får man fler hästar om man tar bort katalysatorn?

blacklin3 Ugglan-racing
25 november 2008 · 362 Inlägg

ralle_91 skrev:
tycker de e riktigt löjligt att man inte får ha a-traktor här de e en bil de med juu... men du vad menar du med  turbolens??

det kommer bli virvlar i katten som försämrar ^effekten^

How does dust taste sucker??
ralle_91
25 november 2008 · 254 Inlägg

jaha okej.. då fattar jag

blacklin3 Ugglan-racing
25 november 2008 · 362 Inlägg

Japps^^ skit i denna tråden nu .. skriv till mig om de är ntt istället så kan dom andra sluta mensa

How does dust taste sucker??
AxlSam
26 november 2008 · 1 497 Inlägg

evilaudio skrev:

blacklin3 skrev:

discokapten skrev:

Har du källa på det?

Dom pratade om detta på radion innan idag hörde jag=( det stämmer det Polisen säger om att det är 12k i böter.. det är brott mot naturskydds lagen!

skit i naturen.. den kommer iaf att haverera..  köp en bil utan kat..big_smile

Sätt straffskatt på alla bilar utan katt.
Och höj bötern ännu mer på de som väljer att plocka bort katten.
Då kanske vi slipper en natur som havererar?

blacklin3 Ugglan-racing
26 november 2008 · 362 Inlägg

AxlSam skrev:

evilaudio skrev:

blacklin3 skrev:

Dom pratade om detta på radion innan idag hörde jag=( det stämmer det Polisen säger om att det är 12k i böter.. det är brott mot naturskydds lagen!

skit i naturen.. den kommer iaf att haverera..  köp en bil utan kat..big_smile

Sätt straffskatt på alla bilar utan katt.
Och höj bötern ännu mer på de som väljer att plocka bort katten.
Då kanske vi slipper en natur som havererar?

Naturen havererar hur du än gör. naturen är inte jord för avgaser så den kommer dö..

How does dust taste sucker??
MHperformance CNC operatör
26 november 2008 · 280 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

MHperformance skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Sånnafall är det ju min polare som skapat dassboken eftersom han åkte fast för detta!
Ska kolla om han har kvar boten.

gör det, ta en bild på den då tongue

Han hade kvar den!
Skulle rota upp den från förrådet någonstans! Sen kommer en bild på pärlan big_smile

Tagit nån bild ännu? big_smile

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
AxlSam
26 november 2008 · 1 497 Inlägg

blacklin3 skrev:

AxlSam skrev:

evilaudio skrev:

skit i naturen.. den kommer iaf att haverera..  köp en bil utan kat..big_smile

Sätt straffskatt på alla bilar utan katt.
Och höj bötern ännu mer på de som väljer att plocka bort katten.
Då kanske vi slipper en natur som havererar?

Naturen havererar hur du än gör. naturen är inte jord för avgaser så den kommer dö..

Ja men vi behöver väl inte skynda på det mer än vad vi gör va?

blacklin3 Ugglan-racing
26 november 2008 · 362 Inlägg

AxlSam skrev:

blacklin3 skrev:

AxlSam skrev:

Sätt straffskatt på alla bilar utan katt.
Och höj bötern ännu mer på de som väljer att plocka bort katten.
Då kanske vi slipper en natur som havererar?

Naturen havererar hur du än gör. naturen är inte jord för avgaser så den kommer dö..

Ja men vi behöver väl inte skynda på det mer än vad vi gör va?

Nene men sluta kör bil då! nog om detta

How does dust taste sucker??
Wasaki
26 november 2008 · 291 Inlägg

mpasak skrev:
En sug motor ska ha ett avsmalnande avgasystem för att gå som den ska, inte 3" hela vägen.

Är det inte så att ett avgasystem till en sugmotor ska ha grövre och grövre rör ju längre bak man kommer för att skapa ett undertryck när avgaserna svalnar? Eller är jag fel ute nu? hmm

Jimm
27 november 2008 · 1 661 Inlägg

Wasaki skrev:

mpasak skrev:
En sug motor ska ha ett avsmalnande avgasystem för att gå som den ska, inte 3" hela vägen.

Är det inte så att ett avgasystem till en sugmotor ska ha grövre och grövre rör ju längre bak man kommer för att skapa ett undertryck när avgaserna svalnar? Eller är jag fel ute nu? hmm

Den skall väl smalna för att behålla gashastigheten isåfall.

mrbuggy Entreprenör
27 november 2008 · 1 784 Inlägg

Hardjim skrev:

Wasaki skrev:

mpasak skrev:
En sug motor ska ha ett avsmalnande avgasystem för att gå som den ska, inte 3" hela vägen.

Är det inte så att ett avgasystem till en sugmotor ska ha grövre och grövre rör ju längre bak man kommer för att skapa ett undertryck när avgaserna svalnar? Eller är jag fel ute nu? hmm

Den skall väl smalna för att behålla gashastigheten isåfall.

ett 3 tums system på en sugis e bortkastat...effektmässigt alla fall...sen om de blir bra ljud e en annan sak

Wasaki
27 november 2008 · 291 Inlägg

mrbuggy skrev:

Hardjim skrev:

Wasaki skrev:
Är det inte så att ett avgasystem till en sugmotor ska ha grövre och grövre rör ju längre bak man kommer för att skapa ett undertryck när avgaserna svalnar? Eller är jag fel ute nu? hmm

Den skall väl smalna för att behålla gashastigheten isåfall.

ett 3 tums system på en sugis e bortkastat...effektmässigt alla fall...sen om de blir bra ljud e en annan sak

Men står det då fel i tråden trimning av sugmotor...? hmm

"Börjar vi med delen att leda bort gasen på ett effektivt sätt så är bästa metoden samma som i steppedheader grenröret, att stegvis göra röret grövre och på detta sätt bilda ett undertryck."

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Senast redigerat av Wasaki (27 november 2008)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 november 2008 · 1 899 Inlägg

Wasaki skrev:

mrbuggy skrev:

Hardjim skrev:
Den skall väl smalna för att behålla gashastigheten isåfall.

ett 3 tums system på en sugis e bortkastat...effektmässigt alla fall...sen om de blir bra ljud e en annan sak

Men står det då fel i tråden trimning av sugmotor...? hmm

"Börjar vi med delen att leda bort gasen på ett effektivt sätt så är bästa metoden samma som i steppedheader grenröret, att stegvis göra röret grövre och på detta sätt bilda ett undertryck."

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

De har nog inte Sharky tänkt på, skulle vilja påstå att de är tvärtom, röret ska vara grovt först för att gaserna är varma och tar plats, men bakåt så ska de smalna av i takt med att avgaserna blir kallare. Nu pratar ja om avgassystemet efter grenröret. Angående steppedheader så är infon han har lagt upp mej veterligen helt korrekt!

Senast redigerat av patrikhornfeldt (27 november 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Wasaki
28 november 2008 · 291 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:

Wasaki skrev:

mrbuggy skrev:

ett 3 tums system på en sugis e bortkastat...effektmässigt alla fall...sen om de blir bra ljud e en annan sak

Men står det då fel i tråden trimning av sugmotor...? hmm

"Börjar vi med delen att leda bort gasen på ett effektivt sätt så är bästa metoden samma som i steppedheader grenröret, att stegvis göra röret grövre och på detta sätt bilda ett undertryck."

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

De har nog inte Sharky tänkt på, skulle vilja påstå att de är tvärtom, röret ska vara grovt först för att gaserna är varma och tar plats, men bakåt så ska de smalna av i takt med att avgaserna blir kallare. Nu pratar ja om avgassystemet efter grenröret. Angående steppedheader så är infon han har lagt upp mej veterligen helt korrekt!

Så det funkar då inte med ett korrekt avgassystem att bilda ett undertryck genom att göra röret grövre och grövre?

caromania Forummoderator
28 november 2008 · 9 296 Inlägg

Nej, det blir inget undertryck i ett avgassystem. Finns det en backventil i slutet av avgassystemet?

Detta ständiga tjafs om mottryck och sugmotorer.

Det handlar bara om att bibehålla gashastigheten så avgaserna kommer ut utan att stanna upp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M103
28 november 2008 · 1 570 Inlägg

Min mercamodell hade 10+ till utan kat.

bumpe Lastbilsmekaniker
28 november 2008 · 3 878 Inlägg

Hardjim skrev:

dbjanoz skrev:
En annan sak man kan tänka på är hur bra förhållande får lamdasonden att arbeta under om man rensar catalysatorn[/b]?

? Den sitter innan Katalysatorn på alla bilar jag har sett, så vad skulle det göra för skillnad?

Grattis till en lysande motorvarningslampa på lite modernare bilar... Sitter en diagnos-sond för att kontrollera att avgasreningen fungerar som den ska. Nu menar inte jag jättenya utan -98 t.ex fanns det en del bilar med detta...

Jimm
29 november 2008 · 1 661 Inlägg

bumpe skrev:

Hardjim skrev:

dbjanoz skrev:
En annan sak man kan tänka på är hur bra förhållande får lamdasonden att arbeta under om man rensar catalysatorn[/b]?

? Den sitter innan Katalysatorn på alla bilar jag har sett, så vad skulle det göra för skillnad?

Grattis till en lysande motorvarningslampa på lite modernare bilar... Sitter en diagnos-sond för att kontrollera att avgasreningen fungerar som den ska. Nu menar inte jag jättenya utan -98 t.ex fanns det en del bilar med detta...

Okej även om det finns en del nya bilar med detta så visste jag inte det. Men det har fortfarande inte ett skit att göra med arbetsförhållandet för lambdasonden.

Germax
30 november 2008 · 12 086 Inlägg

Att avlägsna katten ger mer lr mindre alltid mer ös.
På många bilar är de så lite så de inte är värt mödan, lr samvetet. Den sitter fkt där av en anledning.

Xuri One Man Clan
30 november 2008 · 4 287 Inlägg

Hardjim skrev:

bumpe skrev:

Hardjim skrev:

? Den sitter innan Katalysatorn på alla bilar jag har sett, så vad skulle det göra för skillnad?

Grattis till en lysande motorvarningslampa på lite modernare bilar... Sitter en diagnos-sond för att kontrollera att avgasreningen fungerar som den ska. Nu menar inte jag jättenya utan -98 t.ex fanns det en del bilar med detta...

Okej även om det finns en del nya bilar med detta så visste jag inte det. Men det har fortfarande inte ett skit att göra med arbetsförhållandet för lambdasonden.

Utan kissekatten får man lägre avgasmottryck å således lägre avgastemp vilken helt klart kan gynna lambdasonden...beror ju dock helt och hållet vilken bil

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang