5081
Sök

hur kollar man felkoder?

41 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Hur kollar man felkoder på en saab 9000 2,3T av årmodel 92?
Senast redigerat av kolven_ (28 november 2008)

Power On Wheels

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
29 november 2008

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

41 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
XeptiQ skrev:
hmm är inte så insatt i SAAB men du har ett diagnostik uttag under huven en svart liten låda på ett fjäderben tror jag.. ( så är de på volvo ) så kopplar du in den svarta lilla kabel till uttaget och sen blinkar en röd liten lamap 2-1-2 kankse. så kollar du i haynes bok om SAAB vad den menar.

nej nå sånt finns väl bara på volvo:P Har inte hittat nåt sånt. Har kollat runt men hittar inget, de verkar bara som det är tech2 som gäller.
Tack för svar!

Power On Wheels

41 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
patrikhornfeldt skrev:
Hoppas detta hjälper smile

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314

Har varit inne å letat på den å hittat de där innan men de funkar inte på min. gör precis som de står där men de går inte, är det bara tech2 som gäller eller? De lär ju gå å göra på andra vis tycker ja eftersom de går att läsa av så på andra saab 9000.......... Vad är det för styrsystem å så vidare? bara jag vet de så kan ja kolla upp på andra ställen som vet, å få ett svar hur man går till väga å så....

Power On Wheels

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 november 2008
kolven_ skrev:
XeptiQ skrev:
hmm är inte så insatt i SAAB men du har ett diagnostik uttag under huven en svart liten låda på ett fjäderben tror jag.. ( så är de på volvo ) så kopplar du in den svarta lilla kabel till uttaget och sen blinkar en röd liten lamap 2-1-2 kankse. så kollar du i haynes bok om SAAB vad den menar.

nej nå sånt finns väl bara på volvo:P Har inte hittat nåt sånt. Har kollat runt men hittar inget, de verkar bara som det är tech2 som gäller.
Tack för svar!

hehe okej.. men tar bort de inlägget så de inte förvirrar andra vilsna personer tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 019 Inlägg
29 november 2008
kolven_ skrev:
patrikhornfeldt skrev:

Har varit inne å letat på den å hittat de där innan men de funkar inte på min. gör precis som de står där men de går inte, är det bara tech2 som gäller eller? De lär ju gå å göra på andra vis tycker ja eftersom de går att läsa av så på andra saab 9000.......... Vad är det för styrsystem å så vidare? bara jag vet de så kan ja kolla upp på andra ställen som vet, å få ett svar hur man går till väga å så....

Du har LH 2.4.2. Om du bara vrider på tändningen och check engine blinkar så är det DI/APC-boxen som har lagrat felkoderna. Om du inte får några felkoder med tändning på så får du läsa ut felkdoer ur LH-boxen. Detta görs genom att gjorde ett testuttag så som det beskrivs under rubriken "LH 2.4" i Patriks länk.

Är det så du gjort?
Senast redigerat av Garfield (29 november 2008)

41 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Garfield skrev:
kolven_ skrev:
patrikhornfeldt skrev:

Du har LH 2.4.2. Om du bara vrider på tändningen och check engine blinkar så är det DI/APC-boxen som har lagrat felkoderna. Om du inte får några felkoder med tändning på så får du läsa ut felkdoer ur LH-boxen. Detta görs genom att gjorde ett testuttag så som det beskrivs under rubriken "LH 2.4" i Patriks länk.

Är det så du gjort?

Har testat de som stog i den länken. Men de funkar inte, händer ingenting.. Lampan lysewr inte ens...
Hur gör man då?

Power On Wheels

1 019 Inlägg
29 november 2008
kolven_ skrev:
Har testat de som stog i den länken. Men de funkar inte, händer ingenting.. Lampan lysewr inte ens...
Hur gör man då?

Kolla att det verkligen sitter ett stift i diagnoskontakten? Det plockades bort runt -92 nämligen. Saknar du det så får du koppla in dej i kontakten under passagerarstolen istället.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 november 2008
är inte felkoderna på saab i färdator displayen??? "check eningen"

41 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Garfield skrev:
kolven_ skrev:
Hur gör man då?

Kolla att det verkligen sitter ett stift i diagnoskontakten? Det plockades bort runt -92 nämligen. Saknar du det så får du koppla in dej i kontakten under passagerarstolen istället.

Det som stod där va ju att man skulle hålla på med tändningen. Ha den i off å sen on  så skulle den slockna å lysa osv. Men de händer ju ingenting när man gör de som står där.. Vad ska jag koppla in i de uttaget då?

Power On Wheels

1 019 Inlägg
30 november 2008
kolven_ skrev:
Det som stod där va ju att man skulle hålla på med tändningen. Ha den i off å sen on  så skulle den slockna å lysa osv. Men de händer ju ingenting när man gör de som står där.. Vad ska jag koppla in i de uttaget då?

Du läste inte hela texten. Läs allt som står under "LH 2.4". Kontakten närmast förarstolen är det som gäller.
http://popeye.rty.nu/2002/flash03.jpg

41 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Garfield skrev:
kolven_ skrev:

Du läste inte hela texten. Läs allt som står under "LH 2.4". Kontakten närmast förarstolen är det som gäller.
http://popeye.rty.nu/2002/flash03.jpg

Okej. Men hur kommer man åt diagnos uttaget då? Sitter de under passagerar stolen som du visade på bilden där eller e de som de står i texen? Eller sitter den på nå annat ställe på min?

Power On Wheels

1 019 Inlägg
30 november 2008
kolven_ skrev:
Okej. Men hur kommer man åt diagnos uttaget då? Sitter de under passagerar stolen som du visade på bilden där eller e de som de står i texen? Eller sitter den på nå annat ställe på min?

Du har garanterat ett under passagerarstolen men kanske även ett under huven så som det beskrivs i texten. Bilden är på en og900, det är bara själva pinnen som ska jordas som stämmer på den bilden.

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Nån som har ett shema som man kan se fler förklaringar till felkoderna? eller nån som vet vad 12411, 12412 och 12413 betyder???

Power On Wheels

Sök