9064
Sök

Lite Bilelsfrågor om dålig jord etc...

205 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Mäter jag spänningen på batteriet får jag runt +12V och +12.6V.

Mäter jag spänningen på kablarna från batteriet till tex fram och baklyktorna, positionsljus, extraljus, slutsteg m.m så blir spänningen samma som på batteriet eller lite mer beroende på om bilen är startad å generatorn laddar...

Mäter jag på kablarna som går in i kupén tex cigguttaget, instumentpanelen m.m så får jag endast +11.4 - +11.7V
Hur kommer sig detta? Borde inte det mesta iaf ligger på +12V eller mer?

Kan en dålig jordpunk/stomme göra så att spänningen blir mindre än den skall vara?

Anta att jag har en dålig jord på ett instrument som tex tankmätare, hastighetsmätare eller dyligt...
Om jag drar en ny kabel från en stompunk till denna mätaren och lödar fast kabeln på den dåliga jordpunken på instrumentet (och låter den gamla jordkabeln sitta kvar), är det garanterat att jorden till instrumentet blir 100% bra om stompunkten/jordkabeln jag drog om är bra?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

10 287 Inlägg
31 maj 2006
OK.

1: När du mäter, vart har du placerat minussladden på instrumentet? Om den sitter på ett bra ställe och du mäter en för låg spänning så har du ju spänningsfall på plus-sidan, inte på jordsidan. (Hänger du med?)

2: Om du låter den gamla jorden ligga kvar när du drar en ny så gör det inget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

205 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Mäter på plus och minus på respektive pryl... Mäter på plus och minus på ciggutaget... Mäter mellan plus och minus på tex lyktan osv...

Som tex mitt egna instrument jag kopplat in har jag mätt mellan plusingången och minusingången på själva mätaren och uppnår under +12V. Får även samma resultat om jag mäter i början på pluskabeln och slutet på jordkabeln, dvs vid jordpunkten.

Så vad jag förstår det som så har ev. hela bilen spänningsfall om alla instrument och prylar alltid ligger på under +12V.
Detta verkar bara gälla prylar och instrument som är inne i kupén.
Alla lyktor etc får +12V eller tom lite mer, precis som själva batterit ger ifrån sig.

Vad är det som gör att det blir spänningsfall på alla grejerna i kupén då? Verkar som att cigguttaget, instrumenthuset m.m inte får sina +12V.

Detta har inget med jorden att göra? Det mesta jordas troligen i stompunkterna som tex finns på höger A-stolpe, iaf elcentralen vad jag vet.

Hur och vad bör jag felsöka och kolla på? Batteriet ger ifrån sig sina +12.5V i nuläget iaf...

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

205 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Nu har jag vart å mätt stompunkten på höger a-stolpe där alla instrument jordas m.m... Kopplar jag in mig på anslutningarna som finns där (jord/stompunkt) och mäter spänning (V) mellan kabeln jag kopplade in och batteriet, så får jag följande:

Tändningen av:
+11.7V
Tändningen på:
+12.5V
Med motorn på:
+14V

Då är väl ändå själva stomanslutningen/jordningen helt ok?

Alla strömkablar går först till elcentralen som sitter bakom askkoppen? som sedan går vidare till instrumenthuset m.m?

Hur gör jag för att hitta varför jag bara får +11.7V i alla instrument m.m?
Vet iaf att mellan batteriet och stompunkterna/jordpunkterna att det är ok.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
31 maj 2006
Alla kablar och strömbrytare / kopplingsbleckm.m ger ett (knappt mätbara värden) liitet spänningsfall.

21 761 Inlägg
31 maj 2006
Ja, det är nog faktiskt en del spänningsfall lite här och där åtminstone på lite äldre bilar. Jag har den erfarenheten iaf. Cigguttaget brukar ofta ha lite lägre spänning verkar det som.
Tror att en del säkringar, tex de som matar instrumentet, får spänning från tändlåset och då tappar man några tiondelar kan jag tänka mig. Sedan brukar det finnas många skarvar och kopplingshylsor i kabelstammarna, där tappar man kanske någon tiondel också.

Sök