2787
Sök

940 turbo ska man svarava kolvarna? bra eller dåligt?

1 028 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
Finns de för och nackdelar för att svarva ner kolvarna?

Mycket tacksam för bra svart och förklaringar

Motorn är en b230fk-96a

Mvh Jimmy

Har inget å skriva ännu

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 december 2008
Jag antar att du menar svarva av kolvtoppen för att kompsänka?
Nackdel: Kolvtoppen blir försvagad. En regel är att man aldrig ska ta bort material från toppen av kolven. Är detta ett problem på din motor/kolvar? Det får Volvopojkarna svara på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 028 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
ja svarva av kolven uppe på för att kompsänka ja de e n ju en turbo motor..

Men finns de för å nackdela med att göra detta??

Har inget å skriva ännu

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 december 2008
caromania skrev:
Jag antar att du menar svarva av kolvtoppen för att kompsänka?
Nackdel: Kolvtoppen blir försvagad. En regel är att man aldrig ska ta bort material från toppen av kolven. Är detta ett problem på din motor/kolvar? Det får Volvopojkarna svara på.
Senast redigerat av caromania (15 december 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Rapidoz
688 Inlägg
15 december 2008
varför ska du kompsänka en kompsänkt motor? hmm

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 028 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
för att kunna köra me mer ladd??? eller blir den tröttare?

Har inget å skriva ännu

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 december 2008
om du ska kompsänka kan du ju lämna in toppen och få förbränningsrummet berarbetat, och ja de är en fördel att göra om man ska trimma endel

Jonas

948 Inlägg
15 december 2008
ja den kommer bli segare kommer ta lite längre tid att bygga laddtryck ska du ha en sån motor tåla mkt så är ju renovering alltså byta lager i hela motorn, h profils vevstakar, balansera remskiva, vevaxel,svänghjul och tryckplatta, viktjustera kolvarna alltså du putsar ur material ur kolvarna så att alla väger lika dock inte på ovansidan av kolven wink och givetvis nya kolvringar och hona eller borra blocket OM det behövs och O-ringa motorblocket efter du har gjort detta så har du en motor som tål en hel del effekt
och ska du kompsänka gör det i toppen som nån skrev
Senast redigerat av TobbeTT (15 december 2008)

Med.lem
3 759 Inlägg
15 december 2008
Du kan komma att få starta bilen med stargas hela tiden pga förlågt komp...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Meister
6 763 Inlägg
15 december 2008
volvo_grabb skrev:

Tanka etanol istället så kan du ladda på mer. Det låter mer hälsosamt. Vet att man svarvar kolvar på bmw när man man konverterar dom men bmw är ju bra på att köra med överdimension.

12 086 Inlägg
15 december 2008
Mr_EmCom skrev:
Du kan komma att få starta bilen med stargas hela tiden pga förlågt komp...

Åh vad vi tar i tongue

Jag har aldrig hört talas om att man svarvar Volvokolvar, därimot är de vanligt och framgångsrikt på Bmw-motorer.

102 Inlägg
15 december 2008
volvo_grabb skrev:

visst du kan ladda mer men för att få nytta av kompsänkningen bör du mappa ditt sprut. för att endast kopmsänka blir bilen seg.. men när man kan laborera med tändingen osv kan man hämta hem det igen...

och svårstartad e bara bull shit. finns volvo motorer som är byggda med kompförhållande ner mot 6,7:1 och det e jätte lågt som gått som vardags bilar.

1 028 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
ja svår startad å allt skit e bara skit snack.... har h profilare å sånt i min me nya laget oringat block nya ringar kg2t kam mm men fick en käsnla av att bilen blev tröttre? kan de vara så eller bara ja som tror de för att skriver så?

Har inget å skriva ännu

102 Inlägg
16 december 2008
volvo_grabb skrev:
ja svår startad å allt skit e bara skit snack.... har h profilare å sånt i min me nya laget oringat block nya ringar kg2t kam mm men fick en käsnla av att bilen blev tröttre? kan de vara så eller bara ja som tror de för att skriver så?

den blir ju tröttare om du inte kan justera tändningen dvs höjja den just när man inte har laddtryck osv.

Sök