5680
Sök

Trasiga packboxar pga tät vevhusventilation?

236 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Hej! Som rubriken lyder så läckte min motor olja ifrån båda packboxarna på kamaxeln. Jag öppnade och kollade vad som läckte såg då att packboxarna hade tryckts ut en bit ifrån ursprungsstället. Jag bytte båda två, men min fundering är, jag har nyligen gjort rent vevhusventilationen och en utav slangarna som går bak till insugsröret(bredvid turbon) gick det inte att blåsa igenom så jag bytte den. Kan detta har gjort så att packboxarna har gått sönder eftersom det har blvit tryck i motorn?
Innan jag gjorde rent vevhusventilationen så rykte det även ur oljesticks röret. Efter rengöringen av vevhusventilationen så är det ett lätt sug där istället (som jag tror det ska vara?). Vid rengöringen råkade jag även förstöra oljestickan så nu har jag akutlöst det med att plugga hålet spelar det någon roll om jag gör det eller inte?

MVH Martin

Bilen är en volvo v70xc cross country -98.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 februari 2009
martinu skrev:
Hej! Som rubriken lyder så läckte min motor olja ifrån båda packboxarna på kamaxeln. Jag öppnade och kollade vad som läckte såg då att packboxarna hade tryckts ut en bit ifrån ursprungsstället. Jag bytte båda två, men min fundering är, jag har nyligen gjort rent vevhusventilationen och en utav slangarna som går bak till insugsröret(bredvid turbon) gick det inte att blåsa igenom så jag bytte den. Kan detta har gjort så att packboxarna har gått sönder eftersom det har blvit tryck i motorn?
Innan jag gjorde rent vevhusventilationen så rykte det även ur oljesticks röret. Efter rengöringen av vevhusventilationen så är det ett lätt sug där istället (som jag tror det ska vara?). Vid rengöringen råkade jag även förstöra oljestickan så nu har jag akutlöst det med att plugga hålet spelar det någon roll om jag gör det eller inte?

MVH Martin

Bilen är en volvo v70xc cross country -98.

Måste bara undra...blir de sug i hålet till oljestickan menar du...?

3 235 Inlägg
17 februari 2009
Frysen vevhusvent kan leda till övertryck i motorn.
Det beror på hur länge du har kört med det.

236 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Japp jag tror det ska något undertryck i oljersticksröret. Vad menar du hur länge jag har kört med det???smile

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 februari 2009
martinu skrev:
Japp jag tror det ska något undertryck i oljersticksröret. Vad menar du hur länge jag har kört med det???smile

OK...den första bil jag hört som har sug i oljestickshålet....! pratar emot sig självt..tryck som skjuter boxarna och sug vid oljestickan...Hmmmm...?
Senast redigerat av mrbuggy (17 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 februari 2009
mrbuggy skrev:
martinu skrev:

OK...den första bil jag hört som har sug i oljestickshålet....!

Nja, det är ju inte helt otänkbart. Turbon borde skapa ett undertryck i slangen som går från oljeseperatorn, då turbon visslar på med en ganska hög hastighet, vilket då drar till sig vevhusgaserna, och ev. skapar ett sug i oljesticksröret. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 februari 2009
TurbOla skrev:
mrbuggy skrev:
martinu skrev:

OK...den första bil jag hört som har sug i oljestickshålet....!

Nja, det är ju inte helt otänkbart. Turbon borde skapa ett undertryck i slangen som går från oljeseperatorn, då turbon visslar på med en ganska hög hastighet, vilket då drar till sig vevhusgaserna, och ev. skapar ett sug i oljesticksröret. smile

OK..kan vara så med turbomotorer kanske då..inte min grej riktigt...men inte samtidigt som packboxarna trycks ut väl...?

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 februari 2009
mrbuggy skrev:
OK..kan vara så med turbomotorer kanske då..inte min grej riktigt...men inte samtidigt som packboxarna trycks ut väl...?

Nej, men som jag har förstått hade han stopp i vevhusventilationen förut, och det var då packboxarna trycktes ut.

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 februari 2009
TurbOla skrev:
mrbuggy skrev:

Nej, men som jag har förstått hade han stopp i vevhusventilationen förut, och det var då packboxarna trycktes ut.

OK..då e jag me...Men sug i stickan har jag lite svårt för ändå...du säger att när den laddar så kan de skapas ett vakum i maskin...går inte maskin under turbotryck då menar du...eller blir de plöstligt en "turbosugis" även med ladd...? Njäe..köper inte de riktigt...även om de e en turbo.!
Senast redigerat av mrbuggy (17 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 februari 2009
När man trycker på så ökar ju hastigheten på turbons impeller... det gäller ju hastigheter uppemot 200 000 varv i minuten.

För att det inte ska bildas undertryck i vevhusventilations-slangen från oljefällan så måste det vara högre flöde på gaserna än vad turbon kan ta emot.

Visst kommer mesta luften utifrån genom insugsröret, men jag tror det bildas undertryck i vevhus-slangen mellan oljefällan och turbon - den är påkopplad precis innan turbon.

Du har ju fortfarande övertryck i cylindrarna - vevhusventilationen är ju till för att minimera antalet oförbrända bränslepartiklar som regnar ner i tråget från kolvringarna.

NordicR skrev:
I korta drag, så är vevhusventilationens uppgift att leda bort oförbrända bränslepartiklar som slinker förbi kolvringar och ventiltätningar ner i vevhuset, samt hålla ett undertryck i vevhuset.
Vid trimning höjs denna halt av föroreningar etc, och den redan (enligt mig) underdimensionerade vevhusventilationen på vitfemmorna kan få problem att utföra denna uppgiften.

Så länge vi bara pratar chip, så går det an.
Men om du ska gå längre, ladda lite mer, mer bränsle, så kan jag inte tänka mig annat än att du får problem med övertryck i VH under lite hårdare körning framförallt. Med skjutna packboxar som följd i bästa fall.

Det enda rätta (för motorn) är att leda vevhusgaserna ut i atmosfären, för att undvika att oljepartiklarna leds in i motorn igen vid de högre avgastemeraturerna som en trimmad motor för med sig.

Ang vevhusventen så har Volvo gjort det så finurligt att man har vacuum till vevhusventen även under "boost", när turbon genererar tryck så suger den tillräckligt mycket luft så att det bildas ett litet vacuum i slangen mellan turbo och luftrenare
Många som byter slangen/röret mellan luftrenare och turbo till en större dimension sätter inte tillbaka slangarna och ventilen som gick till det röret vilket resulterar i att vevhusventilationen inte fungerar tillfredställande när motorn är under övertryck (boost).

Min rekommendation är att inte rationalisera bort dessa slangar för man kan få problem med vevhustrycket som i sin tur kan påverka div packboxar i motorn. Jag har på min bil självklart modifierat röret mellan turbo och luftrenare så att jag fick tillbaka ventil och vevhus-slangar (bild längst ner).

Dock tycker Bilprovningen INTE om öppen vevhusventilation! lol
Det är dödssynd för dem... tongue
Senast redigerat av TurbOla (17 februari 2009)

236 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Jag har nyligen köpt bilen så jag tänkte att det behövdes säkert en rengöring i vevhusventilationen. Det var nu efteråt jag har märkt att det läckt olja ifrån packboxarna. Jag bytte den ena igår och den andra idag och nu har jag kört typ 3-4mil och det är fortfarande tort vid packboxarna. Så nu är det bara att hålla tummarna=) Är det något annat man bör kolla upp eller byta om bilen har gått 31000mil?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

236 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Jag bytte slangen som gick ifrån sidan av insugsröret till turbon den gick ej att blåsa igenom. Slangen som jag bytte till var något större. Gör det något?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 februari 2009
martinu skrev:
Jag har nyligen köpt bilen så jag tänkte att det behövdes säkert en rengöring i vevhusventilationen. Det var nu efteråt jag har märkt att det läckt olja ifrån packboxarna. Jag bytte den ena igår och den andra idag och nu har jag kört typ 3-4mil och det är fortfarande tort vid packboxarna. Så nu är det bara att hålla tummarna=) Är det något annat man bör kolla upp eller byta om bilen har gått 31000mil?

Hör du något ovanligt tickande ifrån motorn?
Ventillyftarna brukar vilja bytas vid 20 000 mil, och du vet kanske inte när/om de är bytta?
Kolvringar slits ju så klart, vev och ramlager slits om man varit dålig på att byta olja.

Turbon bör också vara bytt en gång skulle jag gissa på, om inte så håll koll om motorn drar olja eller ryker onormalt mycket.

Toppackning kanske behöver bytas nån gång då och då, vet inte hur känsliga de är.
Packboxarna till kamaxlarna är väl inte så dumt att byta då samtidigt.

Men det är ju ingen idé att byta något förrän du märker att den skulle dra vatten, läcka olja eller ryka, eller ticka extra högt.

martinu skrev:
Jag bytte slangen som gick ifrån sidan av insugsröret till turbon den gick ej att blåsa igenom. Slangen som jag bytte till var något större. Gör det något?

Nejdå, det är ingen fara. smile

832 Inlägg
17 februari 2009
Tänkte bara säga att jag har oxå vakum i min motor audi 2,3 utan snurra och det skulle tydligen vara så. Skruvar jag av olje locket med bilen igång så stannar den. Jobbade med en förut som hade problem med sin audi. Det visade sig att det var oljestickan som inte var riktigt tät.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

236 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
Lite tickande ljud tror jag att jag hör. Sedan har jag sett att det är lite olja i luft rören som går ifrån turbon. Jag har nyligen servat bilen med helsyntet olja plus filter även stift och luftfilter bytte jag. Jag bytte även v-låda olja. Behöver jag byta någon olja i bakaxel eller fördels lådan? Behövs bensinfiltret bytas? Isf vart sitter det under bilen?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 februari 2009
martinu skrev:
Lite tickande ljud tror jag att jag hör. Sedan har jag sett att det är lite olja i luft rören som går ifrån turbon. Jag har nyligen servat bilen med helsyntet olja plus filter även stift och luftfilter bytte jag. Jag bytte även v-låda olja. Behöver jag byta någon olja i bakaxel eller fördels lådan? Behövs bensinfiltret bytas? Isf vart sitter det under bilen?

Lite olja är det alltid från IC-rören från turbon men det ska ju inte vara särskilt mycket.

Man ska inte behöva byta olja i vinkelväxeln eller bakaxeln, enligt Volvo.
Men vinkelväxeln kan läcka, vet inte om om det sitter en packning där eller den är limmad.
Bensinfiltret ska sitta precis framför bakaxeln.

236 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
Okej! bensinfiltret kan ju behöva bytas för det är säkert inte gjort på ett antal mil. Men hur länge bör man köra med ett bensinfilter? Såg att tändkablarna var ifrån 98 också så dom kan har gjort sitt snart med. Hur länge brukar bensinpumparna gå?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 februari 2009
martinu skrev:
Okej! bensinfiltret kan ju behöva bytas för det är säkert inte gjort på ett antal mil. Men hur länge bör man köra med ett bensinfilter? Såg att tändkablarna var ifrån 98 också så dom kan har gjort sitt snart med. Hur länge brukar bensinpumparna gå?

Jag har ingen aning om intervallerna på bensinfilter och bensinpumpar...

Om jag inte har fel om bensinfiltret är intervallen 14 000 mil, men enligt en engelsk Volvo-mek hemsida kan man halvera den siffran, och det är faktiskt inte särskilt dyrt med bensinfilter, bara lite bökigt att komma åt, men inte värre än ett oljefilter. smile

Bensinpumpen lär ju märkas när den lägger av - antagligen börjar det med att bilen blir svårstartad.

Nya tändkablar, tändstift, fördelardosa och rotor lär göra att bilen blir både piggare och drar mindre bensin - om grejerna nu är från -98. tongue

236 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
Jag ska till att köpa oljesticka på skruvat.se men jag undrar om det är samma oljesticka till min somtill en 850? För oljestickan som kommer upptill min bil om jag söker ser exakt lika ut som den jag beställde av volvo och den passade inte (va för grov) Dom sa att jag måsta byta hela röret också för domhade slutat tillverkat de vekare stickorna till in bil.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 februari 2009
martinu skrev:
Jag ska till att köpa oljesticka på skruvat.se men jag undrar om det är samma oljesticka till min somtill en 850? För oljestickan som kommer upptill min bil om jag söker ser exakt lika ut som den jag beställde av volvo och den passade inte (va för grov) Dom sa att jag måsta byta hela röret också för domhade slutat tillverkat de vekare stickorna till in bil.

Det kan jag faktiskt inte svara på.
Att byta oljesticka och oljesticksrör är inte så fasligt krångligt, men lite trångt.

Sök