5426
Sök

Oktantal och motortemperatur?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Ska man köra på 95 eller 98 oktan om man vill att motorn går så kallt som möjligt?

Har varit ute och kört lite så att motorn har börjat koka, kan vara på grund av isproppar i radiatorn på grund av för lite glykol i kylsystemet men jag vill ändå vara på den säkra sidan.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
5 januari 2009
en motor ska inte gå kallt, optimal temp är kring 90grader, (87 - 98c), kör in den i ett varmgarag o låt kylaren tina o blanda sen så du får glykol/vatten 50-50...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Finns det någon tabell eller nåt diagram på hur fryspunkten förändras beroende på hur många % glykol man har? I går var det ju närmare 15 minus och jag gissar att det var väl inte mer än nån dryg 1/4 glykol i det kylvattnet.

832 Inlägg
5 januari 2009
Det står på glykolflaskorna/dunkarna Hur mycket vatten du ska ha i för olika fryspunkter. Jag brukar oftast kör ca 50/50.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Det är ju bara det att det är så svårt att dosera. Har bara hällt i nån flaska glykol och fyllt upp resten med vatten. Svårt att avgöra hur mycket av varje sort man har.

Kanske bättre att tömma allt och sen köpa en rejäl dunk med färdigblandat.

832 Inlägg
5 januari 2009
Köp 4l koncentrat och i med 4l vatten. Det är bättre än färdigblandad. Jag brukar ta en tom dunk och hälla över hälften av glykolen och blanda ut 2l åt gången. Är du osäker an du köpa en glykolrovare på biltema för 20 spänn. Vet inte om dom visar exakt men man får en liten aning iaf.
Senast redigerat av Lurken_85 (5 januari 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök