2902
Sök

Bakhjulen glappar lite

527 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Mina bakhjul glappar lite, men bara lite lite. det finns ett litet spel, gungar man bilen genom att rucka på däcken så känner man ett litet spel med glapp, klick klick.
Det är likadant på båda bakdäcken.

Är det normalt med ett litet spel och glapp på bahjulen eller är det något som är på väg att gå?
Framhjulen har inget liknande spel.

45 Inlägg
23 december 2008
hjullager glapp skulle jag tro bara att byta lager..

Saabvilde!
1 708 Inlägg
23 december 2008
Hjullager eller så kanske du inte dragit åt hjulen? wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
23 december 2008
om du har en domkraft lr billyft så hissa upp bilen å känn på hjulen

när man ska kolla hjullagret så ska du hålla händer på kl 12 och kl 6 å jucka lite på hjulet mä händerna fram å tillbaka

sen så testar du att hålla händerna kl 3 å kl 9 å gö samma sak. jucka lite försiktigt fram å tillbaka.

e de samma glapp mä båda sätten så e de nog hjullagerbyte som gäller. men kolla innan att du verkligen dragit åt hjulbultarna å inte glömt distanserna från sommarfälgarna(om du nu har distanser) på navet. har du glömt den så sitter inte fälgarna på ordentligt= glapp

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

832 Inlägg
23 december 2008
Prova dra åt centrummuttern först innan du köper nya lager. Är det inget missljud så är det bara prova dra åt lite.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

527 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Är säkert centrumbulten som är "lite lös" då, för jag lämnade in den för ett tag sedan för att justera bakbromsarna.
Den kommer liksom inget missljud annars från dem och de rulla bra.

Är det riskfyllt att köra med en inte fullständigt åtdragen centrumbult? Haveririsk?
Nu sitter den antagligen inte löst, men den sitter väl inte megahårt heller, för då mosar man ju lagren vad jag har förstått.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
24 december 2008
varför lossa på centrumbulten när man justerar bromsarna?????? den har inget mä bromsarna att göra.

man ser ganska snabbt om centrum bulten har gängat ut sig fö då fattas saxpinnen som låser den.

när man ska dra åt centrumbulten som spänner hjullagret så ska du göra följande.

se till att du fettat in allt RIKTIGT ordentligt(fö de kan annars vara en anledning till att bulten glappar).
sen så gängar du på muttern å drar åt den lite snygg. inte fö kung å foster land nu, men när du känner att där börjar muttern få motstånd. dra åt lite lite till
när man gjort de så lossar man ett halvt varv, å sen dit mä saxpinnen som låser muttern. å dit mä skydds locket.

men allt detta gö man bara om man har lösa hjullager istället fö som på nya bilar där du lossar en stor klump där hjullagret är inbyggt i hela paketet.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 december 2008
Om nått glappar hade jag inte kört bilen, hjullagerras eller ett tappat hjul är inte skoj i 90 på en landsväg tex. Förmodligen blir det bredsladd och ner i diket. Känner du dig inte säker på vad det är som ska göras tycker jag du ska åka till verkstad med den, just den här typen av saker tycker iaf jag man inte chansar med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

helt galen
388 Inlägg
24 december 2008
Varför skulle det bli bresladd ner i diket? Tappade vänster framhjul i liknande hastighet och det var inga större problem alls att hålla bilen kvar på rätt vägbana, styra till kanten, hämta hjulet, lyfta bilen och skruva fast eländet igen...

Varför åka fort när man kan åka brett?

7 281 Inlägg
24 december 2008
Volvotjej84 skrev:
Varför skulle det bli bresladd ner i diket? Tappade vänster framhjul i liknande hastighet och det var inga större problem alls att hålla bilen kvar på rätt vägbana, styra till kanten, hämta hjulet, lyfta bilen och skruva fast eländet igen...

Hahaha, det där lät som något du var väldigt van vid big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 december 2008
Brains skrev:
Volvotjej84 skrev:

Hahaha, det där lät som något du var väldigt van vid big_smile

Grattis till en prestation smile , vet ju inte vad som hände just dig. Men många skulle förmodligen hamna i diket om nått sånt här hände.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök