5185
Sök

motorn rusar upp i varv när jag växlar ?

35 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Hej alla. Jag har en saab 9000 2,3 ltt. och när jag ska växla så rusar motorn upp 500-700 varv något när jag trycker in kopplingen och ska lägga i en ny växel. varför är det så?. det är när jag stampar full gas . vet någon vad det kan vara eller vad det kan vara?. vi säger att jag drar 2:an till 4500 sen ska växla upp till 3:an så går varvet upp till ungefär 5000 istället. hoppas någon vet vad det kan vara.. eller om det är standard på de flesta bilar

Mvh !

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 november 2008
Inte du som är lite seg i högerfoten? tongue Är det inte så kan du prova att varva upp den när du står i neutralläge, hänger sig varvet då en stund så är det nog läckage nånstans.

35 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Vad menar du med seg i högerfoten ? tongue . Men jag har testat och varva till på neutral men den hänger sig inte i varvet.. varvet går upp typ 500 varv varje gång jag stampar full gas och ska frikoppla

3 354 Inlägg
29 november 2008
har sj upplevt samma speciellt på turbobilar.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 079 Inlägg
29 november 2008
bmw_äger skrev:
Vad menar du med seg i högerfoten ? tongue . Men jag har testat och varva till på neutral men den hänger sig inte i varvet.. varvet går upp typ 500 varv varje gång jag stampar full gas och ska frikoppla

Troligtvis att du fortsätter att gasa efter att du tryckt ner kopplingen.

35 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
varför är det såhär?. haha de e rätt störigt vi säger att jag ska växla vid en 5500  varv.. så rusar motorn upp i varv till ungefär 6000 ... motorn tappar ingen effekt och den pinnar på fint.. bara de att den rusar upp ivarv.. finns det någon lösning så inte motorn gör de?.

Avstängd
74 Inlägg
29 november 2008
han e ju snabb! ökar ju inte mer än 500rpm mellan växlingarna ju! ;-)

Jag har alldrig varit rädd för arbete!!
Jag kan stå hur nära som helst och titta på!!

8 156 Inlägg
30 november 2008
Kan det inte ha något att göra med en fördröjd effekt av insprutningen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

430 Inlägg
30 november 2008
tjena, låter ju som att bilen suger tjuvluft eller att gasspjället är segt...behöver kanske rengöras och ny packning?? har vart med om detta på ett par bilar själv också...

Mopar or no car!

Sök