4291
Sök

motorproblem volvo 850-92

2 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
hej!
min volvo 850 vill inte gå när den blir varm. det kommer vit söt rök(vatten?) som luktar björnklister och
den det ryker ur oljestickshålet( vad det nu heter) ska det göra det?
kylaren har läckt ett tag, kan det påverka?kan det vara topplockspackning eller nå´t ännu värre?
vågar inte testköra mer för jag vet inte om jag kör sönder motorn.
när den går går den som en klocka men sen blir den varm hostar till som soppatorsk och dör.
tacksam om tips och om det är dyrt att fixa?

Avstängd
512 Inlägg
8 januari 2009
Ja toppackningen har gått, när motorn är varm öppnar termostaten, packningeh har gått mellan Vattenkanalen och en till nån cylinder, bubblar det i exp kärlet?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 januari 2009
rycker det ur där oljestickan sitter så är ju vevhusvent igensatt

2slow

2 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
ok!jag vet inte om det bubblar för jag vet inte ens vart jag ska kolla! men det ryker där oljestickan ska sitta.kan man fixa det sjläv om det är igensatt och topplockspackning,, ?

8 277 Inlägg
8 januari 2009
Skulle tippa på att vi pratar om 2 separata fel här. Röken beror troligen på igensatt vevhusventilation, vilket man kan fixa själv om har tid och är lite händig. Att den stannar kan bero på att antingen huvudreläet som sitter ovanför kylaren eller reläet till bränslepumpen är defekt.

7 Inlägg
5 mars 2009
Jag hade ungefär samma problem med min 850, när den blev varm rök det ur "oljestickshålet" och det forsade vatten ur exp. kärlet, (tror att det är ett övertrycks skydd i locket va?) den dog aldrig utan gick ändå rätt bra om man bortsåg från ett himla tickande och knackande, men i alla fall, bytte topplockspackning, planade toppen, rensade ur vevhusventilationen och servade den efteråt (stift olja filter osv) och nu är problemen ur världen smile

Va? Vilken betongsugga?

Sök