F1 i Sverige?

Founder
25 maj 2006 · 1 414 Inlägg

När ska svenska regeringen få tummen ur o fixa till en riktigt bra F1 bana i Sverige???

Inser dom inte vilken enorm uppståndelse det är över den tävlingen och hur ruskigt stora summor pengar det drar in på turism m.m.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Robb
25 maj 2006 · 166 Inlägg

Jag kan inte svara på när, men det skulle vara väldigt roligt om det blev av.

Engen HEAVY METAL
25 maj 2006 · 765 Inlägg

har ju varit på tal och vad jag fattar rätt nära att det blev av i Enköping om jag inte minns fel.. Tror det fortfarande är under utredning-.! Nån där ifrån som vet nå mera?  MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
MeloveGolf Vw trimmare
25 maj 2006 · 2 995 Inlägg

man har faktiskt kört f1 på mantorp wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
IceDog Serviceingenjör
25 maj 2006 · 65 Inlägg

MeloveGolf skrev:
man har faktiskt kört f1 på mantorp wink

Och på Anderstorp....

Alla som har varit på F1 "live" någon gång har nog insett villken jätte maskin det är.....

Inte bara att "kasta" ihop en bra bana för ett antal 100miljoner, man måste även ligga bra till hos dom som bestämmer i F1-cirkusen!

Visst vore det kul med F1 i Sverige, men när vi inte ens idag lyckas få hit några större internationella tävlingar mer än WRC-rallyt, Rallycross(Många svenska=stort intresse) samt Dragracing eliten.

Resten av tävlingarna är ju nationella med undantag för dom som är skandinaviska och körs på Svensk mark.

Kör en A8 -97 med S8 optik (Till Salu)
Lotus Super7 S3 på Garaget
Min Hemsida Lotus Super7 S3
Lotus Super7 S3 Replika "Se7en" (1997)
Engen HEAVY METAL
25 maj 2006 · 765 Inlägg

Jo WRC ja--  och SVT nobbade att sända skiten även fast dom fick det gratis när Svenska rallyt gick--!!

Tur att Eurto sport visade i af-.!!
Men som sagt det vore kul iaf om det blev lite mera rejs i Sverige.. men

MVH/ adde

Senast redigerat av Engen (25 maj 2006)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
Volvo_Mannen Volvoskadad
25 maj 2006 · 6 017 Inlägg

nja F1 tycker jag har gått över styr! allt med det är så extremt och komersialiserat! F1, nej tack!

Jonas
JohnnyN Rutinerad medlem
25 maj 2006 · 1 938 Inlägg

En mångmiljonär här i trakten byggde ju en, enligt reglerna, FIA-godkänd F1-bana i sin hemkommun.
Men när han nobbades att få Formel 1 till Finland började han använda den som gocart-bana istället.

9-5 AERO M-06
25 maj 2006 · 231 Inlägg

calibra_nox skrev:
En mångmiljonär här i trakten byggde ju en, enligt reglerna, FIA-godkänd F1-bana i sin hemkommun.
Men när han nobbades att få Formel 1 till Finland började han använda den som gocart-bana istället.

Låter som Jorma Lillbacka?

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
Malmoe SSS -12
25 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Va fan, kan man lägga en PGA golfbana i en liten by där jag bor så kan man också göra en F1 bana tycker man ju ... Intresset bör vara större där, och ändå spelar jag golf tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Sammy
25 maj 2006 · 13 Inlägg

9-5 AERO M-06 skrev:

calibra_nox skrev:
En mångmiljonär här i trakten byggde ju en, enligt reglerna, FIA-godkänd F1-bana i sin hemkommun.
Men när han nobbades att få Formel 1 till Finland började han använda den som gocart-bana istället.

Låter som Jorma Lillbacka?

Låter som vansinne smile

Hade F1 dykt upp i sverige hade jag GARANTERAT gått, svenskar är biltokiga så jag lär inte vara den enda som dyker upp wink

:)
JohnnyN Rutinerad medlem
25 maj 2006 · 1 938 Inlägg

9-5 AERO M-06 skrev:
Låter som Jorma Lillbacka?

Just precis han big_smile

9-5 AERO M-06
25 maj 2006 · 231 Inlägg

calibra_nox skrev:

9-5 AERO M-06 skrev:
Låter som Jorma Lillbacka?

Just precis han big_smile

Nja! Banan du menar är byggd som en F1 bana med allt runtomkring, dock asvedd för Go-cart. Mika Salo var med och designade den..  Är lite för liten för F1, eller så skulle den vara alldedes för stor/lång om den var byggd för F1 för att nu köra Go-cart där.. Tittade f-ö i Jormas "privata garage" för ett antal år sen, och där stod en del pärlor som vi vanliga människor inte har råd med eller ens har möjlighet att komma över... (Fabriksbilar i olika tävlingsklasser)

http://www.lillbacka.com/powerpark/English/msc.html

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
Phaetoon
26 maj 2006 · 8 156 Inlägg

Kostnaderna som är förenade med att bygga en sådan bana är ganska så höga. Speciellt om man ska uppfylla svenska säkerhets- och miljökrav. För att inte tala om bullerkraven...
Tror dessutom att notan inte skulle hamna hos staten, utan hos någon stackars kommun.
(Men intäkterna skulle nog inte gå till kommunen...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang