3743
Sök

Dimljus endast?

1 624 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Får man köra med endast dimljus på dagen? Alltså, inte med parkeringsljus eller så, utan bara dimljus.
Även på kvällen ( när det är mörkt )

MVH!

Thorssa
12 mars 2009
Nej du måste ha parkeringsljus påslagna också. När det är mörkt är det halvlljus som gäller. Om du hade testat sökfunktionen hade vi sluppit den här onödiga tråden...

627 Inlägg
12 mars 2009
Fel. Du kan köra med enbart dimljus. Dock är kravet att bilen är inställd så från fabrik.

EDIT: Istället för att enbart påpeka hur onödig tråden e kan du väl länka till den som redan finns. smile
Senast redigerat av mastrovious (12 mars 2009)

We Ride Togheter, We Die Togheter!

205 Inlägg
12 mars 2009
Dimljus och parkeringsljus samtidigt är tillåtet, samt enbart dimljus tror jag?
Detta på dagtid eller vid dimma wink

Men, du får aldrig ha varselljus & dimljus på samtidigt. Aldrig någonsin smile
Dvs halvljus/helljus + dimljus = ej korrekt.
Senast redigerat av Janosch (12 mars 2009)

Trätekniker
387 Inlägg
12 mars 2009
Om man kör på natten så får man väl ha helljus och dimljus, men vid möte ska man stänga av dim och helljus?

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 mars 2009
oleg skrev:
Om man kör på natten så får man väl ha helljus och dimljus, men vid möte ska man stänga av dim och helljus?

Du får ha hur mycket som helst tänt sålänge du inte möter någon men det låter väldigt jobbigt att sitta och knäppa av 2 vred eller spakar samtidigt.

När det är mörkt så ska man köra med p-ljus och halvljus och inget annat inne i stan för dimljus och halvljus bländar i mörker.

Trätekniker
387 Inlägg
12 mars 2009
Rspeter skrev:
oleg skrev:

Du får ha hur mycket som helst tänt sålänge du inte möter någon men det låter väldigt jobbigt att sitta och knäppa av 2 vred eller spakar samtidigt.

När det är mörkt så ska man köra med p-ljus och halvljus och inget annat inne i stan för dimljus och halvljus bländar i mörker.

Precis, då har vi läget under kontroll!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
12 mars 2009
oleg skrev:

Lite skum lag det där. Halvljus och dimljus får inte vara tända samtidigt men helljus och dimljus är tillåtet, men haken är ju den att halvljuset oftast lyser samtidigt som helljuset och då borde det likt förbannat vara olagligt, eller nåt tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 mars 2009
på nyare saabar så går det och programera så tex dimljusen bara funkar på hel/parkeringsljus smile
ända sättet och åka på böter då är om man åker med dimljusen tända efter skymmning, så det tycker jag att dem flesta biltillverkare ska ta efter!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Sök