Chiptrim / kopplingsbyte Saab 9000 cse ltt

AntonWahren
10 mars 2009 · 4 Inlägg

Hej!

har funderingar att chippa min Saab 9000 CSE 2.0t (LTT), årsmodell 1996.
Vad jag vet, så tror jag att jag har den lilla kopplingen. (228mm???)

Om jag nu vill chippa den med steg 1 från Speedparts, måste man byta koppling då eller hur fungerar det?

Steg 1:
Uppgraderad Hk: +76Hk
Uppgraderad Nm: +141Nm

Blev lite osäker eftersom Speedparts skriver *kopplingsbyte vid steg 3 & 4 rekommenderas. Vad är det för kopplings byte då? är det byte av stora kopplingen (240mm???) till något ännu större eller vadå?

tack på förhand.

Senast redigerat av antoano (10 mars 2009)

bumpe Lastbilsmekaniker
10 mars 2009 · 3 878 Inlägg

En frisk koppling brukar hålla för vanligt steg 1. Är den på väg att ge sig kommer den inte leva länge om du trimmar...
De uppgraderade kopplingarna har annan tryckplatta och är gjorda i ett annat material vilket gör att de står pall för mer vrid. Ska du mest köra bana fungerar det bra med sinter-lamell (ryckig och svårkörd, varken mamma eller flickvännen vill låna bilen fler ggr troligtvis) eller så finns det t.ex SPEC i olika steg vilka är betydligt mer lättkörda, ska enligt vissa vara mer lättkörda än original. Naturligtvis går det att åka med sinter i stan men det är inte så roligt i längden...

Ramneborg Allt i allo
10 mars 2009 · 358 Inlägg

haha körde en bil med sinter på en crusing en gång... det var inte roligt=P  men som sagt om kopplingen är frisk å du bara ska köra steg 1 är det ingen fara.

De é nice !
Fredrik-79
11 mars 2009 · 2 164 Inlägg

Om du vill ha bättre koppling leta upp en 240 svänghjul till din motor från en motor från -97 eller -98.
Då kan du trimma ett tag innan du behöver byta koppling sen.
Men ett steg 1 ska din koppling klara även om den är dålig för så många Nm är de inte att de överstiger max för kopplingen.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang