*4cm med 2 st slangar in. Ena bulten är 12 andra är 14mm.

Brukar som sagt vara denna som är problemet när den är svårstartad + inte går rent för den får inge bränsle heller.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

2 118 Inlägg
23 november 2008
kolla så att alla slangar till insuget sitter som dom ska.. hade det problemet på en 745a hade ingen tomgång och var svårstartat som fan, var en (vacum?)slang under insuget som lossnat.

D.i.l.l.i.g.a.f

344 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
NJ_ skrev:
kolla så att alla slangar till insuget sitter som dom ska.. hade det problemet på en 745a hade ingen tomgång och var svårstartat som fan, var en (vacum?)slang under insuget som lossnat.

a jag ska försöka göra en genom koll på alla slangar men bilen står ute just nu och inte jätte kul att stå ute i snön

344 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Topper skrev:
Den sitter på blocket bredvid bälgen.
Är en rektangulär sakca 10*4cm med 2 st slangar in. Ena bulten är 12 andra är 14mm.

Brukar som sagt vara denna som är problemet när den är svårstartad + inte går rent för den får inge bränsle heller.

ok då ska göra en koll på detta

21 761 Inlägg
23 november 2008
sunkmaster skrev:
2takt_nicke skrev:

var sitter den? jag e inte så jätte kunnig på dessa E motorer än

Finns ingen sån på K-Jet.

Avstängd
20 Inlägg
23 november 2008
Min bror hade väldigt stora och snarlikndande problem med sin GLT. Det visade sig att den laddade alldeles för dåligt för att allt skulle fungera. Så vi köpte nya tänddelar, köpte nytt laddnings relät och gjorde ordning jord fästningar och slog på injection cleaner. Då gick han bra igen smile

344 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
NegerRambo skrev:
Min bror hade väldigt stora och snarlikndande problem med sin GLT. Det visade sig att den laddade alldeles för dåligt för att allt skulle fungera. Så vi köpte nya tänddelar, köpte nytt laddnings relät och gjorde ordning jord fästningar och slog på injection cleaner. Då gick han bra igen :)

jag har faktiskt tänkt samma sak för min generator pajjade på min 740 då blev bilen helt knas också så jag tänkte jag skulle kolla det också faktiskt men tack för tipset :)

Sök