Rover 820 TI TURBO

D4AWD
16 september 2008 · 177 Inlägg

Hej!

Har kollat lite på en Rover 820 TI TURBO. Någon som har erfarenhet av denna bil och kan ge mej lite info osv?

Är det lättrycksturbo som i Saabarna?

Hört nåt om att toppackningen går hela tiden pga av nåt special på den motorn. Kan man göra något för att förhindra det?

Hur många hästar är det original i en sådan bil?

Finns det kjolpaket att köpa till eller är det bygga själv som gäller?

Uppskattar alla svar! Även om det inte är svar på mina frågor. Vill veta så mycket som möjligt om denna bil för just nu vet jag inte ett dugg smile

MVH Linus

caromania Forummoderator
17 september 2008 · 9 296 Inlägg

Zeecor skrev:
Hej!

Har kollat lite på en Rover 820 TI TURBO. Någon som har erfarenhet av denna bil och kan ge mej lite info osv?

Är det lättrycksturbo som i Saabarna?

Hört nåt om att toppackningen går hela tiden pga av nåt special på den motorn. Kan man göra något för att förhindra det?

Hur många hästar är det original i en sådan bil?

Finns det kjolpaket att köpa till eller är det bygga själv som gäller?

Uppskattar alla svar! Även om det inte är svar på mina frågor. Vill veta så mycket som möjligt om denna bil för just nu vet jag inte ett dugg smile

MVH Linus

820 bygger på Honda Legend.
De flesta som finns här är från -95. Hittar du en nyare så är det bara att gratulera. -97 byggdes bilen om helt och blev betydligt bättre.
Den har 197 hästar. Laddar ca 0.7 bar i original.
Toppackningen är det ingen fara med. Motorn heter T-serien och är Rovers egen. Det kommer alltid fram lite olja i hörnet av motorn, ett klassiskt T-serieproblem som bara är att strunta i. Motorn kan gå 100.000mil utan problem.
(Det är Rovers K-motor som sitter i nyare 200/400 som har lite problem med toppen. Emellertid inte mer problem än många andra bilar. Ryktet är kraftigt överdrivet.)

Växellådans differentiallager är en svag punkt. Om man "burnar" och spinner i kurvorna så kommer lådan att dö.

Elproblem och dåligt sittande instrumentpanel tillhör de äldre bilarna med Honda V6.

Delar finns men det är otroligt mycket billigare att skaffa allt man behöver från England. Delarna kostar ingenting där!

Hittar du en Coupe så har du chansen att bli ägare till en bil som framröstats till Världens vackraste bil i flera internationella tidningar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
D4AWD
17 september 2008 · 177 Inlägg

caromania skrev:

Zeecor skrev:
Hej!

Har kollat lite på en Rover 820 TI TURBO. Någon som har erfarenhet av denna bil och kan ge mej lite info osv?

Är det lättrycksturbo som i Saabarna?

Hört nåt om att toppackningen går hela tiden pga av nåt special på den motorn. Kan man göra något för att förhindra det?

Hur många hästar är det original i en sådan bil?

Finns det kjolpaket att köpa till eller är det bygga själv som gäller?

Uppskattar alla svar! Även om det inte är svar på mina frågor. Vill veta så mycket som möjligt om denna bil för just nu vet jag inte ett dugg smile

MVH Linus

820 bygger på Honda Legend.
De flesta som finns här är från -95. Hittar du en nyare så är det bara att gratulera. -97 byggdes bilen om helt och blev betydligt bättre.
Den har 197 hästar. Laddar ca 0.7 bar i original.
Toppackningen är det ingen fara med. Motorn heter T-serien och är Rovers egen. Det kommer alltid fram lite olja i hörnet av motorn, ett klassiskt T-serieproblem som bara är att strunta i. Motorn kan gå 100.000mil utan problem.
(Det är Rovers K-motor som sitter i nyare 200/400 som har lite problem med toppen. Emellertid inte mer problem än många andra bilar. Ryktet är kraftigt överdrivet.)

Växellådans differentiallager är en svag punkt. Om man "burnar" och spinner i kurvorna så kommer lådan att dö.

Elproblem och dåligt sittande instrumentpanel tillhör de äldre bilarna med Honda V6.

Delar finns men det är otroligt mycket billigare att skaffa allt man behöver från England. Delarna kostar ingenting där!

Hittar du en Coupe så har du chansen att bli ägare till en bil som framröstats till Världens vackraste bil i flera internationella tidningar.

Tack så hemskt mycket för all den infon! smile Verkar ju va en riktigt prisvärd bil jag hittat då. Och alldeles riktigt så är det en 95a jag hittat. Och den har "bara" gått 11000 mil smile Och en ägare sen den var ny.

Burna och sånt är väl inget jag hade tänkt göra tongue Och man kommer ju inte testa heller när man vet detta med lådan smile

Funderar starkt på att åka och kolla på den snart. Tack igen för all nyttig info! smile

azid Det som inte dödar gör ont
17 september 2008 · 2 668 Inlägg

roooooooooooooooooooooooooost kolla noga

2slow
caromania Forummoderator
18 september 2008 · 9 296 Inlägg

Zeecor skrev:
Tack så hemskt mycket för all den infon! smile Verkar ju va en riktigt prisvärd bil jag hittat då. Och alldeles riktigt så är det en 95a jag hittat. Och den har "bara" gått 11000 mil smile Och en ägare sen den var ny.

Burna och sånt är väl inget jag hade tänkt göra tongue Och man kommer ju inte testa heller när man vet detta med lådan smile

Funderar starkt på att åka och kolla på den snart. Tack igen för all nyttig info! smile

Det är en mycket prisvärd bil. "Att dra järnet" på ettan är som sagt inte att rekommendera, men å andra sidan är det knappaskt nyttigt på någon bil med 200hk. Att däremot vädra den rejält är absolut ingen fara.

Azid, din kommentar om rost, är det något självupplevt på just 800? Min erfarenhet av Rovers större bilar är att rostkyddet är betydligt bättre än på de flesta andra av liknande årsmodell. En 13 år gammal bil kan självklart absolut ha en del fläckar, men att det skulle vara någonting att oroa sig för (balkar/bärande) är fel.

Zeecor, lycka till med dittt bilköp. 820 är mycket underskattad precis som 620. Du får all utrustning och lite till näst intill gratis. Den dagen du vill (om du vill) trimma så hör du av dig för att få råd. Firmorna i Sverige vet inte vad de håller på med vg Rovers databoxar, så låt dem blåsa någon annan på 6000kr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
D4AWD
18 september 2008 · 177 Inlägg

caromania skrev:

Zeecor skrev:
Tack så hemskt mycket för all den infon! smile Verkar ju va en riktigt prisvärd bil jag hittat då. Och alldeles riktigt så är det en 95a jag hittat. Och den har "bara" gått 11000 mil smile Och en ägare sen den var ny.

Burna och sånt är väl inget jag hade tänkt göra tongue Och man kommer ju inte testa heller när man vet detta med lådan smile

Funderar starkt på att åka och kolla på den snart. Tack igen för all nyttig info! smile

Det är en mycket prisvärd bil. "Att dra järnet" på ettan är som sagt inte att rekommendera, men å andra sidan är det knappaskt nyttigt på någon bil med 200hk. Att däremot vädra den rejält är absolut ingen fara.

Azid, din kommentar om rost, är det något självupplevt på just 800? Min erfarenhet av Rovers större bilar är att rostkyddet är betydligt bättre än på de flesta andra av liknande årsmodell. En 13 år gammal bil kan självklart absolut ha en del fläckar, men att det skulle vara någonting att oroa sig för (balkar/bärande) är fel.

Zeecor, lycka till med dittt bilköp. 820 är mycket underskattad precis som 620. Du får all utrustning och lite till näst intill gratis. Den dagen du vill (om du vill) trimma så hör du av dig för att få råd. Firmorna i Sverige vet inte vad de håller på med vg Rovers databoxar, så låt dem blåsa någon annan på 6000kr.

Tack så mycket smile OKay bra å veta tongue

azid Det som inte dödar gör ont
18 september 2008 · 2 668 Inlägg

var och glodde på 3-4 stycken 620is allt var frid och fröjd med dom tills man synade dom ordentligt .rost i dörrar och skärmar. allmänt misskötta kanske för dom hade inte gått mycke heller

2slow
n0sferatu
18 september 2008 · 194 Inlägg

azid skrev:
var och glodde på 3-4 stycken 620is allt var frid och fröjd med dom tills man synade dom ordentligt .rost i dörrar och skärmar. allmänt misskötta kanske för dom hade inte gått mycke heller

Har bara lyckats hitta en rostfläck på min 620, och den är ca 2cm*2mm smile

Personligen är min åsikt att rover är fina och stabila bilar till ett grymt bra pris! jag tycker du ska slå till!

Senast redigerat av n0sferatu (18 september 2008)

Rover600
6 mars 2009 · 4 Inlägg

Hej!

Såg att Caromania skrivit om Rover 820 "Hittar du en Coupe så har du chansen att bli ägare till en bil som framröstats till Världens vackraste bil i flera internationella tidningar".

Någon som vet vilka tidningar som har haft omröstningarna??

MVH

Rover600

caromania Forummoderator
6 mars 2009 · 9 296 Inlägg

Är det kanske Streetwise?
Practical Classics heter väl en av tidningarna, sedan läste jag på knagglig Tyska i någon "Tüsk-tidning" någon gång när jag var på semester runt medelhavet. Auto Motor Sport? Alltså originalet. Eller hette den något annorlunda...

Det finns (fanns?) en site om 800 där det fanns massor med info om tidningsartiklar, men den har jag tappat. Det var någon .org site.

Jag såg en 800 coupe för många år sedan, innan jag hade min 620, och blev helt paff av linjerna. Rakt framifrån tycker jag inte den kommer till sin rätt, men från sidan med 17 tums 6 ekrade vitessefälgar... mums. De måste du skaffa!

Har du förresten torsen-diff på 180hk-modellen? Jag tror inte det...?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rover600
6 mars 2009 · 4 Inlägg

Hej!

Jo det är streetwise! Är du kanske då manalishi

Har en PG1 låda med Torsendiff, inkl lite lagerbrus från difflagret"

Skall se om jag kan hitta någon artikel om omröstningarna!

Sen finns det lite olika sidor om 800 modellen!

http://www.build-quality.co.uk/newcover/buttons.htm

http://www.pallant.f2s.com/rover/800.htm

http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=252310

caromania Forummoderator
6 mars 2009 · 9 296 Inlägg

Yes Manalishi here...
Jag är fortfarande sur över att jag släppte Vitesse Sporten i Norrköping. Hade stått fint på uppfarten. Men måste bli av med min lilla Coupe först. Nybesiktigad idag, gled igenom såklart UA. Fast man lär ju inte få 15k för den som jag hoppas på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rover600
6 mars 2009 · 4 Inlägg

För min del är det så gött att kunna gå ut coupén och starta upp och köra iväg, den står avställd på vintern och jag är då tvungen att köra min 620 Si. Man sitter förbannat gött i coupén och många tror att den kostat mer än vad jag gav i verkligheten.

caromania Forummoderator
6 mars 2009 · 9 296 Inlägg

Rover600 skrev:
För min del är det så gött att kunna gå ut coupén och starta upp och köra iväg, den står avställd på vintern och jag är då tvungen att köra min 620 Si. Man sitter förbannat gött i coupén och många tror att den kostat mer än vad jag gav i verkligheten.

I vilket skick är den maskinellt? Turgubbe. tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rover600
6 mars 2009 · 4 Inlägg

Maskinellt är den perfekt. Bara växellådan som brusar lite!

Ingen rost, lfelfri läderklädsel, AC funkar perfekt, glastaklucka. Det är bara dörrlisterna mellan dörr och ruta som behöve bytas, svårt att hitta.

Hittade en artikel i tidningen Telegraph om de 100 vackraste bilarna, har inte hunnit kolla om Rover finns med!

http://www.telegraph.co.uk/motoring/275 … ml?image=5

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang