tomgången fastnar

ralle_91
23 januari 2009 · 254 Inlägg

jag har en volvo 740 88 b230F ibland när bilen är kall så hänger sig tomgången på mellan 2500 3500 varv.. visst ska den stiga lite när den är kall men detta verkar ju lite för mycket och tomgången sjunker sen inte för att den blir varm heller utan den kan stanna där uppe ett bra tag.. någon som vet varför den gör så??

ralle_91
23 januari 2009 · 254 Inlägg

ingen som har en aning min teori är att det är något med den elektriska choken eller va de nu heter för imårse va den riktigt svår startad också men när den väl startade så va tomgången på de varvtalet den ska va på när den är varm

Volvo_Mannen Volvoskadad
23 januari 2009 · 6 017 Inlägg

tempgivaren till sprutet kanske strular

Jonas
ralle_91
23 januari 2009 · 254 Inlägg

skriv gärna lite mer utförligt är inte så där jätte duktig på motorer.. hur kollar jag de och var sitter de??

Volvo_Mannen Volvoskadad
23 januari 2009 · 6 017 Inlägg

svårt att veta om de är just den som är felet. men det sitter två tempgivare en till mätaren och en till sprutet. båda sitter på insugssidan.

Jonas
ralle_91
24 januari 2009 · 254 Inlägg

kan du förklara hur den ser ut eller om du kan hitta någon bild så skulle de va toppen..

ralle_91
25 januari 2009 · 254 Inlägg

någon som kan berätta var tempgivaren sitter och hur den ser ut gärna en bild.. så jag vet vad jag ska titta på har ingen aning om var den är...

wesakgamc StaticVikings(Member)
25 januari 2009 · 53 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/85930/553024_is189s.jpg
Det du ser här är undersidan av topplocket, där vart dom 2 röda ringarna är, dessa är dom två tempgivarna! vet dock inte vilken som går till insprut / mätaren




https://www1.garaget.org/gallery/archive/85930/553025_ae4xxn.jpg
Där den röda ringen är, där sitter dessa två tempgivare (när toppen är monterad, jag hittade inga bättre bilder, tyvärr) precis under insuget (Den silvrika saken med 4 rör där) big_smile





https://www1.garaget.org/gallery/archive/85930/553026_mqvlsf.jpg
Här är kablarna som går till dessa..



Börja med att testa att dra ur dessa kablar och blås lite på kontakterna (rengöra, både kablarna och på givarna)

Senast redigerat av SuLiMaN (25 januari 2009)

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
ralle_91
25 januari 2009 · 254 Inlägg

okej tack bilderna är inte på den modellen motor jag har men vet vad jag ska leta efter..

ralle_91
25 januari 2009 · 254 Inlägg

kan man byta dom utan att skruva av topplocket?

wesakgamc StaticVikings(Member)
25 januari 2009 · 53 Inlägg

Hehe nej jag vet, men jag hitta som sagt inga bättre bilder smile

Ja det ska du allt kunna göra, dock inte så lätt att komma åt, men det ska gå ! tålamod! big_smile

Lycka till!

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
ralle_91
25 januari 2009 · 254 Inlägg

okej tack så mycket:)

Volvo_Mannen Volvoskadad
25 januari 2009 · 6 017 Inlägg

ralle_91 skrev:
kan man byta dom utan att skruva av topplocket?

ja de gjorde jag, trångt är de. och räkna med att de rinner ut lite kylarvatten

Jonas
ralle_91
25 januari 2009 · 254 Inlägg

okej.. om jag ska prova att byta ut ska jag ta från skroten då eller köpa nya?? och där sitter ju två stycken om den ena är till insprutningen vad är den andra till då??

Senast redigerat av ralle_91 (25 januari 2009)

Volvo_Mannen Volvoskadad
25 januari 2009 · 6 017 Inlägg

ralle_91 skrev:
okej.. om jag ska prova att byta ut ska jag ta från skroten då eller köpa nya?? och där sitter ju två stycken om den ena är till insprutningen vad är den andra till då??

köper man ny vet man ju att den fungerar. och som sagt är ena till insprutet och den andra till instrumentet

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang