2168
Sök

Byte av styrbox?

28 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Jag har försökt leta mig fram under forumets olika kategorier och har inte förmått att hitta någon tråd som beskriver just det problemet jag upplever. Därför återger jag det här istället;

Jag har en Volvo 855 T5, med endel modifikationer såsom steg 3 chip, öppet sportluftsfilter och 3"-system hela vägen.

Jag har upplevt att bilens tomgång inte fungerar som den skall. Motorn tenderar till att slockna av sig själv om man inte ger den lite gaspådrag. Dessutom upplever jag bilen som väldigt ryckig när jag "duttar" på gaspedalen. Dessutom misständer motorn och skjuter salut någon gång i minuten.

Jag har en kompis med en likadan bil, 855 T5. Jag lånade hans styrbox och ersatte min, och helt plötsligt går motorn som ett skott. Inga som helst obehag eller misständningar. Dessutom fick jag betydligt bättre avgasvärden på bilprovningen, då jag hade hans styrbox. Jag tror mig ha lokaliserat mitt fel (?)

Nu till frågan: Vid byte av styrbox... Min bil är fixad för ett Steg 3 chip, och har de kriterier som rekommenderas för steg 3. Hur skulle bilen reagera på om jag sätter i en Styrbox omprogrammerad till Steg 4?

Steg 4 förutsätter utbytta spridare (större lmm), bränsleregulator(?) och diverse prylar. Kan man bortse från detta och köra i ett Steg 4 i alla fall. Utan att ändra dessa delar? Givetvis får jag inte ut mer effekt, men tar bilen skada av en sådanhär åtgärd?

Är innerligt tacksam för relevanta svar.

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

Smålänning
7 887 Inlägg
19 februari 2009
Lägesen du trimmade? Reklamera trimningen i så fall!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

283 Inlägg
21 februari 2009
Det kan bero på lite olika saker, hur långt bilen har gått, om styrboxen krånglar byt den, och uppgradera den till steg 4. BTR dags att byta till större för att den ska hänga med, har själv bytt till större, men ska bara montera steg  för att bränsletrycket ska hänga med till laddtrycket. Att bilen kan få vissa miss tändningar kan även bero lite delvis på att du har fel laddtryck/bränsletryck till det som krävs. jag får fram spikningar när jag inte bytt BTR , då chipet är för kraftigt för original BTR.

Black Deevill

28 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Tack för Ditt informativa svar.. Jag är lite ovis om vad som menas med BTR? Men utifrån ditt svar, BlackDeevill, så kan jag köra på ett steg 4 chip på en bil speccad för steg 3?

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

18 Inlägg
4 mars 2009
BTR=Bränsletryckregulator smile

2 014 Inlägg
4 mars 2009
Nu är jag långt ifrån någon Volvo-kunnig person, men lite sunt förnuft kanske räcker en bit på vägen...

Borde inte värdena som styrboxen läser/skickar bli helt fel om de är anpassade för annan spridarbild och luftflöde? Det kan ju vara helt andra parametrar vad avser duty cycle och spridarflöde, som regleras av luftmassan motorn får in.

Nu kör jag ju en helt annan bil/motor, men jag hade aldrig ens tänkt tanken att köra en styrbox med annan mappning än antingen original eller specialanpassad för just min bil eller dess trminingssteg. Det låer som ett recept på haveri eller i bästa fall onödigt slitage.

Å andra sidan säger du att du redan provkört din bil med denna andra styrbox - med goda resultat därtill - så det känns allt lite skumt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

49 Inlägg
4 mars 2009
om du monterar en styrbox med program för större spridare och btr så är det nog stor risk att bränslet inte räcker till, och den kommer gå magert/spika.
så byt hårdvaran samtidigt i så fall.

Man får vänja sig...

283 Inlägg
4 mars 2009
antipasti skrev:
Tack för Ditt informativa svar.. Jag är lite ovis om vad som menas med BTR? Men utifrån ditt svar, BlackDeevill, så kan jag köra på ett steg 4 chip på en bil special för steg 3?

BTR=Bränsle Trycks Regulator. chipen är olika anpassade, men om man utgår från att det är ett bränslechip så ska det inte vara några problem, men dock att laddtrycket måste ställas upp, och ev att spridarna byts, beror lite på hur mycket det är beräknat att spridarna ska kunna flöda, och hur mycket chipet är anpassat för. jag vet inte exakt det med spridarna, men tar du kontakt med de som chipar din bil så ska de kunna special utforma ett chip för just din bil.

Black Deevill

Sök