Värmeventilen - fungerar till 100%?

Degas
20 december 2008 · 36 Inlägg

Tjena!

Jag har en fundering som kan tyckas vara betydelselös men som jag gärna skulle vilja ha svar på smile
Det jag undrar över är om jag, en kall morgon, startar bilen och vrider på full värme och fläkt på något sätt kan påverka tiden det tar för motorn att komma upp i rätt arbetstemperatur?

Jag vet att det är gjort så att värmen som uppstår vid förbränningen i första hand ska gå till att få motorn i rätt arbetstemperatur och när den väl uppnått denna släpper igenom värme till fläkten. Men är värmeventilen, som ska förhindra mig från att stjäla värdefull värme från motorn, ofelbar (om den inte är trasig då dvs) ?

Anledningen för att jag ens funderar på detta är att jag har märkt att varm luft har börjat strömma in i kupén innan mätaren visar att motorn har blivit riktigt så varm som den brukar bli efter lång tids körning. Kan det vara så att på vissa modeller har gjort en liten "kompromiss" och att ventilen börja släppa igenom lite värme när motorn uppnått säg 70% av sin rätta arbetstemperatur?
För en del kanske kan offra lite en kallare motor under längre tid och därmed mer bränsle(och slitage) men istället få upp värmen i kupén snabbare?roll

Jag kanske är helt ute och cyklar men aja, får väl se vad ni säger tongue

MVH / Degas

Fredrik_Rangert Egenföretagare
20 december 2008 · 999 Inlägg

Tycker alla bilar jag haft släppt på värme ganska direkt, har aldrig hört talas om att bilens kylsystem skulle koppla förbi värmepaketet innan motorn är uppe i värme?

caromania Forummoderator
20 december 2008 · 9 296 Inlägg

Degas skrev:
Tjena!

Det jag undrar över är om jag, en kall morgon, startar bilen och vrider på full värme och fläkt på något sätt kan påverka tiden det tar för motorn att komma upp i rätt arbetstemperatur?

Ja, det tar längre tid för motorn att värma upp om du har full värme på.  Det beror på att värmepaketet också innehåller vatten som behöver värmas upp om värmen är på. På samma sätt kan man sänka motortemperaturen en varm sommardag om man är rädd att motorn ska börja koka av någon anledning. Då kan man dra på full värme, och på så sätt släppa in kallt vatten som sänker motortempen.

Fläktens hastighet spelar däremot ingen roll.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Degas
20 december 2008 · 36 Inlägg

caromania skrev:

Degas skrev:
Tjena!

Det jag undrar över är om jag, en kall morgon, startar bilen och vrider på full värme och fläkt på något sätt kan påverka tiden det tar för motorn att komma upp i rätt arbetstemperatur?

Ja, det tar längre tid för motorn att värma upp om du har full värme på.  Det beror på att värmepaketet också innehåller vatten som behöver värmas upp om värmen är på. På samma sätt kan man sänka motortemperaturen en varm sommardag om man är rädd att motorn ska börja koka av någon anledning. Då kan man dra på full värme, och på så sätt släppa in kallt vatten som sänker motortempen.

Fläktens hastighet spelar däremot ingen roll.

Ok det var ju nått nytt ändå, man tänker väl att motorn borde prioriteras första av allt och ingen värme borde släppas in till vattnet i värmepaketet, men kanske inte var så då yikes

Bra att veta iaf, då får man hålla sig en stund extra innan man drar på värmen för att skona motorn lite smile

caromania Forummoderator
20 december 2008 · 9 296 Inlägg

Degas skrev:
Bra att veta iaf, då får man hålla sig en stund extra innan man drar på värmen för att skona motorn lite smile

Egentligen är det försumbart. Har du en bra termostat så är den ändå stängd innan motorn blivit varm, så jag tror inte ens skillnaden märks. Däremot tipset med att kyla ner motorn, det gäller.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang