3350
Sök

Hur mkt billigare med försäkring när man är 24?

Sir Real
390 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Ja undrar hur mkt billigare det blir efter att man fyllt 24. Ska ringa och fråga men tänkte att nån kanske vet smile

Thorssa
7 december 2008
Olika hos olika försäkringsbolag. Inte alla som går efter åldern utan vissa går efter hur många skadefria år man haft etc. Jag har kikat på lite priser på Golv V R32, är 23 år och bor i lägenhet. När jag hade haft körkortet i 5 år hoppade försäkringen ner från 19800 kr/år till ca. 14000 kr/år.

2 072 Inlägg
1 854 Inlägg
7 december 2008
PushedRay skrev:
Ja undrar hur mkt billigare det blir efter att man fyllt 24. Ska ringa och fråga men tänkte att nån kanske vet smile

Dom går på hur många skadefria år
Sen 26år inte 24.. Men alla bolag har nog olika länsförsäkringar har 26

Sir Real
390 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Thorssa skrev:
Olika hos olika försäkringsbolag. Inte alla som går efter åldern utan vissa går efter hur många skadefria år man haft etc. Jag har kikat på lite priser på Golv V R32, är 23 år och bor i lägenhet. När jag hade haft körkortet i 5 år hoppade försäkringen ner från 19800 kr/år till ca. 14000 kr/år.

Ok är 23 just nu och kollar på en Type r men försäkringen är inte billig om man bor i gbg och är ung sad

Sir Real
390 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
onej84 skrev:
PushedRay skrev:

ok går dom på skadefria år så är jag ganska körd då jag har haft 4 "incidenter"  inkl inlösen av en hel bil sad

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
7 december 2008
Hmm sist jag kollade så hänger det mest ihop med hur länge man haft kortet och givetvis ska man helst kört måna skadefria år men hur som helst som nån tidigare skev så blir de väl lite billigare vart 5:e år förutsatt att man inte flyttar från landsbygden med inbrottssäkert garage till mitt i storstan utan garage alls. Då lär det nog kunna vara yttre omständighetersom gör att de ändå kan bli dyrare trots att man haft körkort längre och kört bil i fler skadefira år. tror jag...

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Thorssa
7 december 2008
onej84 skrev:
PushedRay skrev:

Enligt Länsf. Västernorrland går de primärt efter hur länge man haft körkortet. Tappar man kortet nollställs räkningen. I deras ögon har jag bara haft mitt i 2 år eftersom jag tappade det hösten -06.

2 924 Inlägg
7 december 2008
Försäkringen beror som sagt inte på vilken ålder du har längre utan på antal körkortsår och skadefria år.

Förr fanns en magisk gräns vid 24 - 26 år (olika mellan bolagen) som gjorde att försäkring sjönk en hel del på en gång är man passerade denna gräns men det är borttagit sen flera år.

Alltså är du 50 år och haft körkort i 30 år och blir av med körkortet pga ex fortkörning så har du inte mkt för dina 30 år längre eftersom antalet körkortsår Nollställs och försäkringskostnaden höjjs ganska rejält.

~ Life is short, have FUN! ~

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 december 2008
peegee skrev:
Försäkringen beror som sagt inte på vilken ålder du har längre utan på antal körkortsår och skadefria år.

Förr fanns en magisk gräns vid 24 - 26 år (olika mellan bolagen) som gjorde att försäkring sjönk en hel del på en gång är man passerade denna gräns men det är borttagit sen flera år.

Alltså är du 50 år och haft körkort i 30 år och blir av med körkortet pga ex fortkörning så har du inte mkt för dina 30 år längre eftersom antalet körkortsår Nollställs och försäkringskostnaden höjjs ganska rejält.

Hur bedöms detta att det nollställs på bonusklasserna om man blir av med kortet? Påverkas det endast om man blir helt av med det och måste ta om från början eller påverkar det även om man blir av med det några månader och sen får köra igen?

Synd bara att de har samma bedömning vid MC-försäkringar. Där är skillnaderna som störst men samtidigt är det 50-plus-gubbar som drar nytta av sina MC-kort som de fick samtidigt som b-körkortet.
På pappret har de haft mc-kort i 30år men i själva verket så har de inte en vettig utbildning och kanske aldrig suttit på en MC i hela sitt liv. På detta får de en mycket låg försäkringspremie medan en som nyligen tagit MC-kort får mycket högre försäkring trots att denne kanske är 30+ och väldigt erfaren i trafiken i övrigt, har genomgått en modern utbildning men på pappret är han helt nykomling på MC.

Som tur är så rättar det till sig med tiden smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
8 december 2008
De som går efter ålder verkar nästan dra ner 40 - 50% på kostnaden. Det gäller i alla fall Folksam
och Volvia (de bolag som jag har haft). Känns rätt fint att gå ner från 900kr till 400kr efter 24 fyllda år.
Undrar hur det skulle bli på nya miljöbilen som kommer i Januari där min (trots att jag är under 24)
försäkringskostnad kommer att gå på 416 kr (helförsäkring, 1.500 mil). big_smile

2 924 Inlägg
8 december 2008
Martin 9-3 skrev:
peegee skrev:

Hur bedöms detta att det nollställs på bonusklasserna om man blir av med kortet? Påverkas det endast om man blir helt av med det och måste ta om från början eller påverkar det även om man blir av med det några månader och sen får köra igen?

Det räcker om man får kortet indragit i ex en månad för sen när du får tillbaka kortet så blir det ju ett nytt körkort med nytt utfärdsdatum, ny giltighetstid osv... dvs man får ju inte tillbaka sitt gamla körkort i vilket fall som helst.

Vet inte vad det skiljer sig om man får ta om körkortet från början men då har man ju gjort ganska allvarliga saker så det borde ju vara värre på något vis... roll

Dock så känner jag till en man som åkt dit ett par ggr för grov rattfylla och han hade problem att ens teckna någon trafikförsäkring ö t i sitt namn på många år efter han fått nytt körkort, så han tvingades låna bil istället och möjligt att han gör det än idag...

~ Life is short, have FUN! ~

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 december 2008
Om detta med bonusen nu stämmer - varför skiljer det då 35000kr på en camaro mellan en person över 25 och en under?
ALLA bolag jag kollat har frågat om förare under 25, och är någon under 25 blir det högre premie, oavsett bonusklass...

Sök