3413
Sök

Köp av ett Landsvägslok

607 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
Då jag ledsnat lite på trimmade bilar så vill jag nu åka bekvämt, söker lite tips om ett så kallat landsvägslok med bra skjuts i för runt hundringen.

Funderar på: Mercedes 500E, Bmw 850, volvo s80 T6 mm

Vill gärna ha lite plus och minus på dessa bilar(då mena jag seriösa tips inte vilken ni tycker är bäst eller sämst) eller förslag på liknande bil i samma prisklass.

Krav: Automat och inte äldre än en 90-talare

Tack på förhand.

///Fredrik

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

10 287 Inlägg
1 juni 2006
Audi A8?

Fram till tidiga -99 så har du den pålitliga 4 ventilsmotorn. Iskalla som beggade.
Antagligen en av världens bästa vinterbilar, sinnessjukt stadig i vinterväglag.

Problem:
- Framvagnen (gnäll) som på "alla" Audi. Dock bytt på goodwill på nästan alla bilar.
- Kamremsbytet på 12000 mil är DYRT (men överkompligt om man har tumme med någon mek)
- Plusplinten vid vänster framhjul ärgar upp (billig men ett helvete att byta).

Plus:
- Så fullutrustade att det är sjukt (jag har haft min i över två år innan jag fattade att den var sidoairbags även bak)
- Snåla på landsväg (4.2L/300Hkr ca 0.9 -1.0 på landsväg i 120km/tim)
- Aluminiumkaross (i och för sig ett helvete att rikta men rostar inte)
- Diskreta. Man får ha dom ifred.
- Långfärdslok till max.
- A8:or är ofta "direktörsbilar" (S8:or är ofta mera slitna).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

180 Inlägg
1 juni 2006
Min.. fast den är ju inte automat tyvärr big_smile

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
1 juni 2006
håller med göran, varför inte en A8 med alukaross och en v8 under huven? detta tycker jag verkar bästa alternativet!

man lever bara en gång så lev väl!

1 231 Inlägg
1 juni 2006
<----- underbaraste "landsvägsloket" du kan tänka dig tongue

Mitt projekt: Evo III

10 287 Inlägg
1 juni 2006
Jodå. Vem köper en A8 med manuell...

/Göran

kung1 skrev:
Min.. fast den är ju inte automat tyvärr big_smile

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
2 juni 2006
Absolut, fullt i klass med Audi A8. Men genom att grabben bor i Västernorrland så är sannolikt fyrhjulsdrift a´la Audi att föredra på vinter. Plus att man slipper fullt med adrenalinstinna 20 åringar som skall jaga en bara för att man kör en stor BMW. Adrenalinstinna 20 åringar brukar inte bry sig om Audi A8:or så man får vara ifred. (Det är skitirriterande när man ligger och mosar motorväg i typ 150, kör om en bil som ligger i måhända 120, den föraren får spatt och skall bara ikapp. Kör ikapp och lägger sig framför......i 120....)

/Göran

Lone Star skrev:
BMW750 <----- underbaraste "landsvägsloket" du kan tänka dig tongue

(Groucho Marx).

Örebroare i exil
970 Inlägg
2 juni 2006
Ja en riktigt fin A8 4.2Q skulle nog jag också satsa på. Bekväm som få och tillräckligt snabb för de allra flestas behov. Visserligen är det väl ingen bil man ger sig på att meka själv med om man nu inte är kunnig i ämnet. Reservdelar och sånt borde väl ha kommit ner på en anständig nivå nu. Bilen är ju trots allt ingen purfärsk konstruktion. smile

Hej FRA!

sixten
252 Inlägg
2 juni 2006
reservdelar och så är inte alldeles för farligt ändå. är väl i klass som en relativt ny och vanlig bilmodell...

Skruva själv kan man gott göra, det är fördjävligt trångt under huven men inte svårare än någon annan bil. jag har då inte stött på något problem när de gäller skruvandet iaf och då har de blivit bytt llite här å var med saker å ting.

audi a8 är i min mening absolut värt ett köp, du får så fruktansvärt mycket bil för pengarna och soppa förbrukningen är ju inte skyhög heller. men lite får man ändå räkna med då de oftast sitter en v8 på 4.2liter och 300hk å 400nm...

i utrustningsklass i grundutförandet på en audi a8 så är de ju som om du fått betala 100 000kr extra vid nybilsköp av en volvo...

10 287 Inlägg
2 juni 2006
Protest!

Just en av finesserna med Audi A8 är att det är gott om utrymme under huven. Man får ner händerna överallt. Jämför med hur packat en Audi A4 med V6:a eller en ny S4 med V8 är.

/Göran

xisten skrev:
det är fördjävligt trångt under huven

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
2 juni 2006
Om man känner till tricken ja....
Tex att drivknut fram till Audi A8 är samma som till Passat Diesel där den kostar en bråkdel.

/Göran

xisten skrev:
reservdelar och så är inte alldeles för farligt ändå. är väl i klass som en relativt ny och vanlig bilmodell...

(Groucho Marx).

1 231 Inlägg
2 juni 2006
Sharky skrev:
Absolut, fullt i klass med Audi A8. Men genom att grabben bor i Västernorrland så är sannolikt fyrhjulsdrift a´la Audi att föredra på vinter. Plus att man slipper fullt med adrenalinstinna 20 åringar som skall jaga en bara för att man kör en stor BMW. Adrenalinstinna 20 åringar brukar inte bry sig om Audi A8:or så man får vara ifred. (Det är skitirriterande när man ligger och mosar motorväg i typ 150, kör om en bil som ligger i måhända 120, den föraren får spatt och skall bara ikapp. Kör ikapp och lägger sig framför......i 120....)

/Göran

Lone Star skrev:
BMW750 <----- underbaraste "landsvägsloket" du kan tänka dig tongue

Det kan jag hålla med om. Skulle inte rekommendera 750:n på vintern, visst går det. Men halt är det smile

Mitt projekt: Evo III

Sök