Dumpventil audi 1.8 t

Mäki Långsam Perfektionist
19 januari 2009 · 4 800 Inlägg

MrInfinity skrev:

Mäki skrev:
Jag köpte ett oljefritt luftfilter och gjorde en egen värmesköld i aluminium samt att jag vände dumpventilen så den sitter i rätt riktning (inte på bilden dock). Original så kommer trycket från sidan och in i membranet, nu kommer det underifrån membranet som det helst ska göra på dom (fungerar från båda hållen).
http://www1.garaget.org/archive/24/23022/96919/96919-1154131.jpg

Men min original dumpventil öppnade inte förut och då fick jag ett fladdrande ljud, som den låter på filmen låter dom med trasiga dumpventiler.
[video]http://www.garaget.org/video/ckhywnqh3hhj[/video]

Anledningen till att man ska ha återcirkulerande dumpventiler på våra bilar är att det sitter luftmassemätare på dom, den sitter direkt i luftftiltret och räknar ut luftmängden som går in och ut ur systemet, har du en dumpventil eller hybridventil som släpper ut luft efter luftmassemätaren så har den fel värden och bilen kommer få fel blandning och inte gå lika bra samt att den drar marginellt mer bensin.
Många säger att luftmassemätaren går sönder av öppna luftfilter, det är inte så. Anledningen att den brukar gå sönder är att man antingen oljat filtret för mycket så den klibbar igen och tråden i mätaren går av, eller så gör man inte rent filtret så mätaren går sönder, eller så har man bara otur och mätaren har till slut gjort sitt.
Mvh

Härligt ljud wink men som sagt, inte så bra.

Tyvärr wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Mäki Långsam Perfektionist
19 januari 2009 · 4 800 Inlägg

Pingi skrev:
jag har hybrid dump och bilen går perfekt och dumpen låter grymt. har tyvärr inget ljudklipp än. sad
men det pyser ordentligt smile

Varför envisas? Jag har ju förklarat ovan varför man inte ska släppa ut luften ur systemet. Bilen kanske går bra men den går bättre om du/ni kör med återcirkulernade dumpventil, vill ni envisas med öppen så får ni byta sprut så ni har mappsensor istället för luftmassemätare.
Du kan förresten få bilen att pysa högt bara genom ett öppet filter, ju mer du laddar ju högre pyser den, så chippade bilar pyser ju mer än icke chippade, eftersom trimfirmorna ställer upp laddet.
Mvh

Senast redigerat av Mäki (19 januari 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
k1mm0 tokfrans
19 januari 2009 · 982 Inlägg

jag kommer köra med öppen dump på min 1.8t.. men jag kör oxå utan LMM.. tror de kan pysa rätt bra med 1.4 i ladd.. hoppas på det big_smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Pingi Avstängd
19 januari 2009 · 77 Inlägg

Mäki skrev:

Pingi skrev:
jag har hybrid dump och bilen går perfekt och dumpen låter grymt. har tyvärr inget ljudklipp än. sad
men det pyser ordentligt smile

Varför envisas? Jag har ju förklarat ovan varför man inte ska släppa ut luften ur systemet. Bilen kanske går bra men den går bättre om du/ni kör med återcirkulernade dumpventil, vill ni envisas med öppen så får ni byta sprut så ni har mappsensor istället för luftmassemätare.
Du kan förresten få bilen att pysa högt bara genom ett öppet filter, ju mer du laddar ju högre pyser den, så chippade bilar pyser ju mer än icke chippade, eftersom trimfirmorna ställer upp laddet.
Mvh

vi kör ju med hybrid. just därför går det. öppen skulle jag inte ens fundera o köra med.

Weinert
4 februari 2009 · 87 Inlägg

Kör på GFB Hybrid 1.8T edtion + BSR filter..

Dock låter de MINDRE nu med filtert.. ej tvärtom! men vem bryr sig ?? smile

Checka Streetside.se , dom är bra grejer..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang