Bilen hackar... Alla ideér är välkomna. (Bmw 318i E36)

HyperCello
23 februari 2008 · 28 Inlägg

Hej.. Har ett problem med min bmw 318i e36 -92.
Ibland då jag kör bilen börjar den hacka-den dör från och till med snabba intervaller kan man säga.. Ökar man gaspådraget ganska markant så går den som den ska. Ibland fortsätter den att gå väldigt ojämnt även på tomgång, men startar jag om bilen så går den som den ska, de gånger jag testat detta iaf(kan iofs ha varit tillfälligheter).

Problemet uppstod för några månader sen, men det har blivit värre. Förr kunde det hända någon enstaka gång, men nu NÄSTAN varje gång jag använder den.

Tändkablarna är bytta, även lambdasonden.. Lambdasonden var pirat så man fick skarva, kanske blir det väta i skarven och då orsakar problemet?

Alldaglet..
kwansa Hmm, vet inte?
23 februari 2008 · 1 775 Inlägg

Sitter det luftmassemätare på den?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
HyperCello
23 februari 2008 · 28 Inlägg

Är inte helt säker, men jag tror inte det..

kwansa skrev:
Sitter det luftmassemätare på den?

Alldaglet..
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 februari 2008 · 6 017 Inlägg

ojämn gång brukar ofta vara problem med bensin tillförseln

Jonas
wallden_66 mr
23 februari 2008 · 146 Inlägg

Skruva ut LMM (luftmängdmätaren) och så kör du nåra kilometer, går bilen som den ska då så börja med att byta ut den ca 1200 på skroten. Hör av dig och berätta hur det gick!

kart_boy Vuollerim
23 februari 2008 · 4 Inlägg

jag tror det är förgasarna har du kolla så det inte e nå skit i dom .Eller så är bensin tillförsen eller så är det så att den får tjuv luft i bensin slangarna så blir det stora luft bubblor och då får förgasarna för lite tryck och då kan det uppstå

min första egna kart =D
FixarKlasse Chef
23 februari 2008 · 87 Inlägg

wallden_66:Du missade tydligen att berätta hur man gör??
Hypercello:På luftmängdsmätaren sitter det en röd plastplugg..antar att wallden_66 menade att du skulle borra bort den och skruva skruven utåt lite grann...jag skulle ju säga inåt men..?!?

JAG skulle testat att köpa crc insprutningsrengörning(den svarta flaskan) och göra de några gånger..de behöver inte vara speciellt avancerade grejer för att en bil ska hacka eller tillomed dö när man kopplar..känner till ett flertal såna fall...vet ej om ägarna kört etanol(e85) i tanken då iofs..då lossnar ju lite gammal beläggning och täpper igen filtret omedelbart...!
Lycka till iaf!!

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
stellan_dahl svetsare
23 februari 2008 · 329 Inlägg

du har väll bytt tänd stift oxå?tongue
hade samma fel på 740in men då va de tänd kablarna..
men kolla luftmängdmätarn!

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
chryddan1 Chrome-nickel-and-zinc-surfacetreatmentmanager
23 februari 2008 · 1 Inlägg

Det är garanterat tändstiften som behöver bytas köp helst NGK på typ Mekonomen eller motsvarande jag hade samma problem och detta har uppstått 2 gånger(på min bil) och efter jag bytt stift så har bilen gått klockrent... det kan även vara bränslebrist kanske bränslefiltreret behöver bytas..(=igentäppt)till saken hör/eller inte.. att jag har Volvo som är optimerad av BSR..stage 3!
p.s tror på stiften...!!??

ChromeChryddan
Rille0
23 februari 2008 · 2 021 Inlägg

slangen mellan luftmängdsmätarn och insuget, kolla så den sitter ordentligt och är hel, är den itne det så får du tejpa och prova igen.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
HiLandR
23 februari 2008 · 20 Inlägg

Prova stp injection clean först kostar typ 80 kronor på macken, häller det i bensin tanken sen kan det vara bra.

HyperCello
25 februari 2008 · 28 Inlägg

Jag ska testa ovanstående förslag! Tack för hjälpen alla hjälpsamma wink

Alldaglet..
HyperCello
25 februari 2008 · 28 Inlägg

Tändstifen är och tändkablarna bytte jag samtidigt.. smile

stellan_dahl skrev:
du har väll bytt tänd stift oxå?tongue
hade samma fel på 740in men då va de tänd kablarna..
men kolla luftmängdmätarn!

Alldaglet..
RACE_JOCKE
25 februari 2008 · 106 Inlägg

kan även vara fukt i fördelare locket.

Dansar Aldrig Nykter
Onödig Vikt Är Inte Nödvändig Vikt
HyperCello
25 februari 2008 · 28 Inlägg

Hej. Jag hittade ingen röd plastplugg..:S Har sett att det även kan bero på bränslefiltret, jag har beställt ett men jag vet inte vart det sitter.. Någon som vet?

FixarKlasse skrev:
wallden_66:Du missade tydligen att berätta hur man gör??
Hypercello:På luftmängdsmätaren sitter det en röd plastplugg..antar att wallden_66 menade att du skulle borra bort den och skruva skruven utåt lite grann...jag skulle ju säga inåt men..?!?

JAG skulle testat att köpa crc insprutningsrengörning(den svarta flaskan) och göra de några gånger..de behöver inte vara speciellt avancerade grejer för att en bil ska hacka eller tillomed dö när man kopplar..känner till ett flertal såna fall...vet ej om ägarna kört etanol(e85) i tanken då iofs..då lossnar ju lite gammal beläggning och täpper igen filtret omedelbart...!
Lycka till iaf!!

Alldaglet..
HyperCello
22 februari 2009 · 28 Inlägg

Tänkte bara tala om att problemet är nu löst..
Felet var att jag snålade och köpte en piratlambdasond.. Köpte en original och bytte.
Nu går den som en klocka igen.

Tack iaf.

Alldaglet..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang