Stor motor vs liten vilken drar mest

bil_alskaren
3 mars 2009 · 110 Inlägg

Om man jämför två motorer, den ena är en 1.8 liters motor och den andra är en 2.4 liters motor och båda utvecklar 170hk drar båda motorerna lika mycket bränsle eller drar någon av motorerna mer bränsle än den andra? vet att det är olika från motor till motor...

Xtravagant 1337
3 mars 2009 · 1 343 Inlägg

jag skulle tippa på att om bilen för övrigt har samma vikt osv att 2.4 drar marginalt mindre..
Räknar du samma Nm eller det är olika??
Samma antal cylindrar??

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
bil_alskaren
3 mars 2009 · 110 Inlägg

båda har 4 cylindrar o samma vrid o hästar vid samma varvtal det enda som skiljer är att den ena är 1.8 och den andra 2.4

twin_cam Smålänning
3 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Förmodligen 2,4:an då den inte har lika hög trimningsgrad... Brukar iofs nästan bara inverka på livslängden...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Busgrabb Rejsa ?
4 mars 2009 · 2 959 Inlägg

Det går inte....inte samma effekt och vrid vid samma varvtal...

Kurvorna på motorerna kommer se olika ut eftersom det är olika cylindervolymer....i verkligheten då

Autotech
BMW 335D (2008)
PH_
4 mars 2009 · 310 Inlägg

Tycker frågan är lite "Vad är skillnaden i smak på ett litet och ett stort äpple" helt.. a jag vet inte.

Men som topic, vilken drar mest. Stor eller liten? Ta en titt:

http://www.youtube.com/watch?v=ydvAQ6Y49vc

Det är inte vad man kör.. utan hur man kör.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
jonTe
4 mars 2009 · 5 710 Inlägg

En viss effekt kräver en viss mängd luft och en viss mängd bränsle så i teorin = de tar lika.
I praktiken är det dock inte så då motorns konstruktion, material och teknikaliteter inverkar.

Ditt exempel då.....
För att en liten motor skall kunna ha samma effekt som en större måste man ge den lilla lika mycket luft som den stora.
För att klara detta har man 2 alternativ:
• Överladdning
• Öka vartalet
Den undre går ju bort eftersom de var tvungna att ha samma vartal, det lämnar oss till den första.....överladdning.
Men överladdning borde man kunna pricka den större motorns vridmomentkurva och hålla den på samma vartal som den stora = lika effekt.

Vilken tar mest bränsle då?
Ja vilken kärra är tyngst att dra runt på, en släpkärra eller en skottkärra?
Om man nu skall putta den vilken kräver mest energi?

En stor motorn har större prylar och mer yta att veva runt på vilket ger högre inre friktion = det går åt mer bränsle.

Så en liten överladdad motor ger bra med effekt sammtidigt som bränsleåtgången inte är så stor, därav att det idag finns ganska många små/medelstora bilar med relativt små överladdade motorer.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Sharky
4 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Då värmeförlusterna är en stor del av en Otto-motors förluster så kommer en motor där cylindrarna exponerar stor area mot omgivningen att ha större förluster, dvs i princip desto större cylindrar => desto större area på cylinderväggar och förbränningsrum => större förluster.

Sedan rent praktiskt genom att man inte håller konstant varvtal på en motor så kommer en tyngre / större motor att vara mera energikrävande att "få upp i varv" inte bara pga friktion utan även enbart pga den roterande massan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang