4795
Sök

Volvo 145 Värmeproblem

2 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Hejsan

Jag är helt ny på detta forum men jag tänkte ta en rövare o ställa en fråga iaf smile

det är så att vi nyligen skaffade en gammal Volvo 145:a från 1973 för vi behöver en lite större bil när vi ska åka på utställningar med vår St Bernhardshund.

Problemet jag har är att det inte kommer någon värme till golvet. Instruktionsboken ger ju inte många tips om hur reglaget ska stå. I vår är det som fyra stycken hjul man vrider till höger eller vänster.

Ett för temperaturen, en för air-mix, en för Def och en för Floor,

temp funkar, airmix likaså och def funkar men det kommer ingen värme till golvet.
Hur sjutton ska reglagen stå, och skall någon av ventilerna vara stängda eller?

Kanske tokiga frågor men jag behöver hjälp.

Hälsningar Kicki i ett snöigt Jämtland.

blacken
6 december 2008
swlady skrev:
Hejsan

Jag är helt ny på detta forum men jag tänkte ta en rövare o ställa en fråga iaf smile

det är så att vi nyligen skaffade en gammal Volvo 145:a från 1973 för vi behöver en lite större bil när vi ska åka på utställningar med vår St Bernhardshund.

Problemet jag har är att det inte kommer någon värme till golvet. Instruktionsboken ger ju inte många tips om hur reglaget ska stå. I vår är det som fyra stycken hjul man vrider till höger eller vänster.

Ett för temperaturen, en för air-mix, en för Def och en för Floor,

temp funkar, airmix likaså och def funkar men det kommer ingen värme till golvet.
Hur sjutton ska reglagen stå, och skall någon av ventilerna vara stängda eller?

Kanske tokiga frågor men jag behöver hjälp.

Hälsningar Kicki i ett snöigt Jämtland.

Stäng airmix. Och ställ "def" och "floor" på ungefär 50% vardera.
Det kan även vara så att mekaniken till "golvluckan" har fått spunk, kolla att spjällarmen på värmehuset verkligen funkar när du vrider på golvreglaget..
Senast redigerat av blacken (6 december 2008)

2 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Tack för ditt svar.
Jag ska testa det nästa gång jag ska ut med bilen.

Kicki

21 761 Inlägg
6 december 2008
Kan tillägga att när man vrider reglaget "floor" eller "def" helt till höger så ska alltså spjällen vara helt öppna, dvs luften tillåts att flöda ut för fullt. När reglagen är vridna helt till vänster så stängs spjällen och luften blockeras till dessa utblås.

"Airmix" är ju mittenutblåsen på instrumentbrädan. De får "kall" luft utifrån som sedan kan blandas med uppvärmd luft från värmepaketet, det brukar innebära att mittenutblåsen kan ha aningen svalare luft än vad golvet och defrostern har. Man kan egentligen stänga av mittenutblåsen på vintern för att kunna få så varm luft som möjligt, det är åtminstone min erfarenhet av "gamla Volvo". Håller med blacken där.

För att få maximal värme i bilkupén så brukar en del rekommendera att ställa reglaget "floor" på max och reglaget "def" på ca 50%, detta för att få lite mer luft till golvet eftersom värmen stiger uppåt. Andra har dock kanske en annan uppfattning om hur man ska få så varmt som möjligt i kupén. smile

Risken med denna inställning kan vara att vindrutan immar igen litegrann när det är ordentligt kallt ute, men man får ju prova sig fram.
Senast redigerat av Drönirettab (6 december 2008)

Sök