5919
Sök

Laddtrycksfrågor (Hur det funkar)

1 503 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Jag har lite funderingar nu som gjort att jag legat sömnlös på nätterna tongue

I min bil, en 200sx S13, så visar laddtrycksmätaren -0,5bar på tomgång. Det förstår jag anledningen till. Suget från motorn skapar ett undertryck i insuget eftersom turbon inte laddar något. Samma funktion som en sugmotor.

MEN! När man rör gasen på tomgång så stiger genast laddtrycksmätaren.
Är detta pga att turbon snurrar lite extra då och skapar en tryckökning?
En fråga till. Varför kan inte turbon ladda över atmosfärstryck på tomgång?

Frågorna kanske är dumma men jag vill veta smile

Tack på förhand!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 353 Inlägg
25 januari 2009
Oboy6 skrev:

I min bil, en 200sx S13, så visar laddtrycksmätaren -0,5bar på tomgång. Det förstår jag anledningen till. Suget från motorn skapar ett undertryck i insuget eftersom turbon inte laddar något. Samma funktion som en sugmotor.

Tack på förhand!

då börjar vi med första frågan.
som sagt på tomgång så e gasspjället stängt. o man kan säga att det e tätt i motorn. då "suger" motorn och skapar då ett undertryck/vakum. när du sedan petar litegrann på gasen så öppnas gasspjället och då "öppnas" motorn vilket gör att den inte längre tvångssuger utan får lite lättare att andas.. o när den kommer upp till 0 så har den samma tryck som utanför motorn,  E du me?

andra frågan e som så att när du står på tomgång så snurrar inte din turbo alls. om du tex fäller plattan i mattan så ska du se att du kommer att få lite ladd. ca 0,1 - 0,2. det e inte förräns turbon kommer upp i snurr som du ser att laddtrycksmätaren stiger över 0. anledningen till detta e att det inte är någon belastning. när du kör så belastas allting o då får du laddtryck när du trycker på gasen.. så om du vill få upp ladd när du står stilla så e de antingen varvstopp eller så trycker du plattan i mattan till ungefär 5000rpm så ska du nog ha byggt upp lite gran på den tiden..

hoppas de förklarade nåt

MVH
Crille

1 503 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Crille88 skrev:
Oboy6 skrev:

Tack på förhand!

då börjar vi med första frågan.
som sagt på tomgång så e gasspjället stängt. o man kan säga att det e tätt i motorn. då "suger" motorn och skapar då ett undertryck/vakum. när du sedan petar litegrann på gasen så öppnas gasspjället och då "öppnas" motorn vilket gör att den inte längre tvångssuger utan får lite lättare att andas.. o när den kommer upp till 0 så har den samma tryck som utanför motorn,  E du me?

andra frågan e som så att när du står på tomgång så snurrar inte din turbo alls. om du tex fäller plattan i mattan så ska du se att du kommer att få lite ladd. ca 0,1 - 0,2. det e inte förräns turbon kommer upp i snurr som du ser att laddtrycksmätaren stiger över 0. anledningen till detta e att det inte är någon belastning. när du kör så belastas allting o då får du laddtryck när du trycker på gasen.. så om du vill få upp ladd när du står stilla så e de antingen varvstopp eller så trycker du plattan i mattan till ungefär 5000rpm så ska du nog ha byggt upp lite gran på den tiden..

hoppas de förklarade nåt

MVH
Crille

Tack för svaret, nu är jag med på banan igen!

Andra frågan har jag lite funderingar på angående belastningar. Framkallas mer avgaser när man belastar motorn och på så vis driver turbon bättre ELLER varför laddar det mer vid belastning?

1 237 Inlägg
29 januari 2009
bra tråd, undrar detsamma. dock lite annorlunda.

Har precis montera laddtrycksmätaren i min bil. Testade att varva på tomgången, kom upp kring 0 bar genom att varva, möjligtsvis lite över. MEN, när jag var ute och körde en sväng (på ISIG snöväg) så fick jag inte laddtrycket att gå över 0.3 typ, kan det bero på väglaget, för att spann typ endast, fick inget grepp ordentligt och höll mig till rätt så låg hastighet med..?

1 758 Inlägg
29 januari 2009
Precis, belastningen är nyckeln!
När du står på tomgång behöver motorn bara driva runt sina egna rörliga delar och det är inget den behöver "ta i" för att göra, således bildas inte heller särskilt mycket avgaser.
Ju större belastning, desto mer måste motorn "ta i" och då bildas mer avgaser.
Känner att jag är alldeles för trött för att förklara, men hoppas ni är med i resonemanget!

Det är också därför laddet inte går upp "som det ska" när det spinner - motorn får inte tillräckligt motstånd.

1 503 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Då är ja helt med! Tack för svaren! Nu kan jag sova gött igen wink

1 353 Inlägg
29 januari 2009
Oboy6:O skrev:

Andra frågan har jag lite funderingar på angående belastningar. Framkallas mer avgaser när man belastar motorn och på så vis driver turbon bättre ELLER varför laddar det mer vid belastning?

om man ska göra de väldigt enkelt så kan man säga så här.. om du tar en cykel o hissar upp bakjulet o trampar så kommer du knappast behöva ta..
när du sätter ner den o cyklar iväg så tar du i ganska rejält om de ska cykla snabbt.
desamma gäller motorn i friläge.. finns inget som tar emot. så den kan inte bygga något laddtryck.
däremot när du kör me bilen så belastas allt o du bygger upp trycket..
MVH

1 353 Inlägg
29 januari 2009
liquisole skrev:
bra tråd, undrar detsamma. dock lite annorlunda.

Har precis montera laddtrycksmätaren i min bil. Testade att varva på tomgången, kom upp kring 0 bar genom att varva, möjligtsvis lite över. MEN, när jag var ute och körde en sväng (på ISIG snöväg) så fick jag inte laddtrycket att gå över 0.3 typ, kan det bero på väglaget, för att spann typ endast, fick inget grepp ordentligt och höll mig till rätt så låg hastighet med..?

samma sak där som ovan. i o med att de spinner så får den inte samma motstånd och då bygger den inte upp laddtrycket.. sen vet ja inte hur mycket en 200 laddar org. men iomed att den inte har någon dumpventil så skulla ja tippa på att den som max peakar 0,5-0,6. den som vet får gärna rätta mig..
så ut o prova bilen på torrt underlag. o kom ihåg att högsta laddtrycket har du på högsta växeln.
varför? motstånds principen där också. att varva ut ettan tar inte lång tid så därför hinner den inte heller bygga upp trycket.. men att trycka full gas i 90-100-120 osv så har den ganska lång tid på sig att börja pumpa luft.
MVH

1 503 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Crille88 skrev:
Oboy6:O skrev:

om man ska göra de väldigt enkelt så kan man säga så här.. om du tar en cykel o hissar upp bakjulet o trampar så kommer du knappast behöva ta..
när du sätter ner den o cyklar iväg så tar du i ganska rejält om de ska cykla snabbt.
desamma gäller motorn i friläge.. finns inget som tar emot. så den kan inte bygga något laddtryck.
däremot när du kör me bilen så belastas allt o du bygger upp trycket..
MVH

Yes förstår.
Vid tomgång krävs bara energi för att dra runt motorn.
Vid drift krävs energi för att dra runt motorn + förflytta bilen framåt. Vilket resulterar i högre soppaförbrukning = mer avgaser.
Guud va skönt det är när man förstår!
Tack än en gång!

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 januari 2009
Oboy6 skrev:
Yes förstår.
Vid drift krävs energi för att dra runt motorn + förflytta bilen framåt. Vilket resulterar i högre soppaförbrukning = mer avgaser.
Tack än en gång!

precis!

och om man vill ha laddtryck när man står still på tomgång/frivarvning så får man tvinga insprutningen att elda i avgashuset på turbon, man skapar värme->energi->laddtryck.

kanon om man vill dra loss två klistermackor på strippen...

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-825590.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
30 januari 2009
>>Crille88, grymt pedagogiskt förklarat måste jag säga;)

Crille88 skrev:
andra frågan e som så att när du står på tomgång så snurrar inte din turbo alls.

Jo visst snurrar den men inte såpass fort så att den ger något tryck.

MVH Jonas
..............

4 670 Inlägg
30 januari 2009
torpis skrev:
Oboy6 skrev:
Yes förstår.
Tack än en gång!

precis!

och om man vill ha laddtryck när man står still på tomgång/frivarvning så får man tvinga insprutningen att elda i avgashuset på turbon, man skapar värme->energi->laddtryck.

kanon om man vill dra loss två klistermackor på strippen...

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 825590.jpg

Presis! detta undrar många hur de går till o varför de kan hända.

Rätta mig om jag har fel nu men insprutningen tvingar in soppa som gör att han måste förbränna mycke mera bränsle vilker resulterar i att turbon måste börja snurran. där av smäller de så mycke smile

En turbo behöver ha x antar varv innan den ens kan börja bilda tryck inne i tryckrören.
Många tror att man kan sätta en elfläkt eller liknande för o bilda tryck men de går teoretiskt inte pga att de krävs enorma mängder luft!

Så man borde kunna säga ju mer motstånd/soppa som förbränns ju mer ladd får du. tills WG stoppar uppnått laddtryck
Du kan ladda på mer än vad han ger bränsle men då får du med stora sanolikheter spikningar!

Sök