Svaret:
"Hej.
Av en ren slump startade jag mailen och såg ditt mail, så jag tänkte att jag svarar på dina frågor.
Våra larm är inte "godkända" då de ej är testade av SBSC/SFF. Varför de inte är godkända är att det kostar alldeles för höga summor som i slutändan hade påverkat priset gentemot kund.
Skulle dessa larm vara "godkända" så hade priset varit i klass med ex. Cargard, Defa och andra liknande, samt att du Måste ha en Godkänd installation utav larmet, vilket i sin tur även det kostar en massa.
Om du ännu inte har bilen försäkrad, så kan jag rekommendera dig Aktsam
www.aktsam.se , dessa har inget krav på godkända billarm, och täcker egendomstöld upp till 10000:-
Montering av larmen kan ske antingen via en verkstad, eller om du har elkunskaperna, så kan du göra det själv.
Vi samarbetar med diverse verkstäder runt om i landet, så vi kan nog hitta en som ligger i din närhet.
För att starta skickas ett SMS med ditt personliga lösenord och en kod för att starta, lika så för avstängning.
Du kan använda vilken mobiloperatör som helst, sålänge Sim-kortet har GSM (2G)
God jul och gott nytt år.
Med vänlig hälsning
Robin Henriksson
Vikinglarm HB
Tel, Vard. 08-16 (Lunch 12-13): 0418-62 15 77
Webb:
www.vikinglarm.se"
Mitt meddelande:
"Hej!
Då det är första gången jag sett dessa alarm och sett information om att det skulle vara ett "ploj" larm (
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114083) och undrar därför om detta är godkänt som larm med immobilizer av de svenska försäkringsbolagen, och hur ska installationen isåfall ske? T.ex. någon speciell verkstad som ska montera det?
Jag är nämligen mycket intresserad av detta alarm:
"2-vägs GSM Billarm med Motorfjärrstart och Stötsensor
Art.Nr: VL-619C"
Och då jag behöver ett larm för att få bilen försäkrad läggs troligen en bäställning ganska omgående om allt är grönt.
När jag ändå är frågvis kan jag passa på att fråga hur mobiltjänsterna fungerar, skickar jag t.ex. ordet "starta" så startar bilen upp? Är systemet operatörslåst? Någon speciell operatör ni rekomenderar?
Kan säkert komma på 1000frågor, men detta var det viktiga.

Hoppas ni haft en trevlig jul (då jag såg att ni har ledigt till 2jan)
Mvh//Micke"