luftproblem volvo 855 t5 (intercooler)

fredda_king Fotograf
6 januari 2009 · 1 319 Inlägg

maximus skrev:

fredda_king skrev:

maximus skrev:

det ska ju vara vacum vid gasspjället

vart ska motorn ta in luft då? tror inte det är så på min motor som din nämligen.

du har turbo,jag har turbo..
sen att inte motorn inte ser likadan ut spelar ingen roll..
den arbetar likadant..
vad menar du med att ta in luft?..
jag har nog inte riktigt förstått vad du pratar om?..
det enda jag kan säga är att det ska vara vacum vid gasspjället när du står på tomgång..
dvs röret mellan ic och spjäll..

ja men motorn dör ju för att den inte får nå luft? det är därför.. för när bilen går riktigt så är det inte vaccum på den slangen nämligen. den drar ihop sig så det blir stopp för motorn. neutral

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Farleykarley
6 januari 2009 · 406 Inlägg

Haha men snälla nån.. Vad har ni för svar egentligen?? Skuren turbo och allting? Det har väl inget med saken att göra? Då borde han märkt det tidigare.
Hur som helst är det lite roligt att denna tråden kommer upp nu, för jag hade exakt samma problem med min S70 2,5T igår..
Laddluftslangen sög ihop sig precis som på din bild.. Bilen gick på typ 600rpm innan den till slut fick andnöd och dog..
Skruvade då bort slangklämman och lossade slangbiten från röret så att det kom in frisk luft och då gick den att starta igen och gick jämt och fint på tomgång..
Alltså förstod man ju att något var igensatt nånstans.. Kollade luftfilter etc, men det verkade som att det blivit igensatt fram vid intercoolern. Typ nån ispropp eller liknande..
Hur som helst så gick den bra på tomgång nu iaf, men så fort du la motorn under belastning så självdog den då lambdalampan börja lysa och den fick fel blandning för att kunna orka..

Kvällen innan hade min flickvän kört ca 20mils landsvägskörning med den och sedan stängde hon av den när det var ca -13c ute..
Jag gissade på att det kommit kondens på nåt slags vis när motorn varit varm ett bra tag, för att sedan bli rejält nedkyld då ingen använde den på bra många timmar.
Hur som helst så lät jag bilen stå på tomgång i ca 15min så den kom upp i bra arbetstemperatur och så att glykol gick runt hela systemet så det skulle börja bli varmt..
Efter började det bli bra temperatur i motorutrymmet och vi testade att dra tillbaks slangen till röret lite då och då för att se om en eventuell ispropp hade smällt, men det var förgäves. Bilen fortsatte att dö.

Efter ca 3 ytterligare försök med några minuters mellanrum började den att hosta till lite och blev mer svårstartad än tidigare. Det verkade som att någonting var på väg loss iaf.
Testade att sätta tillbaks slangen på laddluftsröret och köra på starten några sekunder.. Slangen sög ihop sig, och vips så "banka" det till ur slangen ansluten till laddluftsröret och den släppte på sig igen.. Bilen fick all luft den skulle ha igen och den gick sedan kanon!

Så summan av det hela verkade vara (iaf på min bil) att den fått någon slags ispropp i sig troligen pga kondens. Som sedan frusit till rejält då det varit rätt kallt senaste nätterna.
När bilen sedan kom upp i temp så började det att ge vika, och efter ett tag släppte det.
Nu går den kanon igen iaf!

Sen fattar jag inte varför vissa skriver att man skall byta ut slangen till rör och grejer? Sitter det en slang originalmonterat på bilen så skall det ju fungera så också. Annars är det ju tydligen något fel.

Lycka till med felsökningen!

Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Kedjan
6 januari 2009 · 37 Inlägg

Karlie skrev:
Haha men snälla nån.. Vad har ni för svar egentligen?? Skuren turbo och allting? Det har väl inget med saken att göra? Då borde han märkt det tidigare.
Hur som helst är det lite roligt att denna tråden kommer upp nu, för jag hade exakt samma problem med min S70 2,5T igår..
Laddluftslangen sög ihop sig precis som på din bild.. Bilen gick på typ 600rpm innan den till slut fick andnöd och dog..
Skruvade då bort slangklämman och lossade slangbiten från röret så att det kom in frisk luft och då gick den att starta igen och gick jämt och fint på tomgång..
Alltså förstod man ju att något var igensatt nånstans.. Kollade luftfilter etc, men det verkade som att det blivit igensatt fram vid intercoolern. Typ nån ispropp eller liknande..
Hur som helst så gick den bra på tomgång nu iaf, men så fort du la motorn under belastning så självdog den då lambdalampan börja lysa och den fick fel blandning för att kunna orka..

Kvällen innan hade min flickvän kört ca 20mils landsvägskörning med den och sedan stängde hon av den när det var ca -13c ute..
Jag gissade på att det kommit kondens på nåt slags vis när motorn varit varm ett bra tag, för att sedan bli rejält nedkyld då ingen använde den på bra många timmar.
Hur som helst så lät jag bilen stå på tomgång i ca 15min så den kom upp i bra arbetstemperatur och så att glykol gick runt hela systemet så det skulle börja bli varmt..
Efter började det bli bra temperatur i motorutrymmet och vi testade att dra tillbaks slangen till röret lite då och då för att se om en eventuell ispropp hade smällt, men det var förgäves. Bilen fortsatte att dö.

Efter ca 3 ytterligare försök med några minuters mellanrum började den att hosta till lite och blev mer svårstartad än tidigare. Det verkade som att någonting var på väg loss iaf.
Testade att sätta tillbaks slangen på laddluftsröret och köra på starten några sekunder.. Slangen sög ihop sig, och vips så "banka" det till ur slangen ansluten till laddluftsröret och den släppte på sig igen.. Bilen fick all luft den skulle ha igen och den gick sedan kanon!

Så summan av det hela verkade vara (iaf på min bil) att den fått någon slags ispropp i sig troligen pga kondens. Som sedan frusit till rejält då det varit rätt kallt senaste nätterna.
När bilen sedan kom upp i temp så började det att ge vika, och efter ett tag släppte det.
Nu går den kanon igen iaf!

Sen fattar jag inte varför vissa skriver att man skall byta ut slangen till rör och grejer? Sitter det en slang originalmonterat på bilen så skall det ju fungera så också. Annars är det ju tydligen något fel.

Lycka till med felsökningen!

Bra skrivet`smile äntligen nån som har realistiska lösningar:P

Frosted
6 januari 2009 · 1 878 Inlägg

du/ni har inte provat att smörja upp tomgångsmotor? hjälper ofta. testa med 5-56.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
fredda_king Fotograf
6 januari 2009 · 1 319 Inlägg

Karlie skrev:
Haha men snälla nån.. Vad har ni för svar egentligen?? Skuren turbo och allting? Det har väl inget med saken att göra? Då borde han märkt det tidigare.
Hur som helst är det lite roligt att denna tråden kommer upp nu, för jag hade exakt samma problem med min S70 2,5T igår..
Laddluftslangen sög ihop sig precis som på din bild.. Bilen gick på typ 600rpm innan den till slut fick andnöd och dog..
Skruvade då bort slangklämman och lossade slangbiten från röret så att det kom in frisk luft och då gick den att starta igen och gick jämt och fint på tomgång..
Alltså förstod man ju att något var igensatt nånstans.. Kollade luftfilter etc, men det verkade som att det blivit igensatt fram vid intercoolern. Typ nån ispropp eller liknande..
Hur som helst så gick den bra på tomgång nu iaf, men så fort du la motorn under belastning så självdog den då lambdalampan börja lysa och den fick fel blandning för att kunna orka..

Kvällen innan hade min flickvän kört ca 20mils landsvägskörning med den och sedan stängde hon av den när det var ca -13c ute..
Jag gissade på att det kommit kondens på nåt slags vis när motorn varit varm ett bra tag, för att sedan bli rejält nedkyld då ingen använde den på bra många timmar.
Hur som helst så lät jag bilen stå på tomgång i ca 15min så den kom upp i bra arbetstemperatur och så att glykol gick runt hela systemet så det skulle börja bli varmt..
Efter började det bli bra temperatur i motorutrymmet och vi testade att dra tillbaks slangen till röret lite då och då för att se om en eventuell ispropp hade smällt, men det var förgäves. Bilen fortsatte att dö.

Efter ca 3 ytterligare försök med några minuters mellanrum började den att hosta till lite och blev mer svårstartad än tidigare. Det verkade som att någonting var på väg loss iaf.
Testade att sätta tillbaks slangen på laddluftsröret och köra på starten några sekunder.. Slangen sög ihop sig, och vips så "banka" det till ur slangen ansluten till laddluftsröret och den släppte på sig igen.. Bilen fick all luft den skulle ha igen och den gick sedan kanon!

Så summan av det hela verkade vara (iaf på min bil) att den fått någon slags ispropp i sig troligen pga kondens. Som sedan frusit till rejält då det varit rätt kallt senaste nätterna.
När bilen sedan kom upp i temp så började det att ge vika, och efter ett tag släppte det.
Nu går den kanon igen iaf!

Sen fattar jag inte varför vissa skriver att man skall byta ut slangen till rör och grejer? Sitter det en slang originalmonterat på bilen så skall det ju fungera så också. Annars är det ju tydligen något fel.

Lycka till med felsökningen!

bra att nån försår vad jag har för problem. är bara det att jag öppnat upp och låtit kondens runnit ut. men det fortsätter ändå. är därför som jag undrar.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
fredda_king Fotograf
7 januari 2009 · 1 319 Inlägg

kan admin låsa dena tråd.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang