2667
Sök

Peugeot 205 rycker och drar soppa

6 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Hej!

Köpte för ett tag sedan en liten Peugeot 205 att ha som pendlarbil till skolan då BMW'n sörplar lite väl mycket.

Men hursom så har jag ett väldigt irriterande problem med den.. Den rycker när den är kall och även lite när den är varm. När man gasar på så dödar den nästan sig själv istället. Men startar du den kall och kör iväg lite lungt så slutar den rycka helt när den fått upp tempen och går skitfint men stänger du av den och startar igen så rycker den något lite igen.

Följdproblemet av detta är att jag har fått en väldigt hög bränsleförbrukning.. Bilen skall ligga på ungefär 0.5-0.6/milen men jag landar ungefär på 0.9/milen vid ytterst lugn körning.

Startar man bilen när den är kall så luktar den även fruktansvärt surt ur avgaserna, ungefär som att den spottar ut ren soppa..

Nu har jag ju bytt en hel del saker för att få ordning på det, jag har:
Bytt bränslefilter
Bytt fördelare/rotor/fördelarlock/tändmodul/vaccumklocka
Bytt tändstift
Bytt tändkablar
Bytt tändspole
Blåst rent bränslereturen
Bytt elektronisk förgasare
Bytt lambdasond
Bytt tempgivare
Rengjort kontakter och jordpunkter
Dränkt motorn i startgas för att hitta någon läcka
Kontrollerat katten
Ställt tändningen
Gjort kompressionsprov

Men nu börjar jag allvarligt få slut på idéer och plånboken blir allt tunnare utan resultat så jag undrar om någon har någon bra idé på vad det kan vara för något problem?

6 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Ingen som har någon idé?

836 Inlägg
2 januari 2009
känns som att du bytat det mesta som "normala" folk skulle gissa på att det e tongue kanske lättare att sälja/skrota eller lämna in den på verkstad

6 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Jag är alldeles för envis för att ge mig, dock har jag övervägt att lämna in den hos någon Peugeot expert som inte är ute efter och råna mig dock.. Men jag förstår inte hur svårt det kan vara att få ordning på några ryckningar tongue

Men jag tänkte att jag skall byta styrenhet och möjligtvis soppapump innan jag ger upp och lämnar in den tongue

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
2 januari 2009
Har du provat koppla ur kallstarten ? Utifall den pumpar soppa hela tiden .

Schipperke rules !

6 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Finns ingen kallstartsventil på den motorn.. Antagligen för att det är halvelektronisk förgasare skulle jag tro. Det enda som reglerar soppan på den bilen är tempgivaren, lambdasonden, styrenheten, "förgasaren" (bränslefiltret, pumpen och returen också fast dem reglerar ju inte direkt)

Men var precis ute i garaget och pillade lite och konstaterade att den gick bättre när man kopplade ut tempgivaren till styrenheten än när man hade den inkopplad vilket känns lite underligt..

En annan grej som jag tänkte på nu är att när motorn är varm så går den ju bra, MEN om man står och rycker gasen fram och tillbaka väldigt snabbt i små rörelser så börjar motorn spotta mer och mer och till slut dör den, fast detta kanske är normalt?

738 Inlägg
11 januari 2009
Har du rpovat att göra "nyckeltricket" så man får upp felkoderna? gå in på http://www.peugeot-sport-club.com/ sedan "mekartips" sedan "Läsa av felkoder".

Kan vara din databox som hafft sina bästa dar.

1 Inlägg
6 mars 2009
Det finns några grundläggande kontroller att utföra:
1. Ny Tändspole
2.Ny Lambasond
3.Nya tändstift
4.Nya tändkablar, och se till att de har bra kontakt med tändstift
5.Nytt fördelarhus och rotor
5.Trottelgivaren kanske är kass, kolla om den svarar jämnt med gaspådrag
6.Bra kontakt med bensinpumpen, besinpumpsreläet kolla
7.Diverse givare såsom motortemp, kylvätsketemp
Med andra ord en hel del grejer att kolla , men i mitt fall var det tändspolen + nya tändstift som gjorde att bilen slutade rycka efter ca 5 min körning, fungerade fint vid kallstart men började rycka efter lite varmkörning =  tändningsfel

Något annat skall det inte vara

Haccke

Sök