5098
Sök

Är det värt att renovera turbon?

Mr.
253 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Hej!

Jo, har en s40 t4 så nu snart har gått 18k mil. Börjar fundera på om det är värt besväret att plocka ner turbon och göra rent osv. Eller är det svårt? Kanske bör köpa en ny istället?

Om jag nu skulle ta ner turbon. Vad är det man bör tänka på?

tack tack smile

Köpes:
18T Turbo

1 417 Inlägg
29 november 2008
finns det inte utbytes då?
Att du lämnar in din gamla, och får köpa en nyrenoverad billigare.

Mr.
253 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Tanken var ju att få nått att pilla med i vinter men, det går ju förståss det också.. vart vänder man sig då?

Köpes:
18T Turbo

1 417 Inlägg
29 november 2008
en seriöst turbofirma fixar nog det ska du se.
vad heter dom då, GIK ? Turbocenter? 
Att sätta sig själv är nog riskabelt. Tror det är riktigt kinkigt med toleranser osv. Blir ju sjuka varv i den sen, så allt måste sitta sätt.
Men vad vet jag, prova? smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 november 2008
renoveringsats till turbon med nya lager å tätningar kan du köpa på ebay för 5-1000kr inkl frakt...

Jag beställde race-lager från japan till min turbo...580kr inkl frakt...

märker man upp alla delar i turbon å sedan skruvar isär,byter å sedan skruvar ihop allt likadant så behöver man inte balansera osv..

Att lämna turbon till firma kostar nog 3-4000kr minst...

430 Inlägg
30 november 2008
jag hade nog inte skruvat i turbon själv då de är jä...gt känsliga...behövs inte mycket för totalras...å andra sidan så om du byter in din fungerande turbo på tex gik el dyl så kan du ju uppdatera storleken också för en mindre slant extra...detta + en större wastegate så får en roligare bil....

Mopar or no car!

377 Inlägg
30 november 2008
¨Jag skulle nog inte chansa om det är en pendla till jobbet måste fungera vare dag bil.
Visst byta lager osv vidare kan man göra sj. Men balansera är nog ett ont måste.
Och att tänka på om du byter till en större är att då lär du mappa om bilen om du vill undvika spika sönder kolvar osv.

1 062 Inlägg
30 november 2008
need_4_boost skrev:
¨Jag skulle nog inte chansa om det är en pendla till jobbet måste fungera vare dag bil.
Visst byta lager osv vidare kan man göra sj. Men balansera är nog ett ont måste.
Och att tänka på om du byter till en större är att då lär du mappa om bilen om du vill undvika spika sönder kolvar osv.

delarna i en turbo e ballanserade för sig så det e ingen fara att plocka isär det sätter man tebax det som det va innan så e det absolut ingen fara wink

mvh

Team Björkeryd

377 Inlägg
30 november 2008
var med när slt renoverade mitt agg.
Och trodde aldrig det var så löjligt lite som kunde göra skillnad.
Kan hända det funkar på ett orginal agg som aldrig kommer ladda mer än 0,5bar.
Men mer än så, så skulle jag iaf aldrig chansa.
Men det är jag det;)

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2008
need_4_boost skrev:
Men det är jag det;)

delarna är oftast balanserade/nollade för sig... så de spelar kvitta..

Min turbon är "fulrenoverad" å jag är inte rädd för å ladda över 2 bar...

är de obalans så visar de sig fort...likadant med en motor... ihopsatt fel så brukar de visa sig inom dom närmsta 10milen typ...en turbo som snurrar med varvtal på över 100.000varv / min märks de fortare på...

377 Inlägg
30 november 2008
Xuri skrev:
need_4_boost skrev:
Men det är jag det;)

är de obalans så visar de sig fort...likadant med en motor... ihopsatt fel så brukar de visa sig inom dom närmsta 10milen typ...en turbo som snurrar med varvtal på över 100.000varv / min märks de fortare på...

Men då talar du om nya delar eller?
Ta ett agg som gått säg 10 000mil och har spår efter koxningar, hög värme, lätt skev impelleraxel osv
du tror inte den behöver balanseras?
Men som jag sa.. det är min åsikt. alla andra får göra precis som dom vill. det är det som är det fina med landet sverige wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2008
need_4_boost skrev:
Xuri skrev:
need_4_boost skrev:
Men det är jag det;)

Ta ett agg som gått säg 10 000mil och har spår efter koxningar, hög värme, lätt skev impelleraxel osv
Men som jag sa.. det är min åsikt. alla andra får göra precis som dom vill. det är det som är det fina med landet sverige wink

mitt aggregat har rullat 1k...

jag tror inte nån renoverar ett aggregat utan å rengöra de så kox...nej... hög värme ? ja ? dom är byggda för att tåla värme ?  i fall axeln är skev så skulle lagrena ta slut oehört fort.. kompressorhjul skulle kunna ta i kompressorhuset...å visst beroende på turbon men axeln på min turbon var ju typ 6-8mm massiv axel å att den skulle bli skev så lätt tror jag inte... 

Min förra turbon hade varit isär 2-3 gånger å aldrig bytts en del..bara rengjort å ihopskruvats igen å den funkade prima..rullat 15k  å jag laddade 1.5 bar under tiden jag hade den turbon ca 1-1500mil..

377 Inlägg
30 november 2008
Xuri skrev:
need_4_boost skrev:
Xuri skrev:

mitt aggregat har rullat 1k...

jag tror inte nån renoverar ett aggregat utan å rengöra de så kox...nej... hög värme ? ja ? dom är byggda för att tåla värme ?  i fall axeln är skev så skulle lagrena ta slut oehört fort.. kompressorhjul skulle kunna ta i kompressorhuset...å visst beroende på turbon men axeln på min turbon var ju typ 6-8mm massiv axel å att den skulle bli skev så lätt tror jag inte... 

Min förra turbon hade varit isär 2-3 gånger å aldrig bytts en del..bara rengjort å ihopskruvats igen å den funkade prima..rullat 15k  å jag laddade 1.5 bar under tiden jag hade den turbon ca 1-1500mil..

Axel i min är 8 mm. Och den hade slagit sig men inom toleranserna. så den gick att rädda tack vare en balansering. men du gör som du gör. och jag gör som jag vill... over and out.

Sök