4043
Sök

940 rem/el-fläkt ?

★★★★★
455 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#1
hej,

har undrat lite nu varför vissa 940 (turbo/fk/ft) har el fläkt o vissa remdriven fläkt?
kvittar årsmodeller har sett 98:or med rem-fläkt. och el-fläkt ända ner till årsmodell -93
men varför har dom olika? verkar ju inte som de är årsmodellerna eller motor alternativen som skilljer på om dom har rem eller el driven.
sen ser ju tryck röret från turbo till IC olika ut också. även ic då med??

mvh

Entreprenör
1 784 Inlägg
7 januari 2009
#2
ozzy skrev:
hej,

har undrat lite nu varför vissa 940 (turbo/fk/ft) har el fläkt o vissa remdriven fläkt?
kvittar årsmodeller har sett 98:or med rem-fläkt. och el-fläkt ända ner till årsmodell -93
men varför har dom olika? verkar ju inte som de är årsmodellerna eller motor alternativen som skilljer på om dom har rem eller el driven.
sen ser ju tryck röret från turbo till IC olika ut också. även ic då med??

mvh

Men alla har ju fläktrem..bara fläkten som e demonterad ju..å istället använder man elfläkten...så har jag på min 740..men om termofläkten funkar så e den nog bäst att använda..

Avstängd
512 Inlägg
7 januari 2009
#3
Alla 740/940 nyare har väl elfläkt? Remen driver väl bara vattenpumpen..

★★★★★
455 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#4
okej menar skillnaden på en sådan här motor:
http://www.garaget.org/?car=112517&image=1071420
och en sådan här:
http://www.garaget.org/?car=69638&image=637703

den första har ju fläkt kåpa o annat tryckrör??

Med lem
1 127 Inlägg
7 januari 2009
#5
ozzy skrev:
den första har ju fläkt kåpa o annat tryckrör??

Tryckröret är annorlunda för att den på nedersta bilden så sitter anslutningarna på mitten på den intercoolern. På den översta bilden sitter dom högt upp på intercoolern.

Fläkthisttorian vet jag dock inget om..
Senast redigerat av H3dlund (7 januari 2009)


948 Inlägg
7 januari 2009
#6
du borde ju tjäna nån hk på att ha elfläkt än att motorn ska hjälpa till att driva en stor höfläkt wink

-utan 940
1 728 Inlägg
7 januari 2009
#7
Det är bara de med AC som har elfläkt, då är även IC:n och kylaren större (jag tror att IC:n är större iaf) eftersom de skyms av AC-kylaren, därav olika anslutningar och tryckrör.
Senast redigerat av Andreas 940 (7 januari 2009)

Entreprenör
1 784 Inlägg
7 januari 2009
#8
TobbeTT skrev:
du borde ju tjäna nån hk på att ha elfläkt än att motorn ska hjälpa till att driva en stor höfläkt wink

De man tjänar mest på e väl att den får upp värmen fortare...men om den gör så mycket i hkr..e väl osäkert...Om den funkar som den ska förstås...om den gör de kan man ju stanna den med handen när man startat motorn..så de e inte så mycket motstånd i den...Enligt min åsikt då..!

★★★★★
455 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#9
Andreas 940 skrev:
Det är bara de med AC som har elfläkt, då är även IC:n och kylaren större (jag tror att IC:n är större iaf) eftersom de skyms av AC-kylaren, därav olika anslutningar och tryckrör.

tack! det va det jag ville veta

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 januari 2009
#10
ozzy skrev:
Andreas 940 skrev:
Det är bara de med AC som har elfläkt, då är även IC:n och kylaren större (jag tror att IC:n är större iaf) eftersom de skyms av AC-kylaren, därav olika anslutningar och tryckrör.

tack! det va det jag ville veta

jag har ac på min 745 tic men remfläkt =/

-den satt som en fläskläpp-

Entreprenör
1 784 Inlägg
7 januari 2009
#11
husmus skrev:
ozzy skrev:
Andreas 940 skrev:
Det är bara de med AC som har elfläkt, då är även IC:n och kylaren större (jag tror att IC:n är större iaf) eftersom de skyms av AC-kylaren, därav olika anslutningar och tryckrör.

tack! det va det jag ville veta

jag har ac på min 745 tic men remfläkt =/

Men den går ju aldrig.. ;-)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 januari 2009
#12
mrbuggy skrev:
husmus skrev:
ozzy skrev:

tack! det va det jag ville veta

jag har ac på min 745 tic men remfläkt =/

Men den går ju aldrig.. ;-)

är en ny bil nu tongue haha. sålde den andra jag hade. det va ju en 760 tic iofs. nu kör jag 745 tic

-den satt som en fläskläpp-

Entreprenör
1 784 Inlägg
7 januari 2009
#13
husmus skrev:
mrbuggy skrev:
husmus skrev:

jag har ac på min 745 tic men remfläkt =/

Men den går ju aldrig.. ;-)

är en ny bil nu tongue haha. sålde den andra jag hade. det va ju en 760 tic iofs. nu kör jag 745 tic

Går den då...?? :-)

-utan 940
1 728 Inlägg
8 januari 2009
#14
mrbuggy skrev:
De man tjänar mest på e väl att den får upp värmen fortare...

Det undrar jag, det är ju inte förrän termostaten öppnat som vattnet börjar cirkulera genom kylaren.

husmus skrev:
jag har ac på min 745 tic men remfläkt =/

Ja 740 hade höfläkt även ihop med AC, jag vet inte vilket år som den ersattes av elfläkt, säkert 1991 när 940 introducerades.

26 Inlägg
8 januari 2009
#15
Hade en 91:a med ac, den hade rem fläkt. tror el fläkten kom 92


593 Inlägg
8 januari 2009
#16
elfläkt kom -92 då även nya "tropikkylaren", (den lite grövre kom.. då introducerades elfläkten i samma veva..


Sök