19 februari 2009
Trådstartare
Jag har försökt leta mig fram under forumets olika kategorier och har inte förmått att hitta någon tråd som beskriver just det problemet jag upplever. Därför återger jag det här istället;
Jag har en Volvo 855 T5, med endel modifikationer såsom steg 3 chip, öppet sportluftsfilter och 3"-system hela vägen.
Jag har upplevt att bilens tomgång inte fungerar som den skall. Motorn tenderar till att slockna av sig själv om man inte ger den lite gaspådrag. Dessutom upplever jag bilen som väldigt ryckig när jag "duttar" på gaspedalen. Dessutom misständer motorn och skjuter salut någon gång i minuten.
Jag har en kompis med en likadan bil, 855 T5. Jag lånade hans styrbox och ersatte min, och helt plötsligt går motorn som ett skott. Inga som helst obehag eller misständningar. Dessutom fick jag betydligt bättre avgasvärden på bilprovningen, då jag hade hans styrbox. Jag tror mig ha lokaliserat mitt fel (?)
Nu till frågan: Vid byte av styrbox... Min bil är fixad för ett Steg 3 chip, och har de kriterier som rekommenderas för steg 3. Hur skulle bilen reagera på om jag sätter i en Styrbox omprogrammerad till Steg 4?
Steg 4 förutsätter utbytta spridare (större lmm), bränsleregulator(?) och diverse prylar. Kan man bortse från detta och köra i ett Steg 4 i alla fall. Utan att ändra dessa delar? Givetvis får jag inte ut mer effekt, men tar bilen skada av en sådanhär åtgärd?
Är innerligt tacksam för relevanta svar.
Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.