Tryckrör, Dump, Öppet luftfilters byte HJÄLP!

Rillle Low Is A LifeStyle
28 december 2008 · 56 Inlägg

Hej!
Har precis bytt tryckrör och till en ny orginal dump från StreetGear.Se och byte även till ett öppet luftfilter!
Och nu när jag startar och kör bilen så visar det att jag har motor el fel! Allt är satt som det ska! Men sen på orginal luftburken så drar man ju ut som en socker bit som jag tror går till att driva en fläkt i orginal burken? För det är ju den enda ELEN jag dragit ur!
Och jag vet inte vad som är fel! Någon som vet?


// Rille

Senast redigerat av Rillle (28 december 2008)

Be your own kind of hero!
Team Radioactive!
Mitsubishi Evo 9 "Black Beauty" (2007)
Opel Vivaro "Crew Car" (2007)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
28 december 2008 · 764 Inlägg

Fläkt? Det finns ingen!
Det är väl kontaktstycket till LMM du dragit ur - inte konstigt att du får felkoder isf!

Edit: Ge fan i att rycka ut sladdar och dylikt. Speciellt om du inte vet vad de har för funktion. Bonnmeck kallas det..

Senast redigerat av axelj (28 december 2008)

dahboy
28 december 2008 · 1 002 Inlägg

Sätt tillbaka kontakten i luftmassomätaren så ska du se att den slutar lysa.. Om inte så sätt tillbaka orginal grejerna..

...
Rillle Low Is A LifeStyle
29 december 2008 · 56 Inlägg

Ja bilen står här i garaget så jag ska testa och se, uppatering sker snart

Be your own kind of hero!
Team Radioactive!
Mitsubishi Evo 9 "Black Beauty" (2007)
Opel Vivaro "Crew Car" (2007)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
29 december 2008 · 764 Inlägg

Rillle skrev:
Ja bilen står här i garaget så jag ska testa och se, uppatering sker snart

Du lär behöva nollställa felkoderna innan lampan slocknar. Är inte säker på att det räcket att koppla bort batteriet, ev. kan du behöva åka till lämplig verkstad för det..

dahboy
29 december 2008 · 1 002 Inlägg

axelj skrev:

Rillle skrev:
Ja bilen står här i garaget så jag ska testa och se, uppatering sker snart

Du lär behöva nollställa felkoderna innan lampan slocknar. Är inte säker på att det räcket att koppla bort batteriet, ev. kan du behöva åka till lämplig verkstad för det..

Det behövs inte på saab 9000, men är inte säker på 9-3:an.. Men han lär ju märka det snart.. Om den inte slocknar så prova att lägga av minus poolen i en kvart..

...
Rillle Low Is A LifeStyle
29 december 2008 · 56 Inlägg

Det löste sig med att dra ut batteriet!

Vad har Luftmassmätaren för funktion? Och vad kan hända om den inte är inkopplad?

Be your own kind of hero!
Team Radioactive!
Mitsubishi Evo 9 "Black Beauty" (2007)
Opel Vivaro "Crew Car" (2007)
DRRE
29 december 2008 · 44 Inlägg

Den mäter mängden luft som sugs in i motorn och skickar därefter signaler om hur mkt bränsle som ska spruta in...

färs
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
29 december 2008 · 764 Inlägg

Rillle skrev:
Det löste sig med att dra ut batteriet!

Vad har Luftmassmätaren för funktion? Och vad kan hända om den inte är inkopplad?

Precis som DRRE sa, den mäter mängden (massan) luft som sugs in i motorn och justerar därefter bränsleblandningen. Att köra utan LMM inkopplad leder till för tunn eller fet blandning, vilket i sin tur leder till lägre effekt, sotavlagringar etc. Risken kan öka för spikningar och dyl. och vissa bilar lär riskera att gå in i "limp home mode".

Du ska, med andra ord, aldrig köra med urkopplad LMM. Simple as that!

torpis Forummoderator
29 december 2008 · 10 572 Inlägg

dahboy skrev:
Det behövs inte på saab 9000, men är inte säker på 9-3:an.. Men han lär ju märka det snart.. Om den inte slocknar så prova att lägga av minus poolen i en kvart..

OM det nu är en Saab han har... det vet man ju inte iom han inte orkat skriva vilken bil eller motor det gäller

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
29 december 2008 · 2 252 Inlägg

axelj skrev:

Rillle skrev:
Det löste sig med att dra ut batteriet!

Vad har Luftmassmätaren för funktion? Och vad kan hända om den inte är inkopplad?

Precis som DRRE sa, den mäter mängden (massan) luft som sugs in i motorn och justerar därefter bränsleblandningen. Att köra utan LMM inkopplad leder till för tunn eller fet blandning, vilket i sin tur leder till lägre effekt, sotavlagringar etc. Risken kan öka för spikningar och dyl. och vissa bilar lär riskera att gå in i "limp home mode".

Du ska, med andra ord, aldrig köra med urkopplad LMM. Simple as that!

Edit Mängd är hur mkt luft som sugs in, säger ju sig självt men de sitter på dom allra första motorer med dessa mätare, används inte längre
Massa hur Tung luften är, kallare luft = mer syre och de är luften "tyngre" de är dessa mätare som används nu förtiden för att dom är mer exakta på hur mycket syre motorn får in.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
29 december 2008 · 764 Inlägg

The_Mechanic skrev:

axelj skrev:

Rillle skrev:
Det löste sig med att dra ut batteriet!

Vad har Luftmassmätaren för funktion? Och vad kan hända om den inte är inkopplad?

Precis som DRRE sa, den mäter mängden (massan) luft som sugs in i motorn och justerar därefter bränsleblandningen. Att köra utan LMM inkopplad leder till för tunn eller fet blandning, vilket i sin tur leder till lägre effekt, sotavlagringar etc. Risken kan öka för spikningar och dyl. och vissa bilar lär riskera att gå in i "limp home mode".

Du ska, med andra ord, aldrig köra med urkopplad LMM. Simple as that!

Edit Mängd är hur mkt luft som sugs in, säger ju sig självt men de sitter på dom allra första motorer med dessa mätare, används inte längre
Massa hur Tung luften är, kallare luft = mer syre och de är luften "tyngre" de är dessa mätare som används nu förtiden för att dom är mer exakta på hur mycket syre motorn får in.

Jag är fullt medveten om detta, det är därför jag skrev massa inom parentes. Jag tror inte att trådskaparen varken bryr sig eller har någon koll på vad som skiljer dessa två storheter. Om vi ska vara besserwissers har du dock ett stort sakfel. Massa är INTE hur tungt något är, utan ett värde på vikten. Tyngden får du om du multiplicerar vikten med tyngdaccelarationen. I övrigt stämmer det som du skriver.

dahboy
29 december 2008 · 1 002 Inlägg

torpis skrev:

dahboy skrev:
Det behövs inte på saab 9000, men är inte säker på 9-3:an.. Men han lär ju märka det snart.. Om den inte slocknar så prova att lägga av minus poolen i en kvart..

OM det nu är en Saab han har... det vet man ju inte iom han inte orkat skriva vilken bil eller motor det gäller

Eftersom han endast hade en bil upplagd här igår och det var en saab 9-3 så utgick jag ifrån att det va den bilen han snackade om..

...
Rillle Low Is A LifeStyle
29 december 2008 · 56 Inlägg

axelj skrev:

The_Mechanic skrev:

axelj skrev:

Precis som DRRE sa, den mäter mängden (massan) luft som sugs in i motorn och justerar därefter bränsleblandningen. Att köra utan LMM inkopplad leder till för tunn eller fet blandning, vilket i sin tur leder till lägre effekt, sotavlagringar etc. Risken kan öka för spikningar och dyl. och vissa bilar lär riskera att gå in i "limp home mode".

Du ska, med andra ord, aldrig köra med urkopplad LMM. Simple as that!

Edit Mängd är hur mkt luft som sugs in, säger ju sig självt men de sitter på dom allra första motorer med dessa mätare, används inte längre
Massa hur Tung luften är, kallare luft = mer syre och de är luften "tyngre" de är dessa mätare som används nu förtiden för att dom är mer exakta på hur mycket syre motorn får in.

Jag är fullt medveten om detta, det är därför jag skrev massa inom parentes. Jag tror inte att trådskaparen varken bryr sig eller har någon koll på vad som skiljer dessa två storheter. Om vi ska vara besserwissers har du dock ett stort sakfel. Massa är INTE hur tungt något är, utan ett värde på vikten. Tyngden får du om du multiplicerar vikten med tyngdaccelarationen. I övrigt stämmer det som du skriver.

Är väl klart jag bryr mig ? annars hade jag inte frågat.. och eftersom att jag inte har NÅGON som helst koll på saab så är det ganska självklart att jag frågar för att FÅ KOLL!

Och det dom flesta har skrivit i trådet har hjälp mig!. eftersom jag varken har något elfel nu eller några problem efter att jag rättade till det som va fel!


Så tacka er som svarat och även LÄRT mig mer!

Be your own kind of hero!
Team Radioactive!
Opel Vivaro "Crew Car" (2007)
Mitsubishi Evo 9 "Black Beauty" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang