Volvo 850 -93 Knackar och låter illa.

Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
8 mars 2009 · 23 Inlägg

Jag har en volvo 850 2,5SE -93.
Den knackar som bara den. Oljelampan lyser lite då och då. Har kontrollerat kompressionen cylinder 1,2,3,4ligger på 12 kilo. Men 5:an ligger på 9,5 kilo. Kommer även rök ur oljelocket.
Är det någon ventil som börjar ge sig eller verkar det vara något ramlager/vevlager. Vad tror ni? Det låter från ventilkåpan om man lyssnar, men det fortplantar sig väl lätt. Oljenivån stämmer. Behöver akut hjälp.

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
Marlboroman
8 mars 2009 · 8 234 Inlägg

Drar den olja eller blåryker?

Om oljelampan lyser så kan det va ett tecken på att felet ligger i bottendelen, dåliga kolvringar / dåligt vevlager.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
8 mars 2009 · 23 Inlägg

Den lyser bara ibland, den drar ingen olja vad jag vet utan den har ett läckage vid bakre vevaxeltätningen som många andra har. Ingen blårök heller...

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
brk95
8 mars 2009 · 140 Inlägg

ett dåligt vevlager skulle jag tippa på , eftersom den den knackar lite och dessutom dåliga ringar

Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
8 mars 2009 · 23 Inlägg

brk95 skrev:
ett dåligt vevlager skulle jag tippa på , eftersom den den knackar lite och dessutom dåliga ringar

Med andra ord om det skulle vara så, så är motorn skrot? Borde det inte finnas metallspån i oljan?

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
8 mars 2009 · 23 Inlägg

Senaste nytt!
Var ute och provade hur den lätnär motorn blev varm. Den blev mycket tystare nästan helt tyst när den blev varm. Det tyder väl mycket på att det är dom hydrauliska ventillyftarna? Om så är fallet måste man lossa toppen då eller räcker det ta bort kamaxlarna?

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
Marlboroman
8 mars 2009 · 8 234 Inlägg

Är det lyftarna vilket det ju kan vara, så får man dela toppen och plocka ur kammarna och byta dem. Materialtet yill det äventyret kostar runt 3000:- om man gör jobbet själv

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
8 mars 2009 · 23 Inlägg

Marlboroman skrev:
Är det lyftarna vilket det ju kan vara, så får man dela toppen och plocka ur kammarna och byta dem. Materialtet yill det äventyret kostar runt 3000:- om man gör jobbet själv

Man behöver alltså inte lyfta ur toppen? Utan det räcker med att bara ta bort kammarna så kan man byta dom?

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
Wass
8 mars 2009 · 2 Inlägg

Jag skulle ha kollat oljetrycket först, eftersom ojelampan lyser lite då och då. Är trycket inte tillräckligt blir det ju inte tillräcligt tryck i lyftarna heller, och då knackar det...

Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
8 mars 2009 · 23 Inlägg

Wass skrev:
Jag skulle ha kollat oljetrycket först, eftersom ojelampan lyser lite då och då. Är trycket inte tillräckligt blir det ju inte tillräcligt tryck i lyftarna heller, och då knackar det...

Det kanske inte blir rätt oljetryck om en ventillyftare är igenkoksad.?

Men när jag var ute och provade idag så lös inte oljelampan, och då knackade den kall. Men tystnade när den blev varm.

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
Marlboroman
8 mars 2009 · 8 234 Inlägg

Jonas_1987 skrev:

Marlboroman skrev:
Är det lyftarna vilket det ju kan vara, så får man dela toppen och plocka ur kammarna och byta dem. Materialtet yill det äventyret kostar runt 3000:- om man gör jobbet själv

Man behöver alltså inte lyfta ur toppen? Utan det räcker med att bara ta bort kammarna så kan man byta dom?

Nej, det behöver man inte. Man lyfter av den övre halvan av toppen och ur med kammarna sen är det bara att byta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
8 mars 2009 · 23 Inlägg

Marlboroman skrev:

Jonas_1987 skrev:

Marlboroman skrev:
Är det lyftarna vilket det ju kan vara, så får man dela toppen och plocka ur kammarna och byta dem. Materialtet yill det äventyret kostar runt 3000:- om man gör jobbet själv

Man behöver alltså inte lyfta ur toppen? Utan det räcker med att bara ta bort kammarna så kan man byta dom?

Nej, det behöver man inte. Man lyfter av den övre halvan av toppen och ur med kammarna sen är det bara att byta.

Vad bra det byter man snabbt då smile

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang