5055
Sök

Förslag till nya regler för amatörbyggt fordon (BIL) på remiss (SFRO)

8 156 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Är det någon som har hört någonting angående detta?
Finns det någon handling, med de inskickade remisserna i, som man kan läsa?

1 månad är en ganska så kort remisstid. Missade helt denna sad
http://www.birf.org/Dokument/Remiss%20V … 081105.pdf

http://www.sfro.com/aktuellt.html#081125
Förslag till nya regler för amatörbyggt fordon (BIL) på remiss
SFRO har fått ta del av en remiss om nya regler för amatörbyggt fordon (bil). De nya reglerna ska gälla fordon som registreras från och med 29/4 2009. Reglerna innebär en anpassning till det nya ramdirektivet för godkännande av fordon inom EU som ska träda i kraft samma datum. För MC är inga ändringar aviserade nu.

Innehållsmässigt är det inte så stora skillnader föreslagna men formen på reglerna är helt ny, eftersom man i mycket större utsträckning hänvisar till olika särdirektiv inom EU-lagstiftningen.

SFRO har identifierat några områden med viktigare ändringar:
Avgasregler
Förslaget innebär ett tydligare krav på avgasrening även för amatörbyggt fordon. Kravet är inte beskrivet i detalj men SFRO bedömer att det kan handla om att kräva katalysator på alla amatörbyggda bilar. Utsläppskraven skärps till max 3,5% CO på tomgång.

Bränslesystem
I förslaget finns en ny möjlighet att under vissa förutsättningar använda tävlingstankar av plast, så kallade fuel cells.

Chassinummer
Utformningen av chassinummer föreslås styras. Chassinumret ska innehålla 17 tecken där de första 3+6 tecknen är styrda, och byggaren får välja de 8 sista själv.

Belysning
I förslaget ges viss möjlighet att använda blinkers, sidopositionslykta och bromsljus som är E-märkt för bruk på MC. Men kraven på siktvinklar och ljusstyrka måste ändå uppfyllas.

Bälten
Förslaget skärper kravet på trepunktsbälte, det blir tydligare att tvåpunktsbälte bara tillåts i yttersta undantagsfall. Det öppnas en möjlighet för att använda tävlingsbälte av 4/5/6-punktsmodell, om det är FIA-godkänt och monteras med FIA-godkänd stol. 

Defroster
Även på öppet fordon föreslås krav på defroster/avimningsanordning.

Yttre och inre säkerhet
Kraven på yttre och inre utformning (vassa kanter etc.) förtydligas och skärps.

Motoreffekt
SFRO ges större möjlighet att besluta om maximal effekt för amatörbyggt fordon, både uppåt och nedåt. Effekten begränsas av SFRO i förhållande till fordonets utförande, säkerhetsnivå med mera.

Remissen ska besvaras andra veckan i december och SFRO kommer att lusläsa förslaget och bedöma konsekvenserna, samt föreslå eventuella ändringar som vi anser motiverade.

För att kunna ge ett bra svar behöver vi byggarnas hjälp! Vi har gjort en enkel och snabb enkät som ger oss lite underlag att arbeta med, fyll gärna i den. Klicka här för att komma till enkäten.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
14 februari 2009
Jag sag den innan med transportstyrelsen, om det var i tidningen eller interner kom jag inte ihåg. jag tror att VV kommer att att gå bort och transportstyrelsen kommer att jobba mer med allt som har med transporter att göra.
Rätt mycket ändringar, jag undrar om det inte blir svarare att bygga om en bil som amatörbygg.
Vad händer om 15 år med nya bilar? ska man kunna göra någonting med dom i huvudtaget?
Många bilar är efter ombygg är mycket snyggare och går bättre än original, vas ska det blir då? köpa en bil, sätta sig i och köra som den är?
3 punkt bältet? är det inte dom som gör att kullor kan ligga utanför? eller ha jag fel?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök