5050
Sök

tycker min bas låter konstit :S

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
jag har en portadlåda på 32 L men en fråga , hur långt ska basreflex röret gå in i lådan ? tycker det låter as konstit nu sticker det in 10 cm

mvh fredde

* Lägger mig i lite, tyckte det räckte med en tråd i ämnet. Mds fanatic 12 den gammla modellen, är basen det gäller.

/Theo- moderator.

4 Inlägg
14 juni 2006
Hej
En liten tumregel angående detta är att du ska ha ungefär halva kon-arian till rekylväggen för porten.t
Tex...har du en 10" bas ska du ha ca 5" till rekyl-vägg...(Volymen 32 l tyder på att du har 10 "?)
Tänk oxå på att ev dämpmaterial kan ha "släppt" och kanske täpper. Samma sak där..halva konarian..
Det spelar ingen roll hur mycket port sticker ut..Det är mer en estetisk fråga. Ett annat alternativ är att räkna om porten och göra flera..Eller placera om porten på lådan.
Lycka till...
"Isac"..

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
hur stor låda ska jag ha till en 12 " mds fanatic  isac ? så ska jag göra om hela big_smile

tack endå isac smile

4 Inlägg
14 juni 2006
Hej!!
Jo...MDS och diverse andra "lågprisbasar" kräver mer volym. Men mitt tips är att du kontaktar en bra butik som bygger och säljer billjud. Jag har slutat i branschen men har hållt på i över 20 år med billjud, så jag vet att du kan få hjälp med beräkning. Vi har dataprogram för sådant. Fundera oxå över vilken karaktär basen ska ha. Snärtig? Djup`?..personen som beräknar vill gärna ha lite spna infon från dig...
Kontakta MDS ..?På deras hemsida borde diverse låd förslag finnas. Om inte annat kan du ju maila dom och be om det..
Jag gissar på en volym mellan 60-100 l...*ler*
Isac

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
okej .. 60-100 l seriöst ? det e stort smile

1 079 Inlägg
14 juni 2006
Vad är det för bil det sitter i? Kollade lite på MDS och 32liter låter rimligt iaf deras ritningar ligger på runt den volymen, 32 liter är det när du räknat bort volymen bashögtalaren tar upp med?, innermått antar jag att du räknat på.

Kollade upp basen lite i ett program WinISD och lekte lite.

Testade lite olika lådtyper och jag tycker att 45 liter portad med 2st 82mm (3") rör på 22cm ser helt ok ut på kurvan, denna låda är avstämd till 35hz,

Med den låda du har nu så med 10cm långt 4" (10.2cm) rör är den avstämd till 66hz och har en jättepeak i kurvan på 70hz +12db, tar du då istället ett 3" rör på 28cm så får du avstämt till 38hz och en stiligare kurva.

Men nu kan ju jag givetvis ha fel parametrar i programmet men ta kontakt med MDS och be dom göra en ritning till din bil och musikstil.
Senast redigerat av ruhler (14 juni 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
den sitter i en epa smile men jag vet inte om det låter konstit bara för den sitter så nära ., men jag ve inte
hoppas kunna få svar på det me tongue

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juni 2006
Hej, dra hem "dr. Backes" pro box för den finns i en gratis "MDS version" på deras sida, där kan du labba själv efter bilmodell, musiksmak, om du vill ha ett visst mått lr lutning... Du kan även skriva ut såg- och byggritning...

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
Ruhler skicka måtten på den lådan du hade hittat på 45 l

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
kan berätta för mej vad hz o allt sånt betyder . detdär programmet på mds sida fattar inte hur jag ska kunna veta att det kommer låtra bra

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juni 2006
Det finns 20-30 parametrar så det tar lång tid att lära ut allt, men Hz (hertz) är frekvensen, alltså vilket ljud det är så bas har låg frekven (lite HZ) och diskant har mkt...

För 32 liter så ska ett 3 tums rör vara 20 cm...
Senast redigerat av bumpe (14 juni 2006)

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
okej tack smile så om man ska bygga bas låda ska man ha låg hz ?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juni 2006
Det är en balansakt så att säga (ungefär som hur fort man kan köra i rondellen där du bor, man får ta det lagom fort så blir det bra tongue) Det beror ju på vad man har för bas... Det finns gränser för hur lågt (hz) de kan spela, men som din låda blir nu med 3 tums så kommer den att spela techno bra men rap sämre... Men runt 45hz har jag för mig är lagom för techno, för hemmabio är det bra om man kommer enda ner till 20...

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
okej hehe smile ska jag ha samma storlek på lådan men byta bas rör till 3 "  ?

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
hehe okej tongue men ska jag ha kvar samma låda som nu o bara byta till 3 " rör ?

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
hehe smile sak jag ha samma låda ? men byta rör ?

47 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
hehe aa tongue men ska jag ha kvar samma låda men byta till mindre basreflex rör ? typ 3 "

Sök