S60 automat, övervarvar för mycket innan uppväxling.

vurna
13 november 2008 · 4 Inlägg

Tja alla,

Jag har nyligen köpt ny S60 en 2002:a som är automatväxlad.
Ja har aldrig tidigare haft en automatväxlad bil, men det är bekvämt måste jag säga!

Jag har tyvär ett stort problem med den som jag inte vet hur jag skall lösa eller om jag ens kan lösa själv.

När jag axar med gasen i botten, exempelvis ifrån växel 1 till växel 5 så växlar bilen så fruktansvärt sent och långamt! 
Desutom, så när bilen väl bestämmer sig för att "ok nu växlar jag upp" efter att ha varvat på max varvet i några skekunder så lägger den in nästa växel sämre än en kärring som precis tagit körtkort.
Det kanske är så att man inte skall trycka gasen i bott på en automat? men det är aldrig nått jag hört talas om i så fall.

Vanligtvis vill jag kasta in nästa växel innan bilen tappar för mycket av sitt drag, det känns som fart ökningen blir högst på så sätt.

Kan detta vara nått jag kan ändra på i bilens interna dator och i så fall hur svårt är det att hitta rätt programvara och rätt sorts kablar att koppla in sig i bilen med?
Jag förmodar att jag vill ställa om i bilens regler för vilka varvtal växlingen skall ske på för varje växel.

/Erik

camaro67 Meister
13 november 2008 · 6 763 Inlägg

Du menar alltså att den går på varvstoppet en stund innan den växlar? Eller går den över rödmarkeringen en bit? Isåfall så är de ingen fara. Det ska vara så

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
dan-kristian
13 november 2008 · 518 Inlägg

låter inte bra men prova att byt filter och olja i lådan,blir det inte bättre så kör lugnt med den då låda håller på att haverera...du kan också åka in till verkstad och kolla felkoder....

vurna
13 november 2008 · 4 Inlägg

Ja precis, den går på varvstoppet en liten stund innan den växlar, vilket inte direkt optimerar accelerations tiden från hasting het x till y. smile

Det är ingen sport bil utan bara en volvo standard motor på 170hk, 2,4l. Växellådorna på sånna bilar kanske inte är byggda för att köra med gasen i botten med. Växlingen funkar bra annars när man kör lungt.

Jag hade dock en 850 GLT innan som jag jämt buskörde med och det fungerade utan några problem och det känns som det är en motor med liknande effekt i. Den var ju dock manuelt växlad då.

Min S60 har inte gått särkilt långt bara 4k mil och var nyss inne på service så jag antar de bytte olja och sånt då. Det kanske bara är en för kass bil/motor för att man skall kunna utnyttja hela registret på den?

Det får väl bli en verkstadskontroll om man inte kan koppla upp sig emot bilens dator på egen hand.

Koop
13 november 2008 · 1 867 Inlägg

Jag har kört en del mil i en trimmad S60 T5, med löjlig tiptronicväxling.
Den lådan betedde sig precis som du säger, den växlade så sent att man effekten hann dala en bra bit innan nästa kugge lades i, då fick man börja på nytt igen.

Jag lärde mig efter att tag att köra den i tiptronicläge och peta till spaken en stund innan man egentligen skulle växla, då funkade det ganska bra, lite störande dock att man ska ändra hela sitt körmönstar pga kass programmering av lådan.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
vurna
13 november 2008 · 4 Inlägg

Koop skrev:
Jag har kört en del mil i en trimmad S60 T5, med löjlig tiptronicväxling.
Den lådan betedde sig precis som du säger, den växlade så sent att man effekten hann dala en bra bit innan nästa kugge lades i, då fick man börja på nytt igen.

Jag lärde mig efter att tag att köra den i tiptronicläge och peta till spaken en stund innan man egentligen skulle växla, då funkade det ganska bra, lite störande dock att man ska ändra hela sitt körmönstar pga kass programmering av lådan.

Ja! Håller verkligen med. Bara för att man har en automatlåda betyder ju liksom inte att man inte vill gasa på ibland! Min årsmodell är för gammal för att ha den lådan med en liten extra spak för manuell växling tyvär.
Som det känns nu bilr det manuell låda igen på nästa bil.

kolvas
13 november 2008 · 4 001 Inlägg

många automatlådor är såna, man får lätta av på gasen lite när man vill att den ska växla, prova att hålla gasen i botten och växla med en manuell så får du se hur det funkar wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
_Jacob_
13 november 2008 · 263 Inlägg

på en bil me automatlåda brukar du oftast få bäst start om du inte trampar gasen i botten för då blir den alldeles chockad ;O du trampar stegvis ner foten tills du har fullt gaspådrag.

Bjuuuu han!!
vurna
13 november 2008 · 4 Inlägg

Okey, tack för tipsen. Skall testa dem och se om jag kan få till en bättre övergång mellan växlarna.

Rock-Star
13 november 2008 · 2 982 Inlägg

du bör uppgradera programvaran för växellådan. gjorde det för 6 mån sedan (har en geartronic s60-01 2,4T) och den rullar alldeles fint.

samt ska du passa på att plocka bort neutralläget när de plockar fram datorn.

Illegal_racer
13 november 2008 · 16 Inlägg

de kan vara lite för lite olja i lådan har för mig dom växlar senare då har du kollat hur mkt olja de e på stickan

JohnEllis
14 november 2008 · 4 Inlägg

Det kan vara lite för lite olja i lådan, det är en variant. Det kan också vara stelnade packningar som stör. Mitt råd, testa med att byta ATF-olja till en Valvoline MaxLife ATF, den mjukar upp packningarna inne i lådan så att de håller tätt när de ska.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 november 2008 · 13 810 Inlägg

_Jacob_ skrev:
på en bil me automatlåda brukar du oftast få bäst start om du inte trampar gasen i botten för då blir den alldeles chockad ;O du trampar stegvis ner foten tills du har fullt gaspådrag.

så länge det inte spinner kvittar det om man har fullt eller inte
framför allt på en så modern låda

min 855turbo går endast ut på varvstoppet på 1:an och 2:an när det är blött då hinner inte lådan riktigt med
men på resten av växlarna växlar den en bit innan röd markeringen och drar fint genom hela registret utan dippningar osv

borde vara något som är galet för inte ska dom göra en låda sämre än en betydligt tidigare låda från volvo

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kolm
14 november 2008 ·

Har provkört volvo s60 automat, den varvar sjukt högt innan den växlar. Så tror inte du är ensam

Edvinoo Hetast Just Nu!
14 november 2008 · 1 355 Inlägg

har inte hunnit läsa alla inlägg men ska bara säga att så e de på min med, den maxvarvar men växlar om ganska smidigt däremot till 3:an. men du kommer lära dig hur man "växlar" med gasen efter ett tag tog ett litet tag innan jag lärde mig på min

Inspiration comes standard
P_Gustafsson Gustafsson
6 januari 2009 · 9 Inlägg

Skulle med tro att de ska testa byta olja. Kör en s60 t5 automatare (Gertronic) kan gasa fullt från början brukar iaf släppa dom första växlarna men sällan jag når varvstop. Sen håller jag med om att i det manuella läger växlar den en stund efter att man matat i ny växel men det lär man sig...

BMW M3 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang