5719
Sök

Saabturbos och laddtryck

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Ska turbokonvertera vinterbilen och kollar runt lite på billiga turbos. Undrar hur mycket effekt en turbo från SAAB 9000 T3 står pall för? Någon annan BILLIG turbo som räcker för i runda slängar 200 (+) kusar ni kan rekommendera?

Mvh

Pedal To The Metal
750 Inlägg
4 december 2008
de turbo aggregat som saab använder på vector, arc , aero , aero x stort sett alla utom linear, om det inte är 220 sport har garret tillverkat. och alla de motorerna i dom modellerna har 220 + hk. Turbon från 9000 T3 ska klara 350 + hk. ska du ha en turbo som klara "bara" 200 --> hk så kan du köra med stort sett alla saab turbos

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

764 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Okej. Det var som fan, jag hittade en T3 för 700 spänn nämligen, därför kändes den ytterst lämplig. Men den är alldeles för onödigt stor då.

764 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Någon som har koll på vad turboaggregaten från Volvo 2/7/900 serierna räcker till?

3 295 Inlägg
4 december 2008
Revotech skrev:
de turbo aggregat som saab använder på vector, arc , aero , aero x stort sett alla utom linear, om det inte är 220 sport har garret tillverkat. och alla de motorerna i dom modellerna har 220 + hk. Turbon från 9000 T3 ska klara 350 + hk. ska du ha en turbo som klara "bara" 200 --> hk så kan du köra med stort sett alla saab turbos

notering bara, AERO modellerna har mitsubishi aggregat och dom tillverkas inte av garrett.. wink och har fläns av T25 modell.

764 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Slave_joe skrev:
Revotech skrev:

notering bara, AERO modellerna har mitsubishi aggregat och dom tillverkas inte av garrett.. wink och har fläns av T25 modell.

De aggregaten tror jag mig känna till mycket väl. Kör Volvo du vet wink
Synd att de är så jävla dyra bara, Mitsu 19t i både 850in och 360in hade varit något tongue

Pedal To The Metal
750 Inlägg
4 december 2008
Slave_joe skrev:

Ja så kan det vara... Srry dudes

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
5 december 2008
Vad ska turbon sitta på för bil då??

Garrett T3 turbos sitter på många olika bilar, inte bara saab.

Garrett T25 turbon skulle jag mer rekommendera då den klarar 200 galant och har en aning snabbare respons är en stor T3a och T25 finns det gott om så dom är inte så dyr heller.

//Per-Arne

5 710 Inlägg
5 december 2008
Revotech skrev:
Turbon från 9000 T3 ska klara 350 + hk.

Det vetti f-n förståss....

En TB03 är dessutom en gammal 80-talskonstruktion och är ett trögt gammalt agg där turbinen gärna spricker. Nä....satsa på något annat om du ändå kan välja.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

764 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Volvo_Perka skrev:

Garrett T25 turbon skulle jag mer rekommendera då den klarar 200 galant och har en aning snabbare respons är en stor T3a och T25 finns det gott om så dom är inte så dyr heller.

Den ska sitta på min Volvo 360 GLT. Men jag har förstått att T3 är onödigt stor. Är lite inne på turbo från 740 TIC nu, men jag har ingen anning vad såna gamla turbos räcker till.. Någon som har koll?

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2008
axelj skrev:
Volvo_Perka skrev:

Den ska sitta på min Volvo 360 GLT. Men jag har förstått att T3 är onödigt stor. Är lite inne på turbo från 740 TIC nu, men jag har ingen anning vad såna gamla turbos räcker till.. Någon som har koll?

Går säkert pumpa 260 - 300 hk med dem om kringutrustningen är rätt. smile
Men du kan ju börja med vilken fläns du vill ha... För gamla SAAB (OG900, 99) har samma fläns som volvo men inte dem nyare med tvärställd motor.

Agget från en 900S 90 - 93 (Mitsubishi TE05B) är ett trevligt agg som spoolar snabbt och räcker till ca 250 hk smile Klarar av att ladda mycket under lång tid. Har laddat 1,6 i polarens 900S utan problem. Med rakt 3" kommer den vid 3000 rpm och laddar till varvstopp.
På fulltryckaren kom det agget -91.
Senast redigerat av twin_cam (5 december 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

764 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
axelj skrev:
Volvo_Perka skrev:

Går säkert pumpa 260 - 300 hk med dem om kringutrustningen är rätt. smile
Men du kan ju börja med vilken fläns du vill ha... För gamla SAAB (OG900, 99) har samma fläns som volvo men inte dem nyare med tvärställd motor.

Agget från en 900S 90 - 93 (Mitsubishi TE05B) är ett trevligt agg som spoolar snabbt och räcker till ca 250 hk smile Klarar av att ladda mycket under lång tid. Har laddat 1,6 i polarens 900S utan problem. Med rakt 3" kommer den vid 3000 rpm och laddar till varvstopp.
På fulltryckaren kom det agget -91.

Val av fläns är sekundärt, det får bli som det blir tongue. Det måste ändå byggas adapters och skit så att snickra ihop lite flänsar ska inte vara något problem.

Jag ska kika runt lite på begagnatsidorna och se vad jag hittar nu, har ju fått en del alternativ!

Sök