Sälja bil till skroten

goffy
23 april 2006 · 324 Inlägg

Skrota aldrig på amigo bilskrot utanför örkeljunga stod i tidningen att dom betalade fr2100kr men när man kom dit så sa dom att det är bara för bilar äldre en 89 (min var 91) sen stod man där och dividerade att det stod så i tidningen och då får du fan betala det också men han vägrade sen funderade jag på att skita idet men pallade fan inte köra hem med 2 bilar igen så fick ju skrota den där endå tyvär. Blir så jävla sne men men dom lurade ju dit mig och säkert många fler sad

EbbeW
25 april 2006 · 86 Inlägg

Skrotade en 240 -79 i går o den var helt slut! Inte mycket att plocka ifrån där inte, paj motor. Fick 2300kr för den i alla fall! Kontant i näven! (Norrköping) :-))

Ohmega
2 juni 2006 · 1 Inlägg

Enligt http://www.sweden.gov.se/sb/d/3015

så gäller följande:

Vad är bilskrotningspremier och vad gäller för bilskrotning?
Systemet med bilskrotningspremier ska vara ett incitament för bilägare att lämna in gamla och uttjänta bilar för skrotning till en auktoriserad bildemonterare. Skrotbilar ska tas omhand på ett miljöriktigt sätt och inte förorena naturen. Storleken på bilskrotningspremien bestäms enligt bilskrotningslagen av regeringen. Premien höjdes och differentierades den 1 juli 2001 från 500 kr till 700 kr för bilar som är högst 7 år gamla, till 1 200 kr för bilar äldre än 7 år och till 1 700 kr för bilar äldre än 16 år. Regeringens avsikt med höjningen och differentieringen var bland annat att kompensera bildemonterarna för höjda kostnader med anledning av ökade miljökrav på bildemonterarna.
Bilskrotningsförordningen anger att staten bestämmer både bilskrotningsavgiften, det vill säga den avgift som betalas till bilskrotningsfonden första gången en bil registreras, och storleken på bilskrotningspremien. Staten kan däremot inte bestämma vad det kostar att skrota en bil. Mellanskillnaden mellan skrotningspremien och kostnaden att skrota bilen tillfaller den sista bilägaren. Bildemonterarna bestämmer alltså inte vilka premier som ska betalas men däremot bestämmer de priset på mottagningen av skrotbilen och demonteringen.

callook_skane Avstängd
2 juni 2006 · 257 Inlägg

pilocereus skrev:
Hur mycket får man om man "säljer bilen till en bilskrot?

Ta t.ex en 740 då, som exempel. Vet inte om det spelar nogon roll vilken sorts bil och i vilket skick den är i. Men, om ni vet, hjälp mig wink

mellan 500 & 1700:-

fick 1700:- för en saab 900 som var fyllad med bildelar & annat skit. vi fick slå in bakrutan så vi kunde packa in mer skit så den blev helt full smile

Senast redigerat av callook_skane (2 juni 2006)

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
SniZa
2 juni 2006 · 314 Inlägg

Fick 1500 för en ford fiesta -87....

Nissan 350z "VSR" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang