ny turbo, har en fråga om oljan

Mr Pipen
27 januari 2009 · 123 Inlägg

Har istallerat en ny turbo och ska precis starta bilen. nissan 200sx t28

Har hört att man ska koppla bort bränsle pumpen och tändningen, för att köra runt motorn på start motorn tills olja kommer ur oljereturen.

Nu till frågan. Ska de rinna mycke ur den när man kör på start motorn eller ska de typ droppa lite sakta. Tänkte om de blir mer skjus sen när motorn snurrar för egen maskin smile

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Marlboroman
27 januari 2009 · 8 234 Inlägg

Alternativt så häller man i lite olja i tilloppsledningen innan man startar. Ryck säkringen till soppapumpen och koppla ur spolarna och dra runt den nåt varv på startmotorn, sen är det bara att starta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
sunkmaster
27 januari 2009 · 344 Inlägg

jag tror inte det e nån fara att starta bilen me allt monterat. så länge du inte gasar eller nåt sånt utan bara låter den stå på tomgång.

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Mr Pipen
28 januari 2009 · 123 Inlägg

Okej. men hur ska de rinna ur returen när bilen går på tomgång. snabbt och mycke eller lite och sakta?

Volvo v40 "2.0T" (2000)
hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
28 januari 2009 · 152 Inlägg

Mr Pipen skrev:
Okej. men hur ska de rinna ur returen när bilen går på tomgång. snabbt och mycke eller lite och sakta?

Mycket! är ju några bars oljetryck.

Mr_EmCom Med.lem
28 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Koppla bara av inloppslangen och dra den tillfälligt till en petflaska, och häll olja genom turbon mannuelt i startögonblicket, så du ser att det kommer olja från din nya oljeslang.

Detta tar ju bara några sekunder och kräver att ni är flera.

Klart, rör det sig inte om en turbokonvertering och om oljetillfärseln fungerat bra innan så skulle då inte jag besvära mig med det..

Senast redigerat av Mr_EmCom (28 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
camaro67 Meister
28 januari 2009 · 6 763 Inlägg

Jag har hört att man ska hålla i impellrarna så turbon står still första gången man startar

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Gizmojohan
28 januari 2009 · 3 295 Inlägg

Citerar från www.turbobanditen.se

Vid användning och uppstart av turbo:




Starta motorn och låt den gå på tomgång i ca 5 minuter.

Rusa inte motorn och kontrollera att det inte finns något läckage.

Låt alltid motorn arbeta på tomgång minst en minut efter start innan den belastas.

Efter hård körning skall alltid bilen stå på tomgång i ca 5 minuter.


För att ha så långt liv på turbon som möjligt skall man vara nogrann med att byta olja, oljefilter och luftfilter ofta.


De första 50 milen med en ny turbo skall man köra försiktigt. Detta för att glidlagren i turbon behöver en inkörningsperiod.


Det där med att hålla i impellern, det gäller om det är kullagrat. då ska man hålla i den i ca 20 sek för att oljan ska kunna ta sig in i lagerhuset så det inte går torrt.

Senast redigerat av Slave_joe (28 januari 2009)

Mr_EmCom Med.lem
28 januari 2009 · 3 759 Inlägg

camaro67 skrev:
Jag har hört att man ska hålla i impellrarna så turbon står still första gången man startar

Det gäller tydligen bara vissa agg..


http://www.turbobanditen.se/gpage29.html
Kolla bilderna längst ner, dom stöder mitt tidigare påstående.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
camaro67 Meister
28 januari 2009 · 6 763 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

camaro67 skrev:
Jag har hört att man ska hålla i impellrarna så turbon står still första gången man startar

Det gäller tydligen bara vissa agg..


http://www.turbobanditen.se/gpage29.html
Kolla bilderna längst ner, dom stöder mitt tidigare påstående.

Härligt! Då var jag inte ute och cyklade big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Mr Pipen
28 januari 2009 · 123 Inlägg

tack för svaren big_smile

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang