4392
Sök

HJÄLP!! Behöver info angående att köra hem bilen efter köpet

driver with style
800 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
hejsan.

Som ämnet säger så behöver jag info angående vad som gäller när jag ska köpa en bil som är besiktat men inte skattat, få man köra hem bilen då om man ha en så kallade "Endagsförsäkring"?  Eller måste jag tom skatta bilen först innan jag få köra den från platsen?

körsträckan är inte den längsta men man vill jo inte åka dit i onödan wink

Jag är tacksam för alla svar! smile

Mvh Nick

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

1 723 Inlägg
26 februari 2009
du måste ställa på bilen direkt om du ska få köra den. inbetalningskortet för skatten kommer  på posten efter några dagar, men du kan köra direkt. ett intyg om påställning kan vara bra att ha med sig och det skriver du ut på Transportstyrelsens hemsida när du ställer på den.

Och försäkra på en gång, annars får du betala den svindyra trafikförsäkringen.
Senast redigerat av falloutboy (26 februari 2009)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
26 februari 2009
Den behöver vara påställd och försäkrad. Nu garanterat jag inget, men har för mig att är bilen påställd och skatten inte är betald så innebär det automatiskt körförbud. Ställs den på i samband med att du hämtar den så kommer ju ett inbetalningskort på skatten efter några dagar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 723 Inlägg
26 februari 2009
henke_99 skrev:
Den behöver vara påställd och försäkrad. Nu garanterat jag inget, men har för mig att är bilen påställd och skatten inte är betald så innebär det automatiskt körförbud. Ställs den på i samband med att du hämtar den så kommer ju ett inbetalningskort på skatten efter några dagar...

du har på dig fram till inbetalningskortets förfallodatum att betala sen är det körförbud.

driver with style
800 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
okej tack för svaren! smile då är det inte jo inte så krånglig som jag trodde faktist tongue hehe

tack igen till alla svar!

www.hugotraffen.se

Egen företagare
864 Inlägg
26 februari 2009
du får köra 21 dagar efter du ställt på den innan skatten ska vara betalad.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

driver with style
800 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
snurbo_diesel skrev:
du får köra 21 dagar efter du ställt på den innan skatten ska vara betalad.

okej de låter bra. tacka smile

www.hugotraffen.se

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 februari 2009
Min 530 var avställd när jag köpte den,
På registreringsbevis, (gul) det står egarbyte och under: påställning eller avställning, sett på kryss och datum från när du vill har den påställ. för att kunna göra en påställning måste du ha tecknat en trafikförsäkring för fordonet. Därefter kan du ta bilen hem Du är på rätt sida av lagen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 februari 2009
Jag ställde på min bil i somras efter att ha haft den avställd ett tag.

Då kunde jag skriva ut ett papper från Vägverkets hemsida, som gällde som kvitto för att bilen var "skattad" - alltså att jag fick köra med den trots att skatten inte var betald, fram tills dess att man fått hem en faktura på skatten, och betalat den.

Det gjorde jag med, och la i handskfacket ifall man skulle bli stoppad. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

driver with style
800 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
alain skrev:
Min 530 var avställd när jag köpte den,
På registreringsbevis, (gul) det står egarbyte och under: påställning eller avställning, sett på kryss och datum från när du vill har den påställ. för att kunna göra en påställning måste du ha tecknat en trafikförsäkring för fordonet. Därefter kan du ta bilen hem Du är på rätt sida av lagen.

okej då vet man de med smile tack

www.hugotraffen.se

driver with style
800 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Jag ställde på min bil i somras efter att ha haft den avställd ett tag.

Då kunde jag skriva ut ett papper från Vägverkets hemsida, som gällde som kvitto för att bilen var "skattad" - alltså att jag fick köra med den trots att skatten inte var betald, fram tills dess att man fått hem en faktura på skatten, och betalat den.

Det gjorde jag med, och la i handskfacket ifall man skulle bli stoppad. smile

okej de låter bra... då få man göra de smile

www.hugotraffen.se

Sök