5522
Sök

Volvo & saab hur ska dom överleva?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 mars 2009
Jag tror i alla fall Volvo gör helfel med sitt drivE-utbud. Som skrevs ovan kan de som finns ute nu inte dra något på kroken utan att överhettas, måste ha speciella fälgar etc. Och nu bygger de V70/S80 drivE med samma 100hp motor i de tunga bilarna :S

Tyckte V70 2.0F var på tok för slö när jag körde den, för att hänga med i trafikrytmen fick man piska på den=hög förbrukning. Hur bra funkar modellen med ännu mindre motor?

Jag tror det blir livsviktigt för Volvo att ha ett starkt miljöbilsutbud den närmaste tiden, och dessa miljöbilar måste naturligtvis leva upp till volvos andra standards. Jag tror inte Volvos kunder är beredda på att välja bort last och släpmöjligheter (dvs det praktiska) för att få lite lägre förbrukning

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 mars 2009
Rquired skrev:
Jag tror i alla fall Volvo gör helfel med sitt drivE-utbud. Som skrevs ovan kan de som finns ute nu inte dra något på kroken utan att överhettas, måste ha speciella fälgar etc. Och nu bygger de V70/S80 drivE med samma 100hp motor i de tunga bilarna :S

Tyckte V70 2.0F var på tok för slö när jag körde den, för att hänga med i trafikrytmen fick man piska på den=hög förbrukning. Hur bra funkar modellen med ännu mindre motor?

Jag tror det blir livsviktigt för Volvo att ha ett starkt miljöbilsutbud den närmaste tiden, och dessa miljöbilar måste naturligtvis leva upp till volvos andra standards. Jag tror inte Volvos kunder är beredda på att välja bort last och släpmöjligheter (dvs det praktiska) för att få lite lägre förbrukning

där var en som fattade vad jag menade! big_smile

känns som drive e tattarlösning å skulle tex saab eller bmw göra nån likadan lösning å stoppa en 2litare + specialfälgar å annat skit så skulle nog de dra mindre än volvos (fords)motor...

Tror även att service kostnaderna är  betydlig dyrare på drive modellerna...

så låg kostnad per mil skär sig där också..

huh?
10 427 Inlägg
12 mars 2009
Nya dieselfemman med dubbelturbo är ju ett annat kort, mera kräm & lägreförbrukning jämfört med den gamla!
Finns nog/väl/ju en annan svagare version som ersätter gamla 2,4D också.

Var lite trevliga bilder med på AutoMotor&Sports hemsida så blev tvungen att länka in dom:
http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2009/1/7/VolvoD5_330.jpg
http://www.automotorsport.se/bigpix/2009/Volvo_D5_diesel_2009_2.jpg
http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2009/1/7/Volvo_D5_diesel_2009_4_330.jpg

Länk till artikel:
http://www.automotorsport.se/news/16678 … d5-diesel/

0,62liter/mil för en S80 är ju inte så dåligt tillsammans med 205hk.
Är ju ungefär som en BMW 525D E60.

Så helt ute ur matchen är dom ju inte. Lite skoj med drive-modellerna dock,
känns lite old school-"Bossebil Doktorn" över det tongue big_smile Kanske skulle vara nåt, SVT tar
upp Bosse igen och gör en DRIVE av en gammal Amazon. tongue Papp över grillen osv.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 mars 2009
Xuri skrev:
Rquired skrev:

där var en som fattade vad jag menade! :D

känns som drive e tattarlösning å skulle tex saab eller bmw göra nån likadan lösning å stoppa en 2litare + specialfälgar å annat skit så skulle nog de dra mindre än volvos (fords)motor...

Tror även att service kostnaderna är  betydlig dyrare på drive modellerna...

så låg kostnad per mil skär sig där också..

Redan en vanlig V50 2.4i är dyrare än en 911 Carerra de första 9000 milen, tror inte specialaren drivE är billigare tyvärr.

Som skrivits ovan, Volvos köpare är ute efter en praktisk bil. En bil som knappt får dra släpen man hyr på macken och som har begränsad maxlast osv passar inte in i Volvos filosofi i övrigt. Hade ett märke som Alfa Romeo lanserat ett utbud med liknande nackdelar hade kunderna inte reagerat, man förväntar sig inte smarta och praktiska lösningar i en Alfa utan design och körglädje.

Att tänka långsiktigt och satsa på miljöbilar tror jag är inte kommer gynna Volvo, för att märket skall överleva gäller det att satsa på kärnvärdena Lastutrymme Säkerhet och slittålighet
Om volvo gör så kommer de överleva, och sen har de fritt fram att satsa på vätgasteknik. Låg förbrukning med förbränningsmotorer är bara ett steg i rätt riktning, bränner Volvo sitt krut där kommer de gå under i sviterna av finanskrisen och eller den amerikanska bilindustrins spar-iver.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
12 mars 2009
Svenss0n skrev:
MrH skrev:
Ni glömmer i era resonemang kring Volvo och Saabs bilmodeller att ALLA biltillverkare har tappat i försäljning över HELA världen och det är inte ENBART bilmodellerna det beror på. Det är INTE bara Volvo och Saab som har det kämpigt i dessa tider men ju mindre man är som tillverkare desto känsligare är blir man, och desto snabbare ger sämre tider utslag. Volvo och Saab må vara stora företag med svenska mått men jämfört med konkurenter runt om i världen är båda företagen väldigt små med väldigt liten marknadsandel.
Bilar är förhållandevis dyra prylar och i dåliga/osäkra tider är det ju knappast ett tvång att byta bil, i alla fall inte till en fabriksny, utan många avvaktar sannolikt tills konjunktur och ekonomi lugnar ner sig. Ny bil är nog för de allra flesta det första man avstår när ekonomin känns osäker.

audi har sålt mer så ALLA har inte tappat.

Även Dacia ökar. Finns nog fler.

Det är nog ingen slump att Dacia kom till Sverige samtidigt som lågkonjukturen. Sandero är en rymlig bil till ett lågt pris tack var lite mindre lyx. Skulle kunna tänka mig en som bruksbil och pengarna fanns.
Någon som håller med om att den är riktigt jäkla snygg för att vara en modern småbil?
http://www.netcarshow.com/dacia/2009-sa … per_02.htm
http://www.netcarshow.com/dacia/2009-sa … per_0e.htm
Senast redigerat av EmilHammarlund (13 mars 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
12 mars 2009
steifan skrev:
Nya dieselfemman med dubbelturbo är ju ett annat kort, mera kräm & lägreförbrukning jämfört med den gamla!
Finns nog/väl/ju en annan svagare version som ersätter gamla 2,4D också.

Var lite trevliga bilder med på AutoMotor&Sports hemsida så blev tvungen att länka in dom:
http://www.automotorsport.se/uploaded/i … D5_330.jpg
http://www.automotorsport.se/bigpix/200 … 2009_2.jpg
http://www.automotorsport.se/uploaded/i … _4_330.jpg

Länk till artikel:
http://www.automotorsport.se/news/16678 … d5-diesel/

0,62liter/mil för en S80 är ju inte så dåligt tillsammans med 205hk.
Är ju ungefär som en BMW 525D E60.

Så helt ute ur matchen är dom ju inte. Lite skoj med drive-modellerna dock,
känns lite old school-"Bossebil Doktorn" över det tongue big_smile Kanske skulle vara nåt, SVT tar
upp Bosse igen och gör en DRIVE av en gammal Amazon. tongue Papp över grillen osv.

Sätt den i en V70 så kan jag tänka mig att köpa Volvo tongue

OEM <3

4 637 Inlägg
12 mars 2009
Någon som vet vad det kostar att köra på biogas? Kanske går att bygga dugligt pigga bilar med det? Miljövänligre bränsle finns nog inte, dessutom kan det framställas av slakteriavfall och allt möjligt, lokalt bränsle prodcserat på det som ändå skulle kastas.
Kanske skulle Volvo satsat hårdare på det istället för på drivemodellerna och på så sätt kunnat bli världsledande på något.
Senast redigerat av EmilHammarlund (12 mars 2009)

4 637 Inlägg
12 mars 2009
steifan skrev:
En sak som jag tänkt på är att Volvo PV aldrig har sålt någon pickup i stil med
Renault/Peugeot/Fiat/Skoda/VWs-modeller som tuktas runt i hela landet.

Tror en liten billig Volvo-pickup vore fränt. Kanske inte lika tufft för imagen men
borde ju sälja bra i Sverige skulle jag kunna tänka mig. Förutsatt att det inte bara
är emblemet som är bytt på en befintlig modell som andra bilar är tongue

Jo, många företag vill nog köra svenskt, ser bra ut. En robust skåpbil som är billig för företag att äga och i lite retrodesign, kanske tvåfärglackerad som tillval och med texten Duett på bakluckan! Visserligen stod det aldrig duett på duetterna men på en retrobil vore det ändå helrätt! Kanske kan även en familjeversion tillverkas, precis som på gamla duett och Berlingo family.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 mars 2009
Founder skrev:
Det stora felet med svensk bil industri är att det inte finns något större perspektiv i olika bilmodeller, de bilar som SAAB o Volvo bygger kostar ca 180'000 o uppåt, vilket för en vanlig svensk arbetare är otroligt mycket pengar... Folk köper opel, renault, ford o diverse japanare som är billigare...

Och när man köper en utländsk bil går pengarna ut ur landet o vi som land i helhet förlorar på det...

SAAB o volvo borde bygga fler varianter i fler storlekar som passar fler konsumenter. På så vis kan fler köpa svenskt o pengarna stannar i landet. Kanske till o med intresset för märkena skulle öka utomlands...

En anledning till att det är så dyrt för Volvo att hålla uppe sitt modellprogram är p.g.a att de har så många modeller igång, förr i tiden hade de ju bara en modell, t.ex. 740 igång, och då var 240 på väg bort och 940 på väg in, nu har man S40, V50, C30, V70, S60, S80, C70, XC60, XC70, XC90...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök