2063
Sök

740GLE 86:a, dålig tomgång, slö och servon är trög.

260 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Hej, har en 740 gle från 86, instprutning och overdrive, den har gått 22k mil och nu börjar det krångla.

Först och främst så är tomgången dålig, pendlar mellan 1500varv ner till 300 och ibland dör den.
har varit så ett tag men börjar bli värre nu, den håller aldrig ett jämt varvtal och så är den slö som satan. Innan 2500varv hackar den och orkar ingenting, lägger jag i 5an och kör i 70km/h på raksträcka orkar den knappt accelerera.

Ibland funkar servon bra, ratten är lätt att snurra på men idag var den trög. har kollat oljan och det finns mycket i behållaren och oljan var ren och fin.

Kan den dra tjuvluft eller är det tändstift, tändkabar som är slut?
Nån volvo b230 guru som har tid till att ge mig några tips?

Mvh.

Avstängd
512 Inlägg
23 januari 2009
Kolla lite vacumslangar, tomgångsmotor..

260 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Okej ska kolla det, kan bränslefiltret vara boven också? för ibland får man nöta lite på starten, och när den precis startat måste man gasa annars dör den igen... ligger på 4-500 varv typ

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 januari 2009
Oscarr skrev:
Okej ska kolla det, kan bränslefiltret vara boven också? för ibland får man nöta lite på starten, och när den precis startat måste man gasa annars dör den igen... ligger på 4-500 varv typ

Kan var någon kallstarts funktion som krånglar. Och angående servon, antingen är den en vaccumslang som är kass eller pumpen blivit dålig.

Jonas

406 Inlägg
23 januari 2009
Remmarna är hela och spända till servopumpen?
Skulle byta bränslefilter iaf. Lätt och snabbt gjort. Kan göra en hel del. Särskilt ifall den har tendens till att gå ryckligt.
Bytte på en polares Gle för nån vecka sedan och de blev en helt ny bil..

260 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Alla remmar är spända och fina. ska kolla upp lite slangar och kolla så dem inte läcker, och köpa ett nytt bränslefilter imorgon.
En noob fråga nu, måste tanken vara tom om man ska byta filter?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 januari 2009
Oscarr skrev:
Alla remmar är spända och fina. ska kolla upp lite slangar och kolla så dem inte läcker, och köpa ett nytt bränslefilter imorgon.

nej, men de kommer ju endel bränsle. men eftersom pumparna inte är igång går de ju bra

Jonas

260 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Volvo__Mannen skrev:
Oscarr skrev:

nej, men de kommer ju endel bränsle. men eftersom pumparna inte är igång går de ju bra

Tack för svar smile hoppas det löser problemet.

375 Inlägg
23 januari 2009
Om du byter filtret som sitter under bilen och bilen varit startad inom ngn timme så har du fortfarande tryck islangen. Så när du lossar muttern så var beredd på att bensin kan spruta ut ganska kraftig.
Hände mig, hade turen att det sprutades i pannan och inte direkt i ögat. Dock rann det ner så ögone vart ordentligt röda.

Enl mig så bör du iaf anv ngn form av glasögon.

Har bytt ett antal filter under åren, men aldrig tidigare varit med om detta scenario.

406 Inlägg
24 januari 2009
Andreas_ace skrev:
Om du byter filtret som sitter under bilen och bilen varit startad inom ngn timme så har du fortfarande tryck islangen. Så när du lossar muttern så var beredd på att bensin kan spruta ut ganska kraftig.
Hände mig, hade turen att det sprutades i pannan och inte direkt i ögat. Dock rann det ner så ögone vart ordentligt röda.

Enl mig så bör du iaf anv ngn form av glasögon.

Har bytt ett antal filter under åren, men aldrig tidigare varit med om detta scenario.

Han har en Gle med 230E motorn och då sitter inte filtret inunder bilen utan i motorutrymmet vid vänster fjäderbenstorn.
Samma sak gäller dock där. Var beredd på att det kanske kommer nån deciliter ur slangarna, så ha nåt plastkärl eller nåt inunder att samla upp de i.. Sen lossar du dem lugnt och försiktigt så det kan sippra ur lite ur taget så det inte blir världens fontän av allt smile
Senast redigerat av Karlie (24 januari 2009)

TIG-svetsare
226 Inlägg
24 januari 2009
Kolla oringarna till spridarna! kan vara så enkelt. iaf det medtomgången smile

Drive it like you stole it ;)

21 761 Inlägg
24 januari 2009
Karlie skrev:
Han har en Gle med 230E motorn och då sitter inte filtret inunder bilen utan i motorutrymmet vid vänster fjäderbenstorn.
Samma sak gäller dock där. Var beredd på att det kanske kommer nån deciliter ur slangarna, så ha nåt plastkärl eller nåt inunder att samla upp de i.. Sen lossar du dem lugnt och försiktigt så det kan sippra ur lite ur taget så det inte blir världens fontän av allt smile

Jo, på 240 med B230E sitter filtret också där. Har upplevt samma sak, man får skruva bort slangen lite försiktigt så att det inte sprutar soppa överallt. smile
Man ska väl kunna släppa trycket en del genom att lossa vid inloppet på styrtryckventilen enligt Haynes, men det har jag aldrig gjort.

Sedan när nya filtret sätts fast så ska man dra åt ordentligt. Drog åt tillräckligt hårt (tyckte jag) en gång, men det läckte lite bensin. Trodde att det var dålig kopparbricka eller repa vid gängorna, men det behövdes bara dras åt ännu hårdare. smile
Jo, filtret ska vändas åt rätt håll också.

845 Inlägg
24 januari 2009
Jag har en 740 B230E och jag har mitt filter under bilen, typ under förarsätet.

260 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Hmm okej, har tyvärr inte hunnit köpa nått filter idag, får bli imorgon, nån som vet exakt vart det sitter? i motorutrymmet eller under bilen? finns det 2 filter??

mvh

21 761 Inlägg
24 januari 2009
Enklast är ju att kolla under motorhuven om det sitter en "plåtburk" med två slangar vid vänster stötdämpartorn, på torpedväggen. smile

260 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Enklast är ju att kolla under motorhuven om det sitter en "plåtburk" med två slangar vid vänster stötdämpartorn, på torpedväggen. smile

LOL, ja, jag får skämmas! vad lat man börjar bli haha. jag går ut och tittar på en gång. big_smile

21 761 Inlägg
24 januari 2009
Jäklar vad långt du hade till bilen, har tagit en halvtimme nu. wink

260 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Fick ju lov att skotta gården, och åka hem till farmor å skotta.. puh. nuså!
filtret satt i motorrummet uppe till höger.... blir att köpa imorgon och byta om det inte snöar så jävligt...

smile

Tottis_vbg
25 januari 2009
prova läcksöka med startgas vid spridare och den svarta gummibäljen mellan mängdmätare å insug. kan även flippa lite om bränsletrycksregulatorn e dålig. sitter där soppapumpen sitter på förgasarmotorerna med ett kontaktstycke på. kan bli avlagringar där i. sen kan du ju ta loss bäljen till insuget å kolla så det inte e helt igenkläggat vid mängdskivan i bränslehuvudet

Sök