MS Sprut Till 855 T5-R

torpis Forummoderator
14 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Jag har svårt att greppa problembilden riktigt.   10000kr för att mappa orignalsprut är överpris om vi snackar tidsåtgång, MEN det kräves en emulator för många många tusenlappar och i Autotechs fall använder de en Rototest. Det är inte gratis med proffsverktyg hur gärna man än vill, allt har en payoff liksom.

skall du få ditt eftermarknadssprut mappat fullt ut kostar det nog 100000kr hos Autotech, åter igen inte för att de inte kun utan för att det tar "100år" att få till allting perfekt.

piggyback är en sniklösning som inte kan justera alla parametrar, och som dessutom kräver kunskap av användaren. eller att man köper tjänsten att mappa. (man behöver bredbandslambda, EGT mätare samt knackutrustning hur man än vrider och vänder på det)

Vad bästa lösningen är... tja helt klart att ha kvar original så långt det går. 500hk är jättemycket pulver oavsett hur många "1000hk" supror det finns... och dit räcker originalsprut alla gånger.

kanske inget svar på någon frågan men ytterligare reflektioner smile

Senast redigerat av torpis (14 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TurbOla Reservdansk
14 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Såhär ser det ut där Turbo-Fredde fick sin bil mappad, på TS Motor, dock är det ju inte rototest som Autotech använder, eller BSRs nya anläggning som vi såg på ett studiebesök där. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
tomcrus ejfotograf
14 januari 2009 · 79 Inlägg

har köpt en 945 95a b230fk hur vet jag vilken topp som sitter i (markerad nånstans?)
troligen vässad

ABSOLUT Volvo
pwei Mr.
14 januari 2009 · 253 Inlägg

tomcrus skrev:
har köpt en 945 95a b230fk hur vet jag vilken topp som sitter i (markerad nånstans?)
troligen vässad

jag förstår faktiskt inte hur ditt inlägg är relevant i denna tråd..

Köpes:
18T Turbo
TurbOla Reservdansk
14 januari 2009 · 6 271 Inlägg

tomcrus skrev:
har köpt en 945 95a b230fk hur vet jag vilken topp som sitter i (markerad nånstans?)
troligen vässad

Du får väl starta en egen tråd, frågan här var Megasquirt till en volvofemma...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
tomcrus ejfotograf
14 januari 2009 · 79 Inlägg

sorry, är nybörjare

ABSOLUT Volvo
TurbOla Reservdansk
14 januari 2009 · 6 271 Inlägg

tomcrus skrev:
sorry, är nybörjare

Läs här då. smile
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=rules

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
EvoOlsson Svensk Stridsvagn!
14 januari 2009 · 96 Inlägg

NU E DET SÅ ATT JAG INTE HAR ORG CHIP! jag har autotech chip i min bil! och det som ska göras e att den ska mappas om för alla dom nya prylar jag har i den!

Torpis tack för dina förslag.. " Dom Bästa Jag Har Hört!"

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd
TurbOla Reservdansk
14 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Thomas0 skrev:
NU E DET SÅ ATT JAG INTE HAR ORG CHIP! jag har autotech chip i min bil! och det som ska göras e att den ska mappas om för alla dom nya prylar jag har i den!

Torpis tack för dina förslag.. " Dom Bästa Jag Har Hört!"

Men blir inte det som ett "Piggyback" system då, som torpis pratade om?

Edit:
Menar, det blir ju samma sak som ett uni-chip och så mappa det chipet, låter det som. wink

Senast redigerat av TurbOla (14 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torpis Forummoderator
14 januari 2009 · 10 572 Inlägg

TurbOla skrev:

Thomas0 skrev:
NU E DET SÅ ATT JAG INTE HAR ORG CHIP! jag har autotech chip i min bil! och det som ska göras e att den ska mappas om för alla dom nya prylar jag har i den!

Torpis tack för dina förslag.. " Dom Bästa Jag Har Hört!"

Men blir inte det som ett "Piggyback" system då, som torpis pratade om?

Edit:
Menar, det blir ju samma sak som ett uni-chip och så mappa det chipet, låter det som. wink

Jag har aldrig förespråkat piggy, det måste vara missförstånd.

unichip vet jag inte vad det är.  hur som haver så en riktig mappning är bäst, om man gör det hos autotech eller annan varfri firma spelar ingen roll så länge de mappar med de vekrtyg man måste ha.

Oavsett vem du väljer så gör en söknoing på firman på garaget, yatzy osv för att se om de passar dig. BSR "sveriges bästa/ledande trimfirma" är komplett och totalt värdelösa för mig, men de är ju inte ett dåligt företag för det smile

Senast redigerat av torpis (14 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TurbOla Reservdansk
14 januari 2009 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:

TurbOla skrev:

Thomas0 skrev:
NU E DET SÅ ATT JAG INTE HAR ORG CHIP! jag har autotech chip i min bil! och det som ska göras e att den ska mappas om för alla dom nya prylar jag har i den!

Torpis tack för dina förslag.. " Dom Bästa Jag Har Hört!"

Men blir inte det som ett "Piggyback" system då, som torpis pratade om?

Edit:
Menar, det blir ju samma sak som ett uni-chip och så mappa det chipet, låter det som. wink

Jag har aldrig förespråkat piggy, det måste vara missförstånd.

unichip vet jag inte vad det är.  hur som haver så en riktig mappning är bäst, om man gör det hos autotech eller annan varfri firma spelar ingen roll så länge de mappar med de vekrtyg man måste ha.

Oavsett vem du väljer så gör en söknoing på firman på garaget, yatzy osv för att se om de passar dig. BSR "sveriges bästa/ledande trimfirma" är komplett och totalt värdelösa för mig, men de är ju inte ett dåligt företag för det smile

Nej, jag har inte sagt att du förespråkat piggyback-system. tongue

Men om man häver i ett autotech-chip, och sen mappar det, blir det inte samma sak som ett uni-chip och sen mappas på det?

Du visste ju igår vad uni-chip var. wink

torpis skrev:
Uni-chip, smt6 och andra piggy-backs brukar bara innebära bekymmer. De som provat brukar ge upp rätt fort eftersom originalsprutet börjar jobba emot när det inte får som det vill.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torpis Forummoderator
14 januari 2009 · 10 572 Inlägg

TurbOla skrev:
Uni-chip, smt6 och andra piggy-backs brukar bara innebära bekymmer. De som provat brukar ge upp rätt fort eftersom originalsprutet börjar jobba emot när det inte får som det vill.

är vi ute efter att sätta dit varandra så fort som möjligt nu eller vad?

Jag använder inte uni-chip själv så jag vill inte uttala mig om den "jag vet inte vad det är"

en piggyback blir inte samma sak som att chippa eller mappa orignalsprutet hur gärna du än vill.

om avgastempen stiger och du vill tidigarelägga tändningen hur gör du då?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TurbOla Reservdansk
14 januari 2009 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:
är vi ute efter att sätta dit varandra så fort som möjligt nu eller vad?

Jag använder inte uni-chip själv så jag vill inte uttala mig om den "jag vet inte vad det är"

en piggyback blir inte samma sak som att chippa eller mappa orignalsprutet hur gärna du än vill.

om avgastempen stiger och du vill tidigarelägga tändningen hur gör du då?

Sätta dit varandra? Jag är inte ute efter att vara otrevlig.
Men eftersom det lät på dig igår som om du visste vad unichip var (eftersom du skrev att det inte brukar vara bra) så antog jag att du faktiskt visste vad det var, men som jag förstått är uni-chip ett tomt chip men vid mappning så underlättar uni-chipet (därav det lägre priset) att mappa originalsprutet, och om man skaffar ett autotech chip, och mappar på det, så måste det ju bli samma sak, eller hur?

För jag antar att mappen ligger på chipet, annars är min teori helt ute och cyklar. tongue

Edit: För att ytterligare förenkla, blir det någon skillnad att mappa en helt original styrbox med originalchip, eller en styrbox med ett trimchip från en trimfirma?
Och vad jag förstår på dig, så är ett piggyback-system lite som att just lägga en individuell mappning på ett nytt pålöddat chip?
Man tvingar originalsprutet, med andra ord?

Senast redigerat av TurbOla (14 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Xuri One Man Clan
14 januari 2009 · 4 287 Inlägg

TurbOla skrev:

torpis skrev:
är vi ute efter att sätta dit varandra så fort som möjligt nu eller vad?

Jag använder inte uni-chip själv så jag vill inte uttala mig om den "jag vet inte vad det är"

en piggyback blir inte samma sak som att chippa eller mappa orignalsprutet hur gärna du än vill.

om avgastempen stiger och du vill tidigarelägga tändningen hur gör du då?

Sätta dit varandra? Jag är inte ute efter att vara otrevlig.
Men eftersom det lät på dig igår som om du visste vad unichip var (eftersom du skrev att det inte brukar vara bra) så antog jag att du faktiskt visste vad det var, men som jag förstått är uni-chip ett tomt chip men vid mappning så underlättar uni-chipet (därav det lägre priset) att mappa originalsprutet, och om man skaffar ett autotech chip, och mappar på det, så måste det ju bli samma sak, eller hur?

För jag antar att mappen ligger på chipet, annars är min teori helt ute och cyklar. tongue

Edit: För att ytterligare förenkla, blir det någon skillnad att mappa en helt original styrbox med originalchip, eller en styrbox med ett trimchip från en trimfirma?
Och vad jag förstår på dig, så är ett piggyback-system lite som att just lägga en individuell mappning på ett nytt pålöddat chip?
Man tvingar originalsprutet, med andra ord?

Piggyback kan vara tex

att orginal sprut funkar precis som de ska upp till 3000 rpm å 0.5 bar
efter de så aktiveras piggy å slänger på mer soppa
samtidigt som de lurar orginalsystemet att allt e helt normalt

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
TurbOla Reservdansk
15 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Xuri skrev:

TurbOla skrev:

torpis skrev:
är vi ute efter att sätta dit varandra så fort som möjligt nu eller vad?

Jag använder inte uni-chip själv så jag vill inte uttala mig om den "jag vet inte vad det är"

en piggyback blir inte samma sak som att chippa eller mappa orignalsprutet hur gärna du än vill.

om avgastempen stiger och du vill tidigarelägga tändningen hur gör du då?

Sätta dit varandra? Jag är inte ute efter att vara otrevlig.
Men eftersom det lät på dig igår som om du visste vad unichip var (eftersom du skrev att det inte brukar vara bra) så antog jag att du faktiskt visste vad det var, men som jag förstått är uni-chip ett tomt chip men vid mappning så underlättar uni-chipet (därav det lägre priset) att mappa originalsprutet, och om man skaffar ett autotech chip, och mappar på det, så måste det ju bli samma sak, eller hur?

För jag antar att mappen ligger på chipet, annars är min teori helt ute och cyklar. tongue

Edit: För att ytterligare förenkla, blir det någon skillnad att mappa en helt original styrbox med originalchip, eller en styrbox med ett trimchip från en trimfirma?
Och vad jag förstår på dig, så är ett piggyback-system lite som att just lägga en individuell mappning på ett nytt pålöddat chip?
Man tvingar originalsprutet, med andra ord?

Piggyback kan vara tex

att orginal sprut funkar precis som de ska upp till 3000 rpm å 0.5 bar
efter de så aktiveras piggy å slänger på mer soppa
samtidigt som de lurar orginalsystemet att allt e helt normalt

Så piggyback är egentligen bara ett samlingsnamn för lite olika varianter att lura originalsprutet då?
Som du säger, t.ex. när det bara aktiveras vid vissa speciella villkor, det kan vara hela tiden, och så.
Men är det inte det ett chip gör - lurar originalsprutet?
Eller det sätter bara in en "allmän" mappning, som t.ex. Autotech gjort, och lagt på chipet som ersätter original?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torpis Forummoderator
15 januari 2009 · 10 572 Inlägg

TurbOla skrev:
[
Men är det inte det ett chip gör - lurar originalsprutet?
Eller det sätter bara in en "allmän" mappning, som t.ex. Autotech gjort, och lagt på chipet som ersätter original?

Sprutet är bara "bilen" chippet är "föraren"   En supra är långsam med Mona Sahlin bakom ratten, chippar man så får man The Stig som kör bilen. En mappning kan man säga motsvarar att The Stig får en dags träning med bilen på bana.  Piggyback kan vi säga är som att Mona kör och Stig sitter brevid och säger hur hon skall göra.

chip är en mappning, men den är snäll nog att passa alla bilar, alla variationer hos volvo osv. mappning anpassas individuellt. man byter ut originalchippet till ett likadant med ny programvara.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
15 januari 2009 · 10 572 Inlägg

vidare kan man ju fråga sig varför man monterar en piggyback när original styrsystem funkar utmärkt att programera om...  förmodligen för att man inte har kunskap nog...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
EvoOlsson Svensk Stridsvagn!
15 januari 2009 · 96 Inlägg

torpis skrev:
vidare kan man ju fråga sig varför man monterar en piggyback när original styrsystem funkar utmärkt att programera om...  förmodligen för att man inte har kunskap nog...

Jo men darför jag tar akt med att fortsätta hos Autotech eftersom min bil e chippad där "Trollhättan" så de blir bara bra smile

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang