3460
Sök

Noob-fråga gällande däckdimension

3 Inlägg
27 maj 2006
Trådstartare
Tjena,

Jag köpte en Audi 100 avant från 1994 med quattro, jävligt nöjd än så länge - förutom soppakonsumtionen då ( men det var ju inte så oväntat ). När regbeviset kom så står det att den hade 195/55/15 däck på orginal men nu sitter 205/55/16 på? bredare däck drar mer det förstår jag men hur är det när man ändrar från 15" till 16"?

Tacksam för svar
/ Calle

159 Inlägg
27 maj 2006
tror inte de skulle ändras så mycket om du bytte dimension,

21 761 Inlägg
27 maj 2006
Skillnaden mellan 195/55/15 och 205/55/16 är att 16" däcket blir ca 3,7 cm större i diameter och följdaktligen blir rullomkretsen också större. Hur mycket det inverkar på bränsleförbrukningen vet jag inte men däremot så kommer ju hastighetsmätaren att visa lägre hastighet jämfört med 15" och då visar även trippmätaren att man kör färre mil.

När man då räknar ut bränsleförbrukningen med 16" och utgår från trippmätaren, som visar färre mil, så blir bränsleförbrukningen högre än med 15".

Vet inte om bilen har dator som räknar ut förbrukningen men den borde ju räkna lika mycket fel om man nu inte kan ändra någon inställning i den för däckstorlekar.

3 Inlägg
27 maj 2006
Trådstartare
Ok, tack för svaren. Bilen har ingen "färddator" men jag har räknat manuellt och den ligger runt 1,6l/mil om man stampar lite ( kanske t.o.m mer då jag räknat med att tripp visar rätt.. ), så man skulle ju gärna få ner den lite.. ska in på service snart och göra en okulärbesiktning, hoppas på att tändningen är felställd och kommer ner några deciliter milen.. men inte så troligt då den spinner som en katt. Eller kanske något helt annat fel? eller så suger biljäveln så där mkt helt enkelt. Hade en Renault Clio 1.4l tidigare så det blir ju en högre frekvens på mackbesöken no fucking doubt..
Senast redigerat av devileyed (27 maj 2006)

Sök