3522
Sök

Få mer hk i en bmw 325e

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Har hört att man ska kunna få ut mer hk ur en m20b27 genom att byta till b25topp och styrsystem.
Kommer de att lira ihop?
Kommer den att gå bra?

Hur håller bottendelen?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 688 Inlägg
3 mars 2009
m20b27?!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 mars 2009
kolla kanske också på (www.autopower.se) BMW sajt, det kanske ge dig flera tips om trimning

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Losgard skrev:
m20b27?!

Mmm. 125 hk 230nm å 2,7 liter. Vill ha mer hk å har hört att man kan sätta dit strysystem från en vanlig b25 sen dit mä topp från samma motor

624 Inlägg
3 mars 2009
125 hk och 2,7liter...lirar inte i mina öon iaf

who´s the man?

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
3 mars 2009
Köp min m20b28 istället.. 184hk på en gång smile hehe
Bara höra av sig via pm

Mvh Thomas

1 418 Inlägg
3 mars 2009
öhh det närmaste du kommer en m20b27 är ju en m20b25 med dieselvev å 320 stakar(osäker på de sistnämnda dock) så är ju fel att påstå att det skulle finnas någon b27, är du säker på att du inte menar m20b20 som har 125 hästar?

verkar som att jag har fel efter att forskat lite i det, motor existerar men är helt okänd för mig innan nu.

saxat ifrån wikipedia:
M20B27
The 2.7 L M20B27 was designed for efficiency (thus the e for the Greek letter eta in 325e). It had an 84 mm (3.3 in) bore and a longer 81 mm (3.2 in) stroke for a total displacement of 2693 cc. The eta engine used the same "200" head casting as the carbureted 2.0 liter and K-jetronic 2.3 as featured in the E21 but only utilizes four camshaft bearings for reduced internal friction. The heads still have seven journals cast into them though and can be drilled to oil a seven bearing cam.

Output was 122 hp (91 kW) at 4250 rpm for all models produced through model year 1987 and 127 hp (95 kW) at 4800 rpm for the final year of production in 1988. Peak torque is 170 ft·lbf (230 N·m) at about 3250 rpm for all years of the eta. This was the first engine BMW built with fuel economy as the top priority. In production it was coupled to either a 2.93:1 differential for the E28 5 series and most E30 3 series models or a 2.79:1 for early E30 3 series cars with manual transmissions. The tall final drive gearing was required to keep the engine in its best operating range at various road speeds. These features did achieve exceptional efficiency, but at the expense of the performance typically associated with the marque.

All eta engines used Bosch Motronic engine management systems that were calibrated for maximum fuel economy. The result was a very conservative spark advance curve and fuel delivery curve. In addition, the Motronic had a built-in rev limiter that engaged at about 4750 rpm. This very low redline was the result of the four bearing cam, soft valve springs, intake manifold and camshaft design. Due to the very low overlap and short duration of the cam and the intake manifold tuning, the motor does not make any power over about 5,000 rpm.

Starting in cars produced from September 1987 for the 1988 model year, the eta cars got a more substantial refresh from the factory. This included the more recent Bosch Motronic version 1.1/1.3 with adaptive idle control and revised circuitry, the "885" head casting with the larger valves, ports and revised combustion chambers, new pistons to fit the 2.7 L stroke with the 2.5 L head, a special one year only intake manifold with even narrower runners that opened up at the flanges to match the larger ports of the new head, a dual exhaust system and a 5300 rpm rev limit. A new 6000 rpm tachometer was also used. Though it only made slightly more power in stock form, it could be easily boosted by installing a 325i cam and springs, a complete 325i intake manifold and throttle and plugging in the 325i engine control unit. Depending on which cam, chip and intake is used, the combination can make over 200 horsepower (150 kW) with the stock compression ratio.

In aftermarket modifications that are inspired by custom versions of Alpina and AC Schnitzer, the long-stroke eta engine block is often combined with a 325i head to a so-called 327i that combines the high low-rev torque of the eta with the top-range power of the 325i.

Applications:

1982–1987 E30 325/325e/325es
1982–1987 E28 525e (or 528e in the US)
Senast redigerat av Lindberg88 (3 mars 2009)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Lindberg88 skrev:
öhh det närmaste du kommer en m20b27 är ju en m20b25 med dieselvev å 320 stakar(osäker på de sistnämnda dock) så är ju fel att påstå att det skulle finnas någon b27, är du säker på att du inte menar m20b20 som har 125 hästar?

Nja där har du fel. ETA motorn har 125 hk å 230nm

Sök bara på m20b27 eller 325e så ser du att b27 finns...

Volvo_Thomas skrev:
Köp min m20b28 istället.. 184hk på en gång smile hehe
Bara höra av sig via pm

Nja ä ju reggad mä denna motorn och man får ut ca 200hk med vanlig b25 topp tydligen

guwib skrev:
125 hk och 2,7liter...lirar inte i mina öon iaf

90kw är motorn på. Sitter en speciel topp på den. ska va samma ventiler som 320 sen har den bara 4 kamlagringar.

Denna motorn byggdes för att köras billigt. Alltså lågvarvig motor med mycke vrid, lite hk. Körde den på 0,78 i helgen å ja har automat...

Har fullt vrid vid 3250rpm och varvstopp runt 5k

1 418 Inlägg
3 mars 2009
märkte det nu smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Haha va helt okänd för mig också innan helgen wink

Men efter lite läsning på massa engelska å svenska sidor så verkar de lira med b25 topp

Men känns som om ja måste byta kabelhärvan också då ja har lilla diagnosuttaget.

Sen va de någon som nämnde att veven inte höll lika bra för höga varv som td veven.

td veven är smidd. de är de enda som skiljer. Tycker ju att en vanlig gjuten vev borde hålla för sugmotor å iaf 6500rpm eller har ja fel?
Senast redigerat av Boostrider (3 mars 2009)

1 418 Inlägg
3 mars 2009
Boostrider skrev:

Men efter lite läsning på massa engelska å svenska sidor så verkar de lira med b25 topp

Men känns som om ja måste byta kabelhärvan också då ja har lilla diagnosuttaget.

Sen va de någon som nämnde att veven inte höll lika bra för höga varv som td veven.

td veven är smidd. de är de enda som skiljer. Tycker ju att en vanlig gjuten vev borde hålla för sugmotor å iaf 6500rpm eller har ja fel?

ett tips, fråga på ppf wink får du inget vettigt svar där så kommer du inte få det någon annan stans heller smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Lindberg88 skrev:
Boostrider skrev:

ett tips, fråga på ppf wink får du inget vettigt svar där så kommer du inte få det någon annan stans heller smile

Redan gjort roll

Ska höra på autopower nu wink

1 418 Inlägg
3 mars 2009
Men släng på extraktor, 325 insug, 325 topp och en chippad styrbox. det verkar ju kunna skrämma upp dom lite smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Mjo men vet inte om ja har rätt motronic. Fanns ju 2 olika på eta-motorn hmm

Har lilla diagnoskontakten medans min andra 325 har den stora. Samma årsmodeller å båda har katt

624 Inlägg
3 mars 2009
fan vad häftigt=)aldrig hört talas om den innan...trodde du var helt slut när du sa att det var en 325´a på 2,7 liter med 125hk=D lät ju inte klokt...men det var faan!

på tal om förbrukning- körde min på 0,86 i somras på semestern, 2 pers+ tillhörande semesterpackning,automat, 255 i bak, och runt 1/3 etanol..
kunde kommit ner till 0,8 minst om jag inte helt oväntat hamnade i världens bilkö helt utan slut och helt utan anledning mitt på fetaste motorvägen?!körde ngra kilometer på vägrenen, det stod heeeelt still?!sen försvann alla bilar bara,helt sjukt!

( ville berätta det bara=) )

who´s the man?

1 353 Inlägg
3 mars 2009
Boostrider skrev:

Den håller utan problem för 6500 rpm.

den håller till 8 000 till och med, men inte originalventilfjädrar ^^

There's no replacement for displacement

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
Det är en 87 års modell. Har lilla diagnosuttaget. Har katt på bilen.
Har även automat. Kommer lådan klara av varv uppemot 6500?

Veven är gjuten men bör väl hålla för 250 sughk?
Toppen från en b25 ska passa bult on. Ska man köra med 325 insug, btr och spridare?
Samma grenrör på eta och i?
Hur gör man med strysystem? Bara byta box eller måste ja byta hela kabelstammen? Behöver man byta lmm?

Sök