bygga om oljeretur på b230FT ?

V_Racing
5 januari 2009 · 935 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
jag tog å gängade upp det hålet till m36 sen skruvade ner en slang anslutning med cylindriskfastsättning

kan lova dig att därifrån kommer det aldrig att läcka mer

mvh

tack för ett vettigt svar big_smile

Volvo V90 "Bruksbilen" (1997)
Volvo S90 Royal "Till Salu" (1997)
nytro
6 januari 2009 · 92 Inlägg

Detta problem har jag ej hört om förut, det ska hålla tätt, det är VIKTIGT att du inte överfyller motorn med olja, det är viktigt att INTE överfylla en tubobil med olja. då trycker det på, o har du så mycket vevhus vent så kan de ju vara tätt i oljeseparatorn, el oxå ringar som börjar bli slitna,

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna
Volvo 850 (1995)
Volvo Amazon 121 "SVARTEN" (1965)
Volvo 244 "tvåförtian" (1988)
mrbuggy Entreprenör
6 januari 2009 · 1 784 Inlägg

jonas 740 skrev:

mrbuggy skrev:

The_Mechanic skrev:

Läs och lär! smile returoljan från turbon ska rinna med självtryck ner tillbaka i tråget

De komiska här e ju att röret som går ner är längre än vad o-ringen når så för att läcka så måste oljan rinna uppåt...nåja!! om man har originalrör som är OKAPAT så funkar de som de ska..men däremot om man börjar kapa röret å fumla så måste man ju göra ett fäste för röret så de fixeras i hålet..annars kan de ju röra sig hur som helst i hålet...Klart som korvspad att de läcker DÅ... :-)

Jo du kan tycka det är komiskt, men det är lite tryck inne i motorn/vevhusventerlation och då är det knappast konstigt om det trycker ut lite olja där om det inte är tätt...

Ja just de...OM de inte e tätt ja...Men de ska va tätt..rätt monterat med RÄTT packbox så läcker de inte...som med alla O- ringar..Annars kan man ju skita i o-ringar helt ..

peppes-bodega
6 januari 2009 · 31 Inlägg

här är ett exempel på hur du kan göra, Jag svarvade bara ett rör som var av samma diamater som retur hålet i blocket, värmde sedan upp blocket försiktigt och pressade i röret med silicone imellan.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 99&p=2

Volvo 242 "turbo" (1983)
mrbuggy Entreprenör
6 januari 2009 · 1 784 Inlägg

peppes-bodega skrev:
här är ett exempel på hur du kan göra, Jag svarvade bara ett rör som var av samma diamater som retur hålet i blocket, värmde sedan upp blocket försiktigt och pressade i röret med silicone imellan.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 99&p=2

OM du får silicone emellan så försvinner ju hela vitsen med att värma....Helt bortkastat jobb...Riktig äkta Bonnmek...som du sa själv.. ;-)  Som sagt tidigare..rätt monterat så blir de Huuur bra som helst...Med rätt o-ring..

jonas 740
6 januari 2009 · 429 Inlägg

mrbuggy skrev:

jonas 740 skrev:

mrbuggy skrev:
De komiska här e ju att röret som går ner är längre än vad o-ringen når så för att läcka så måste oljan rinna uppåt...nåja!! om man har originalrör som är OKAPAT så funkar de som de ska..men däremot om man börjar kapa röret å fumla så måste man ju göra ett fäste för röret så de fixeras i hålet..annars kan de ju röra sig hur som helst i hålet...Klart som korvspad att de läcker DÅ... :-)

Jo du kan tycka det är komiskt, men det är lite tryck inne i motorn/vevhusventerlation och då är det knappast konstigt om det trycker ut lite olja där om det inte är tätt...

Ja just de...OM de inte e tätt ja...Men de ska va tätt..rätt monterat med RÄTT packbox så läcker de inte...som med alla O- ringar..Annars kan man ju skita i o-ringar helt ..

Det var inte så jag menade, jag vet hur man ska få det tätt...
Du skriv ju innan att det var komiskt att det läckte där som returröret var nertryckt längre än packningen och oljan måste rinna uppåt för att få det läcka och då fick du ett svar på det.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Xuri One Man Clan
6 januari 2009 · 4 287 Inlägg

jag gjorde en specialare...tog en hylsa me invändig gänga som var lika stor som hålet ,, nere i blocket borrade jag ett litet hål å gängade i m6:a ...stoppade ner hylsan efter att jag doppat den i loctite å sen drog jag låsskruven...klarade inte å rubba skiten för hand i alla fall å lätt att återställa till orginal.... tätt ? mja har inte startat ännu men de ska de vara smile perfekt med invändig gänga å bara pressa en riktig hydralslang

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
air_denka Volvo turbo trimmare
6 januari 2009 · 195 Inlägg

jag svetsa dit ett rör i blocket eftersom det är gjutjärn kan man svetsa det. Använde siliconslang som oljeretur bara.. funka super för mej

V_Racing
7 januari 2009 · 935 Inlägg

air_denka skrev:
jag svetsa dit ett rör i blocket eftersom det är gjutjärn kan man svetsa det. Använde siliconslang som oljeretur bara.. funka super för mej

bild på detta : ) ?

Volvo S90 Royal "Till Salu" (1997)
Volvo V90 "Bruksbilen" (1997)
sunkmaster
7 januari 2009 · 344 Inlägg

e det inte lättare att bara att köpa ett nytt rör och en ny o-ring. mitt oljerör va krökt en gång när jag skulle sätta dit det. inte så mycke att man såg det men jag fick också oljeläckage och jag bytte o-ring men det hjälpte inte och jag svor mig förbannad och undra va det va för fel. så köpte jag ett rör och sen läckte det ingenting alls. e kanske lättare att testa än att bygga om allting

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
mrbuggy Entreprenör
7 januari 2009 · 1 784 Inlägg

sunkmaster skrev:
e det inte lättare att bara att köpa ett nytt rör och en ny o-ring. mitt oljerör va krökt en gång när jag skulle sätta dit det. inte så mycke att man såg det men jag fick också oljeläckage och jag bytte o-ring men det hjälpte inte och jag svor mig förbannad och undra va det va för fel. så köpte jag ett rör och sen läckte det ingenting alls. e kanske lättare att testa än att bygga om allting

Men dom vill göra det på de svåra sättet..Dom vill helt enkelt inte begripa hur enkelt de egentligen är....... :-)  Upp till var och en naturligtvis..!

Xuri One Man Clan
7 januari 2009 · 4 287 Inlägg

mrbuggy skrev:

sunkmaster skrev:
e det inte lättare att bara att köpa ett nytt rör och en ny o-ring. mitt oljerör va krökt en gång när jag skulle sätta dit det. inte så mycke att man såg det men jag fick också oljeläckage och jag bytte o-ring men det hjälpte inte och jag svor mig förbannad och undra va det va för fel. så köpte jag ett rör och sen läckte det ingenting alls. e kanske lättare att testa än att bygga om allting

Men dom vill göra det på de svåra sättet..Dom vill helt enkelt inte begripa hur enkelt de egentligen är....... :-)  Upp till var och en naturligtvis..!

Jag gav ett tips för han vill ha tips... kör man med mitsu turbo så är orginal de självklara valet...men med annan turbo/grenrör bockar ni om röret då så de blir längre eller ?..............

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
sunkmaster
7 januari 2009 · 344 Inlägg

Xuri skrev:

mrbuggy skrev:

sunkmaster skrev:
e det inte lättare att bara att köpa ett nytt rör och en ny o-ring. mitt oljerör va krökt en gång när jag skulle sätta dit det. inte så mycke att man såg det men jag fick också oljeläckage och jag bytte o-ring men det hjälpte inte och jag svor mig förbannad och undra va det va för fel. så köpte jag ett rör och sen läckte det ingenting alls. e kanske lättare att testa än att bygga om allting

Men dom vill göra det på de svåra sättet..Dom vill helt enkelt inte begripa hur enkelt de egentligen är....... :-)  Upp till var och en naturligtvis..!

Jag gav ett tips för han vill ha tips... kör man med mitsu turbo så är orginal de självklara valet...men med annan turbo/grenrör bockar ni om röret då så de blir längre eller ?..............

seså seså. ingen anledning till att sura. jag tänkte inte på att det va en annan turbo eller annat grenrör.

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang