3664
Sök

helicoil. montering m.m?

BMW ///M3
404 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
tjena,smile

de är så att vid oljebytet med nya crossen så började det ramla ur gängar när jag skruvat ur oljepluggen,
har hört mig för och helicoil ska vara det bättre alternativet ist för att gänga om.
så jag undrar lite hur de fungerar med monteringen, berätta lite hur du/ni har gjort? big_smile

Eliminator
1 441 Inlägg
3 februari 2009
Du måste borra upp med special dimension på borr gänga med special gängtapp, skruva i helicoilen med ett specialverktyg. Om aluminium använd T-röd som skärmedel när du borrar.
Finns färdiga kit med borr, tapp och insatsgänga inkl. mont verktyg att köpa.
Vet ej om det är det bästa med helicoil till oljeplugg dock,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

turboabstinens
442 Inlägg
4 februari 2009
du kan ju alltid pröva.. Vad är det för material? Jag tror nästan på att svetsa igen oljehålet, borra ett hål för en gänga och ja.. gänga hålet!

ocertifierad klåpmekare

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
4 februari 2009
gissningsvis alu motor! skulle nog lägga igen hålet och gänga upp ett nytt likadant som är nu! Alltså utan helicoil!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

653 Inlägg
4 februari 2009
Som sokrates säger, du ska först borra upp lite lite grand med en special gängtapp och sedan skruvar man i helicoilen med med en stav med ett spår i, jätte lätt att göra och håller grymt bra, brukar bli gängpaj på dedär olje pluggs hålet då blocket är gjort i aluminium och blir skört efter några år..

Sök